فرهنگی


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

استاندار حلبچه عراق وارد ایلام شد

به گزارش ایرنا، عبدالله محمد به همراه ارکان حسن مشاور وی عصر امروز یکشنبه 26 اردیبهشت وارد استان شده و با مقامات استانداری ایلام دیدار کرد.قرار است استاندار میسان، واسط، ...



آقای رییس جمهور بیایید و تئاتر ببینید


به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم،‌ نشست خبری نمایش ترور به کارگردانی حمیدرضا نعیمی در سالن کنفرانس تئاتر شهر برگزار شد. در این نشست حمیدرضا نعیمی با بیان آنکه زمان قضیه اجرا برایش جدی می‌شود که به مرحله نشست خبری می‌رسد، افزود: «خوشحالم که در این کشور هنوز عاشقان نمرده‌اند و کسانی هستند که خدمت به مردم و آنچه نیاکان به عنوان میراث به جا گذاشته‌اند با چیز دیگری معامله نمی‌کنند.»

نعیمی با گلایه از وزیر فرهنگ و نامگذاری سال تئاتر گفت: «کجاست حمایت و توجه رییس جمهور به تئاتر؟ آقای رییس جمهور بیایید و تئاتر ببینید. بدون محافظ بیاید چرا که در تئاتر کسی به شما گزندی وارد نخواهد کرد و بدانید تئاتر اتفاق خوبی است. مملکتی که تئاتر و سینما ندارد کشور خشنی است و جامعه ما خشن و هتاک است.»

وی با اذعان به این مساله که در ایران کسی که تئاتر کار می‌کند یک درد دارد و کسی که تئاتر کار نمی‌کند هزاران درد، از هزاران زخمی که در طی به سامان رسیدن این پروژه متحمل شده است سخن گفت و افزود: «90 روز به مدت هشت ساعت در دخمه‌ای به نام پلاتوی شماره یک تمرین کردیم که به گفته کارشناسان از بهترین مکان‌های تمرین در جهان است؛‌ ولی بازیگرانم با ماسک تمرین می‌کردند. از کانال‌ها ریزگرد در حد ریزگردهای غرب کشور به تمام تالار سرایت می‌کرد. 90 روز زیر چهار لامپ دویست تمرین کردیم که فرشید مصدق گفتند تمرین زیر این لامپ‌ها فاجعه است.»

کارگردان سقراط با اشاره به مشکلات تئاتر شهر از قبیل تجهیزات صدا و  نور فرسوده تاکید کرد: «روح ما آرام آرام فرسوده می‌شود و جانم خسته می‌شود؛ ولی ما دست از کار نکشیدیم.»

وی با انتقاد از سیستم اداری تئاتر شهر آن را برای فراری دادن هنرمندان معرفی کرد و تاکید کرد این سیستم باید تغییر کند. نویسنده کالون و قیام کاستیلون با ادعای این نکته که برای سیستم صوتی اجرایش چند ده میلیون هزینه کرده است، گفت: «اینجا تئاتر شهر است، فخر یک شهر است، عروس اتفاقات هنری است؛ اما تنها یک بیغوله است.»

نعیمی با گلایه از عدم حضور پریسا مقتدی، مدیر تئاتر شهر در جریان تمرین و مشکلات گروه و عدم جویا شدن وضعیت پلاتو یک، از هزینه کردن 150میلیون برای اجرایش خبر داد و دریافت کمک هزینه برای نمایش «ترور» را رد کرد و از مدعیان خواست برای پرس و جو به مرکز هنرهای نمایشی مراجعه کنند. وی تصریح کرد: «خدا را شکر می‌کنم که می‌توانم هنوز تئاتر کار کنم.»

کارگردان فاوست با خوشحالی از بازگشت سعید ذهنی پس از شش سال به فضای تئاتر کشور و نقل خاطره‌ای از بهرام بیضایی، گفت: «کسی برای کار تئاتر از ما دعوت نمی‌کند. خوشبختم در تئاتر شهر کار می‌کنم. برای استفاده از این فرصت تلاش کردم. نمی‌دانم تا به کی می‌شود با این وضع ادامه داد و تئاتر کار کرد.»

وی با انتقاد از مسئولان فرهنگی که محقق شدن وعده‌عای عملی نشده را منوط به رفع تحریم می‌دانستند، تاکید کرد تا صد سال پس از برداشته شدن تحریم فرهنگ اولویت آقایان نخواهد بود و گفت: «در ترکیه در یک سال کتابی سه بار به تعداد میلیونی منتشر می‌شود. کشور یاشار کمال به کجا رسیده و کوشر چوبک و جلال و هدایت به کجا رسیده است. خواهش می ‌کنم کار کنید و بگذارید کار کنیم. ما هم خواهیم مرد و خیالتان راحت خواهد شد.»

بهزاد فراهانی، بازیگر این نمایش با اشاره به اینکه مثل همیشه به یک جوان برنا لبیک گفته است، گفت: «آقایات سیاست کلان فرهنگ، توپ را در زمین ما انداخته‌اند و در بیشتر مواقع ما را به جان هم می‌اندازند و ما در حال اضمحلال هستیم.»

وی افزود: «به زودی ایران را ترک می‌کنم ولی مجلسیان را دعوت می‌کنم بیایند و مجانی تئاتر ببینند. بیایید تئاتر حاضر و آماده را ببینید و مطمئن باشید کلاهمان را به احترامتان برمی‌داریم.»

کاظم هژیرآزاد، دیگر بازیگر نمایش «ترور» با مقایسه داستان نمایش و اتفاقات تروریستی در پاریس، به برابرسازی خوارج و داعش پرداخت که با ایدئولوژی و فکر مقاصد خود را عملی می‌کنند. وی نیز در راستای صحبت‌های فراهانی گفت: «آنچه همه هنرمندان در انتظارش هستند سیاست کلان فرهنگی است. ای کاش سیاست هنری پس از 37 سال عملی یا مدون می‌شد.»

محمد ساربان، دیگر بازیگر نمایش «ترور» با بیان آنکه تا زمانی که گله‌مندی باشد و از پیشرفت و امکانات در اختیار گذاشته صحبت نشود، وضع تئاتر به همین منوال خواهد بود.

سعید ذهنی، آهنگساز نمایش «ترور» با تصریح آنکه به دنبال فرصتی برای بازگشت به تئاتر بوده است، گفت:«دوری من به سبب رفتار برخی از دوستان و چرخش‌های آنان است که پشت یک ظاهر اپوزیسیون‌نما و کودکانه مخفی بودند. من به دنبال یک جریان شریف بودم. بیشترین کارهای مذهبی را من آهنگسازی کردم. ترور از آن فضای احسای آثار مذهبی به دور است و دست روی چیزهای حساسی گذاشته است.»

آیدین الفت، طراح صدای نمایش با ارائه طرح‌های صوتی و تعاریفی درباره مهندسی صدا، نعیمی را از معدود کارگردانانی معرفی کرد که مبحث صدا را می‌شناسد و اذعان داشت مهندسی صدا جایش در کشور خالی است و آنچه در سالن اصلی بود در شان تماشاگر نبوده است.

وی با خاطرنشان کرد در «ترور» دو اتفاق تازه رخ داده است که نخست استفاده از صدای دالبی ساراند 7:2 و 5:1 و استفاده از ساراند عمودی است که دومی از ابدعات شخص الفت است. الفت با اشاره به اهدای جایزه مهندسی صدا در جشنواره تونی، خواهان افزودن این بخش به جشنواره تئات فجر شد و گفت: «مسئولی در ایران گفته بود مگر صدا چیست؟ مگر جز صدای بازیگر صدای دیگری هم هست؟»

رضا مهدی‌زاده، طراح صحنه شش نمایش از نعیمی، ایده طراحی خود را برگرفته از تابلوی «بزرگداشت مربع» اثر یوزف البرس معرفی کرد که در آن همسانی میان اشکال مکعب و مربع و معماری کعبه وجود دارد. وی تاکید کرد در «ترور» از تمام افق‌های سالن اصلی بهره برده است و ابرای امیدواری کرد پس از اتمام این نمایش سالن اصلی برا یتعمیرات و بازسازی تعطیل شود.

نعیمی نیز در تایید گفته‌های مهدی‌زاده اثر مهدی‌زاده را ترسناک خواند که نمونه‌اش در آثار ایرانی به دو یا سه عدد نمی‌رسد که مهدی‌زاده استفاده از کلمه گوتیک را به جاتر دانست. نعیمی در پاسخ به سوال خبرنگاری پیرامون مساله میترا حجار و امنیت سالن اصلی تاکید کرد تئاتر شهر امنیت دارد و اگر نداشت هیچگاه در کار نمی‌کرد. ی درمورد میترا حجار افزود: «سینمای ایران بازیگر خراب کن است و او را تنبل می‌کند. حجار در حوزه بدن و بیان درگیر نقصان بود و خودش آن را قبول داشت.»

نعیمی با اشاره به کلاس‌های بیان سعید ساعدی و بدن محسن گودرزی برای حجار، گفت: «نمی‌دانم رفتنش جه دلیلی داشت و روزی اتفاقی به من گفت توصیه می‌کنم در اینجا تئاتر کار نکنید. 200 کارشناس گفته‌اند اینجا روزی فرو می‌ریزد. بعداً فهمیدم این 200 کارشناس در حد کارمندان تئاتر شهر هستند. بدون درنگ بار رفتنش موافقت کردم.»

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه مخاطبان نسبت به تئاتر مذهبی گارد دارند و ممکن است با دیدن نمایش سالن را ترک کنند، گفت: «هر تماشاگری به محض ورود از سالن بیرون رفت، چون نمایش درباره شهادت حضرت علی (ع) است، پولش را بدهید»

نعیمی با اشاره به نمایش‌های دینی تصریح کرد آثار یونانی همگی آثاری دینی بودند؛ لذا موضوعیت یک نمایشنامه اهمیت ندارد. وی با اشاره به کتاب «ارغنون کوچک» برشت از اهمیت سرگرم کننده بودن تئاتر گفت و خاطر نشان ساخت: «تاریخ را بر میز اکنون قرار دادم. ترور یک نمایش تاریخی است. اگر امام علی (ع) در عصر حاضر بود باز توسط خیلی‌ها ترور می‌شد.»

وی با فاجعه خواندن عدم انتشار کتابی درباره شخصیت‌های همچون شمر و ابن ملجم که آنان را همواره در قالب انسان‌هایی احمق و بی‌شعور به تصویر می‌کشند، تاکید کرد «ترور» نمایشی برای دشمن‌شناسی است و افزود: «باورهای ما نسبت به اولیا احساسی است چون دشمن‌شناسی نکردیم. می‌خواستم در این نمایش ابن ملجم شناخته شود تا بتوانیم به زیبایی امام را بشناسیم.»

فراهانی نیز شخصیت‌سازی در درام را یکی از مشکلاتی دانست که جایش در ادبیات کم است و آن را عامل عدم خلق تراژدی خواند.

انتهای پیام/


ویدیو مرتبط :
آقای رییس جمهور ما نگرانیم!