سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



شورای عالی نظامی ترکیه: کانالهای نظامی و دیپلماتیک با روسیه باز خواهد ماند


به گزارش ایرنا شورای عالی نظامی ترکیه امروز به ریاست احمد داوداوغلو نخست وزیر این کشور، وزیر دفاع و فرماندهان نیروهای مسلح ترکیه در آنکارا تشکیل جلسه داد.
خبرگزاری آناتولی گزارش داد در خاتمه این نشست که بیش از هفت ساعت به طول انجامید، آخرین تحولات در مرز ترکیه با روسیه مورد بحث و بررسی قرار گرفت و تصمیم گرفته شد کانالهای نظامی و دیپلماتیک با روسیه برای جلوگیری از بروز حوادث ناخواسته باز نگه داشته شود.
این درحالی است که ایگور کونشنکوف سخنگوی وزارت دفاع روسیه امروز اعلام کرد؛ روسیه تمامی همکاریهای نظامی خود با ترکیه از جمله خط تلفن قرمز که برای جلوگیری از سوانح ناخواسته نظامی بین دو کشور برقرار است، تعلیق می کند.
خبرگزاری اسپوتنیک در تارنمای تُرکی خود گزارش داد؛ سخنگوی وزارت دفاع روسیه همچنین گفت: ترکیه از ارائه اسناد مربوط به ساقط کردن جنگنده روسی به وابسته نظامی این کشور در آنکارا خودداری کرده است. او همچنین خاطرنشان ساخته که تمامی گروههای تروریستی در منطقه ای که خلبان روسی سوخو- 24 روسی در آن فرود آمده بود، به هلاکت رسیده اند.
رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه نیز امروز در پاسخ به سخنان ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه گفت: کشورش از داعش حمایت نکرده بلکه با آن مبارزه می کند. او با رد خرید نفت داعش توسط ترکیه مدعی شد در واقع دولت سوریه است که نفت داعش را خریداری می کند.
اردوغان به اظهارات پوتین که از رویکرد مذهبی دولت آنکارا انتقاد کرد، واکنش نشان داد و گفت: ترکیه کشوری است که 99 درصد جمعیت آن را مسلمانان تشکیل می دهد.
ولادیمیر پوتین در سفر 10 روز پیش خود به ترکیه برای شرکت در نشست سران گروه 20 در آنتالیا نیز در کنفرانس مطبوعاتی خود مدعی شده بود یک کشور عضو گروه 20 از داعش حمایت مالی می کند. اما او اسمی از کشور مورد نظر خود نبرده بود. رسانه ها گمانه زنی کرده بودند که منظور او عربستان است.
پوتین همچنین در اظهارات خود گفته است که ترکیه تاکنون به خاطر حمله به جنگنده روسیه عذرخواهی نکرده و اعلام نکرده است که غرامت پرداخت می کند.
اردوغان در واکنش به این اظهارات پوتین نیز گفت: ترکیه عذر خواهی نمی کند و از نظر حقوق بین المللی روسیه حریم هوایی ترکیه را نقض کرده است.
ترکیه عصر امروز نیز با احضار سفیر روسیه در آنکارا نسبت به حمله به سفارت ترکیه در مسکو و رفتار مقامات روسی با کارکنان شرکتهای تُرک فعال در روسیه اعتراض کرده است.
اما در همین حال «ولکان بوزکر» وزیر اتحادیه اروپای ترکیه اعلام کرده که قرار است هفته آینده وزرای خارجه دو کشور در بلگراد با یکدیگر دیدار کنند. این در حالی است که از طرف روسیه خبر رسیده که دستور کار ملاقات رهبران و مقامات بلندپایه دو کشور لغو شده است.
از سوی دیگر رسانه های ترکیه امشب به نقل از منابع ریاست جمهوری ترکیه گزارش دادند که اردوغان می خواهد تلفنی با پوتین گفت وگو کند.
برآوردها می شود؛ آنکارا با القای اینکه هنگام هدف گرفته شدن جنگنده در حریم هوایی این کشور، تعلق آن به روسیه روشن نبود، به نوعی می خواهد تنش در روابط با روسیه را که آثار منفی آن بر اقتصاد ترکیه در دو روز اخیر خود را نشان داده است، بالا ببرد. تصمیم شورای عالی نظامی ترکیه و تلاش اردوغان برای تماس با روسیه را نیز می توان گامی در این راستا ارزیابی کرد.
شبک**خاورم**2011**1504

انتهای پیام /*


ویدیو مرتبط :
مقایسه قدرت نظامی روسیه و ترکیه 2015