علمی


2 دقیقه پیش

رزرو بلیط هواپیما مشهد

سفر به مشهد از آن دست سفرهایی‌ست که قرن‌ها از عمر محبوبیت‌اش می‌گذرد و زائران امام هشتم شیعیان، خود را به وسیله‌های مختلف به این شهر می‌رساندند. خوشبختانه ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...



انصاری : دولت مصمم به تحقق سهم پژوهش از تولید ناخالص داخلی است


به گزارش ایرنا، حجت الاسلام و المسلمین مجید انصاری روز دوشنبه در آیین اختتامیه جشنواره و نمایشگاه پژوهش و فناوری استان اصفهان در دانشگاه اصفهان افزود: 1.5 درصد آن سهم دولت و 1.5 درصد سهم بخش خصوصی است.
وی سهم پژوهش از تولید ناخالص داخلی را در زمان حاضر حدود 0.48 درصد اعلام و تصریح کرد: این در حالیست که این سهم در سند چشم انداز کشور سه درصد تعیین شده بود.
وی با بیان اینکه فاصله زیادی در این زمینه با اهداف تعیین شده وجود دارد گفت: دولت یازدهم برای جبران این فاصله با وجود محدودیت های شدید مالی که پارسال وامسال با آن مواجه بوده است، تلاش می کند.
وی تصریح کرد: امسال دولت یازدهم یکی از دشوارترین سال های اقتصادی و بودجه ای کشور را از نظر منابع و مصارف پشت سر می گذراد اما از اولویت پژوهش غافل نبوده و برای بودجه سال آینده حدود 200 میلیون دلار از صندوق توسعه ملی را برای صندوق نوآوری و شکوفایی پیش بینی کرده است.
وی با بیان اینکه دولت یازدهم، سالانه بین 300 تا 400 میلیارد تومان اعتبار به صندوق نوآوری و شکوفایی کشور، تخصیص داده است اظهار کرد: اکنون موجودی این صندوق که مدیریت آن با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری است، 700 میلیارد تومان است.
معاون پارلمانی رئیس جمهوری یکی دیگر از مهمترین اقدام های دولت یازدهم در زمینه پژوهش را حکم تبصره ای قانون بودجه 95 اعلام و اضافه کرد: بر این اساس یک درصد از اعتبار دستگاه های اجرایی باید در بخش پژوهش هزینه شود که این رقم معادل شش هزار میلیارد تومان است.
به گفته وی اگر این قانون به درستی اجرا شود، سهم پژوهش از تولید ناخالص داخلی به یک درصد می رسد.
انصاری این تخصیص اعتبار را جهشی خوب در این حوزه اعلام و اظهار کرد: اما این اعتبار باید به درستی هزینه شود.
*** عقب ماندگی بسیاری در سند چشم انداز داریم
معاون پارلمانی رئیس جمهوری همچنین در این مراسم گفت: با وجود گذشت 10 سال از ابلاغ سند چشم انداز 20 ساله کشور، عقب ماندگی های بسیاری نسبت به برنامه ها و اهداف آن داریم هرچند در برخی شاخص ها و اهداف این سند، پیشرفت های خود داشتیم از جمله تولید علم که جهش خوبی داشته و دارد.
وی با اشاره به روند چگونگی تدوین و ابلاغ سند چشم انداز 20 ساله کشور در سال 84 اظهار کرد: بر اساس اهداف این سند ، ایران تا سال 1404 کشوری توسعه یافته و پیشرفته و قدرت اول اقتصادی، علمی و فناوری در منطقه است اما به دلائلی این پرچم برافراشته به حالت نیمه افراشته درآمد.
وی با بیان اینکه توجه به اهداف کمی و کیفی سند چشم انداز 20 ساله ، تضعیف شد ادامه داد: آن زمان عده ای گفتند که هدفگذاری این سند، بلند پروازانه بوده است اما تاکید می کنم که سند چشم انداز مبتنی بر مجموعه مطالعه ها و ارزیابی درست از مجموعه تواناییی های کشور ، هدفگذاری و الزامات آن تعیین شده است.
انصاری تصریح کرد: یکی از برنامه های این سند، رشد سالانه هشت درصدی اقتصاد کشور با تاکید بر علم و فناوری است اما در اجرای آن به ویژه در بخش اقتصاد با موانع بزرگی برخورد کردیم که دولت تدبیر و امید از دو سال گذشته برای بازگرداندن مسیر اقتصادی کشور به ریل های توسعه سند چشم انداز، تلاش می کند.
معاون پارلمانی رییس جمهوری با بیان اینکه موفقیت هایی در این زمینه به دست آمده و زیرساخت ها، بهسازی و بازسازی شده است گفت: امیدواریم که حرکت ما در مسیر سند چشم انداز شتاب بگیرد گرچه ممکن است فرصت از دست رفته را به سختی بازیابیم.
وی افزود: می توانیم با کار مضاعف و حرکت جهادگونه به اهداف سند چشم انداز 20 ساله کشور با حدود سه تا چهار سال تاخیر دست یابیم.
انصاری همچنین یکی از مهمترین مشکلات موجود را مساله پژوهش خواند و اظهار کرد: مشکل هایی درباره اعتبار، نحوه انجام پژوهش، ابزار پژوهش و توجه به آن و گردن نهادن به الزامات پژوهش در کشور وجود دارد که باید شناسایی و برطرف شود.
*** اصفهان، نشان درخشانی بر پیشینه پژوهشی کشور است
انصاری همچنین با اشاره به ظرفیت ها و پیشینه استان اصفهان در علم و تمدن تاکید کرد: اصفهان به عنوان مرکز تمدن علمی و پژوهشی ایران اسلامی، هنوز نشان درخشانی بر پیشینه تمدنی و پژوهشی کشورمان است.
وی با بیان اینکه اصفهان می تواند پرچمدار پژوهش در کشورمان باشد افزود: لازم است در این راه محققان به سمت استفاده از اعتبار و ظرفیت های دستگاه های اجرایی و برنامه ریزی مناسب برای آن هدایت شوند.
وی انتظار دولت از استانی مانند اصفهان که آن را پیشگام پژوهش در کشور خواند، حرکت در سمت پاسخگویی به تقاضاها و برطرف کردن کمبودهای موجود عنوان و اظهار کرد: از پژوهشگران می خواهیم تا حرکت و برنامه های خود را به صورت جهاد مضاعف پیش ببرند.
معاون پارلمانی رئیس جمهوری گفت: اگر پژوهش در دست یافتن به رشد هشت درصدی اقتصادی کشور در برنامه ششم توسعه کمک نکند ما با مشکلات هشت سال گذشته مواجه می شویم.
وی با بیان اینکه امروز تولید داخلی با مشکل هایی مانند بازار و رقابت مواجه است تصریح کرد: پژوهشگران باید در این زمینه به کمک تولید داخلی مانند مساله خودروی ملی و دیگر کالاها بشتابند.
انصاری با اشاره به اینکه مردم و تولیدکنندگان در تنگنا قرار گرفتند افزود: این چالش های صنفی و تولیدی و همچنین مسائلی مانند آب و محیط زیست فقط از طریق پژوهشگران، درمان پذیر است.
در آیین اختتامیه جشنواره و نمایشگاه پژوهش و فناوری استان اصفهان از 60 پژوهشگر برتر این استان با حضور معاون پارلمانی رئیس جمهوری، استاندار و سایر مسئولان استان تجلیل شد.
ت/3011/ 6022

انتهای پیام /*


ویدیو مرتبط :
سهم بخش معدن و صنایع معدنی در تولید ناخالص داخلی