در برگزاری انتخابات قانون‌مداری سرلوحه همه کارها قرار گیرد


رئیس ستاد انتخابات کشور گفت: برای برگزاری انتخابات باید قانون‌مند عمل کرده و قانون‌مداری را سرلوحه همه کارها قرار دهیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه همدان، "محمدحسین مقیمی" در همایش آموزشی- توجیهی اعضای ستاد انتخابات، فرمانداران و بخشداران استان‌های مرکزی، همدان و لرستان، با اشاره به اینکه تعداد کمی از صاحب‌نظران و نخبگان در انتخابات داوطلب می‌شوند، اظهار کرد:باید شرایط حضور نخبگان در انتخابات فراهم شود تا رقابت واقعی شکل گیرد و مردم اصلح‌ترین را انتخاب کنند.

وی ادامه داد : ما در کشور مدیران، کارشناسان و اساتید باتجربه‌ای داریم که در فراز و فرودهای کشور حضور داشته و امتحان خود را پس داده‌اند که باید فرمانداران در شهرستان‌های خود این افراد را شناسایی و تشویق کنند تا در انتخابات داوطلب شوند.

وی با تاکید بر اینکه صندوق رأی امانت و حق‌الناس است، تصریح کرد: ما به عنوان مجریان برگزاری انتخابات باید به این موضوع توجه کنیم که صندوق رأی و رأی مردم حق‌الناس است به‌طوریکه اگر به این حق بی توجهی شود تحت هیچ شرایطی نمی‌توانیم جبران کنیم.

وی افزود: به عنوان مجریان انتخابات باید از این حق تا پایان انتخابات صیانت کرده و حقوق انتخاب شوندگان و انتخاب‌کنندگان رعایت شود.

مقیمی با بیان اینکه بی‌طرفی مجریان انتخابات باید رعایت شود، تاکید کرد: مجریان انتخابات پس از تایید صلاحیت داوطلبان باید همه تاییدشدگان را به یک دید نگاه کنند تا براساس شناخت مردم رأی در صندوق‌ها ریخته شود نه براساس نگاه مجریان نسبت به یک داوطلب.

رئیس ستاد انتخابات کشور درخصوص رعایت حقوق رأی‌دهندگان نیز به فرمانداران و مجریان برگزاری انتخابات نیز گفت: توجه شود نزدیک‌ترین محل برای رأی‌دهندگان درنظر گرفته شود و به‌صورتی برنامه‌ریزی شود که مردم به مرور رأی بدهند.

وی با اشاره به اینکه احزاب و گروه‌های سیاسی فعالیت‌هایی دارند تا جو مردم را برای انتخابات آماده کنند، ادامه داد: هیچ کس حق جلوگیری از فعالیت‌های احزاب سیاسی دارای مجوز را ندارد.

مقیمی با تاکید بر حمایت از احزاب سیاسی شناسنامه‌دار، اظهار کرد: فرمانداران مسئول هستند از همه احزاب شناسنامه‌داری که می‌خواهند فعالیت سیاسی کنند، حمایت داشته باشند.

وی با بیان اینکه احزاب سیاسی دارای مجوز در تمام سال می‌توانند فعالیت کنند، یادآور شد: فعالیت سیاسی غیر از تبلیغات انتخاباتی بوده و تمامی احزاب چه موافق و چه مخالف می‌توانند فعالیت سیاسی خود را انجام دهند.

رئیس ستاد انتخابات کشور در بخش دیگری با اشاره به وجود چالش‌های قومی قبیله‌ای در برخی نقاط، عنوان کرد: فرمانداران و بخشداران با صحبت با سران و افراد موثر این مناطق این چالش‌ها را به حداقل برسانند، همچنین در رد صلاحیت‌ها چالش‌هایی بوجود می‌آید که باید با مدیریت و تدبیر به‌گونه‌ای عمل شود که التهابات در منطقه به حداقل برسد.

مقیمی خطاب به فرمانداران و بخشداران تاکید کرد: پس از انتخابات نیز باید برنامه داشته باشید تا چالش‌های بعد از انتخابات مشکلی برای کشور ایجاد نکند.

وی با تاکید بر حضور مردم در تمامی صحنه‌های، بیان کرد: نظام اسلامی کشور ما یک نظام مردم سالار دینی مبتنی بر احکام حیات بخش اسلام است و گردش نخبگان، مدیریت و نمایندگان با رأی مردم صورت می‌گیرد.

وی افزود: در سال‌جاری دو انتخابات بسیار مهم خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی را درپیش داریم و به دنبال این هستیم تا انتخاباتی شکوهمند را برگزار کنیم.

رئیس ستاد انتخابات کشور اظهار کرد: برای برگزاری انتخابات باید قانون‌مند عمل کنیم و قانون‌مداری را سرلوحه همه کارها قرار دهیم.

مقیمی تصریح کرد: باید به‌گونه‌ای عمل شود تا انتخابات با حضور حداکثری مردم برگزار شود بنابراین باید کارهایی را که باعث تحقق این امر می‌شود بررسی کنیم.

وی با اشاره به اینکه انتخابات رقابتی نیازمند داوطلبان با روحیات و دیدگاه‌های مختلف است، خاطرنشان کرد: حضور رقابتی باعث می‌شود داوطلبان رأی‌دهندگان بیشتری حضور پیدا کنند.

وی با تاکید بر فعال شدن کارگروه‌های ستاد انتخاباتی، یادآور شد: ستاد انتخابات در استان تشکیل شده تا همه امکانات دولت را به‌کار ببریم و بتوانیم انتخابات شکوهمندی را برگزار کنیم.

رئیس ستاد انتخابات کشور بیان کرد: فرمانداران سوابق برگزاری انتخابات سال‌های گذشته را بررسی کرده و جاهایی که مشکلات امنیتی وجود داشت را احصا کنند.

مقیمی از مجریان انتخابات خواست تا نسبت به مسائل حقوقی اشراف پیدا کنند، تصریح کرد: 960 هزار نفر در ستاد اجرایی انتخابات باید آموزش‌های لازم را ببینند و اگر یک سوم انتخابات هم به صورت رایانه‌ای برگزار شود باید آموزش‌هایی برای این زمینه داشته باشیم.

وی اظهار کرد: مجریان انتخابات از جو آلوده به تهمت، افترا و دروغ که متاسفانه در فضای انتخاباتی زیاد می‌شود، جلوگیری کرده و با خلاف‌هایی که رخ می‌دهد برخورد داشته باشند.

وی با اشاره به بحث اطلاع‌رسانی به مردم گفت: در قانون برای صدا و سیما وظایفی مشخص شده است تا مردم را نسبت به قوانین انتخاباتی آگاه کنند.

انتهای پیام


ویدیو مرتبط :
قانون مداری و ولایت مداری