فرهنگی


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

استاندار حلبچه عراق وارد ایلام شد

به گزارش ایرنا، عبدالله محمد به همراه ارکان حسن مشاور وی عصر امروز یکشنبه 26 اردیبهشت وارد استان شده و با مقامات استانداری ایلام دیدار کرد.قرار است استاندار میسان، واسط، ...



فرهنگ ادیان جزیی جدانشدنی از تاریخ ایران است


به گزارش خبرنگار معارف ایرنا آیت الله تسخیری روز دوشنبه در مراسم رونمایی از کتاب ایران، مهد همزیستی مسالمت آمیز ادیان، اظهار کرد: اگر بخواهیم تاریخ خود را به خوبی بشناسیم، باید تاریخ این فرهنگ ها را به دقت بشناسیم.
وی در این مراسم که در حسینیه الزهرای سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برگزار شد، افزود: برخی مورخان با ستایش از حاکمان ظالم تلاش می کردند تا وحدت دین را با زور و شمشیر مطرح کنند و بگویند مثلا فلان حاکم مستبد توانست مذهب را در چارچوب اسلام یکی کند.
تسخیری، دین را یک مساله قلبی دانست و با استناد به آیه «لا اکراه فی الدین» گفت: این آیه رابطه مسلمانان را تنظیم می کند و اگر بتوانیم روابط میان ادیان را با عدالت در میان خودمان حاکم کنیم، مطمئنا به انسانیت نزدیکتر شده ایم.
وی تاکید کرد: مسالمت آمیز، در ادیان به این معنا نیست که همه مذاهب در هم ذوب شوند و به اعتقاد بنده زندگی مسالمت آمیز چند شاخص مهم دارد که از جمله می توان به حفظ ویژگی های اخلاقی همه اقوام با رعایت قانون اساسی و قوانین فرعی کشور اشاره کرد.
رییس سابق مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی افزود: حقوق مساوی شهروندی از دیگر شاخص های زندگی مسالمت آمیز است که بر اساس مساوات و نبود تبعیض و همچنین بر اساس مقتضای عدالت اجتماعی شکل می گیرد.
وی همچنین گفت: یکی دیگر از این شاخص ها آزادی در عبادات هر قوم است و در زمینه های سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و قضایی نیز پیروان هر یک از ادیان بتوانند فعالیت کنند.
تسخیری به بیان برخی از اصول قانون اساسی جمهوری اسلامی پرداخت که به این شاخص ها اشاره دارد.
وی ادامه داد: مقصود از گفت و گوی ادیان این نیست که هر کسی بخواهد برتری دین خود را نشان دهد و رهبر معظم انقلاب تاکید دارند که گفت و گوی ما با روحانیون ادیان مختلف روی این نکته متمرکز است که ما نمی خواهیم حقانیت یک مذهب یا بطلان یک مذهب را ثابت کنیم.
ادامه دارد...
فراهنگ**1003**1027

انتهای پیام /*


ویدیو مرتبط :
عقلانیت در گذر تاریخ، ادیان و فرهنگ ها