سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



الجزیره کانال‌های جدید می‌خرد؛ نقشه‌های تازه قطر برای افکار عمومی جهان عرب


الجزیره کانال‌های جدید می‌خرد؛ نقشه‌های تازه قطر برای افکار عمومی جهان عرب

دیپلماسی ایرانی/ متن پیش رو در دیپلماسی ایرانی منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست

قطر طرحی برای پیشی گرفتن از رسانه‌های عربی و تسلط بر افکار عمومی دارد و نه تنها بر مصر بلکه می‌خواهد بر کل جهان عرب تاثیرگذار باشد.

دیپلماسی ایرانی: نیازی نیست تکرار کنیم که شبکه «الجزیره» و دست اندرکاران آن چه نقشه هایی برای آینده دارند، نقشه هایی که چندان هم درخشان نیستند چرا که گردانندگان آن مطابق با راه و روش حکومت قطر عمل می کنند و بر کسی پوشیده نیست که حکومت این کشور چندان سیاست های خیرخواهانه ای را – حداقل تا کنون – برای منطقه و مردم آن دنبال نکرده است. شبکه الجزیره امروزه شبکه محبوبی نیست و کسی از آن به نیکی یاد نمی کند.
به هر حال بر اساس اطلاعاتی که اخیرا به دست آمده، مدیران این شبکه قصد دارند قدرت نرم خود را در عرصه فرهنگی تقویت کنند و گام های مهمی در این رابطه بردارند تا به این ترتیب بتوانند افکار عمومی و به دنبال آن فرهنگ جهان عرب را به زیر پرچم خود بیاورند و به طور کامل بر آن مسلط شوند. بر این اساس قرار است اسم شبکه در بعضی از ایستگاه های خود از الجزیره به نام بین (bein) تغییر کند. الجزیره همچنین باقی سهام شبکه فاکس (fox) به استثنای قسمت خبری و سینمایی آن را خریده است. همچنین در حال مذاکره با شبکه او اس ان (osn) در اربیل است که از سال آینده مالکیت این شبکه را به دست گیرد، علاوه بر آن در حال مذاکره برای خرید شبکه های روتانا (Rotana) است و مذاکرات مفصلی را نیز با الشیخ صالح آغاز کرده تا تمامی فیلم های مربوط به میراث فرهنگی مصر را بخرد.

شبکه بین خود که قرار است تغییرات کاملی به خود ببیند و به شکل و شمایل تازه ای به روی آنتن برود، قرار است با آغاز فعالیت های جام جهانی فوتبال به میزبانی قطر فعالیت های خود را به طور رسمی آغاز کند. همچنین قرار است از سامانه شبکه های پولی خارج شود تا امکان دسترسی به آن برای همه مهیا شود. قرار است این شبکه از ماهواره ویژه قطر، "سهیل – ست" به جای ماهواره مصر، "نایل – ست" پخش شود. قطر می خواهد به این ترتیب تا اندازه ای از سهم و کمک مالی ای که به نایل ست می شود بکاهد. شبکه الجزیره بیشترین اجاره را به نایل ست می دهد که در حدود 20 میلیون دلار در سال است.

این بدان معنا است که قطر طرحی برای پیشی گرفتن از رسانه های عربی و تسلط بر افکار عمومی دارد و نه تنها بر مصر بلکه می خواهد بر کل جهان عرب تاثیرگذار باشد. در همین راستا قصد دارد رقابتی نفس گیر را با شبکه های غیرقطری آغاز کند و یک به یک آنها را از گردونه های رقابت ها کنار بزند. مصری ها از این وضعیت گلایه دارند و می گویند ناتوانی شبکه های مصری در رقابت با شبکه های غیرمصری سبب شده تا تاثیرگذاری آنها بر افکار عمومی مصر نیز کم رنگ شود.
از سوی دیگر گفته می شود شبکه mbc که مالکیت آن را «ولید بن طلال» ثروتمند عربستانی در اختیار دارد، تلاش های تازه ای را برای خرید سریال ها و برنامه های اجتماعی و مردم پسند مصری آغاز کرده است. این بدان معنا است که قطر و عربستان تلاش های تازه ای را برای تاثیرگذاری بیشتر بر جوامع عربی با نگاه های خاص خود در دستور کار قرار داده اند. در عین حال رقابت این دو کشور سبب می شود تاثیرگذاری آنها بر رسانه های عربی بیش از پیش شود. در همین راستا در خفا خرید یک به یک هنرپیشه های مصری و عربی و تخریب و به انزوا کشاندن آنها و باز کردن فضا برای هنرپیشه های کشورهای عربی حوزه خلیج فارس، از اهدافی است که قطر و عربستان برای تسلط بر جوامع و فرهنگ جهان عرب در دستور کار قرار داده اند.

*الاهرام

با کانال تلگرامی آخرین خبر همراه شوید telegram.me/akharinkhabar


ویدیو مرتبط :
مصاحبه اسکایپی یک کارشناس عرب با لباسی نامتعارف با شبکه الجزیره قطر