علمی


2 دقیقه پیش

رزرو بلیط هواپیما مشهد

سفر به مشهد از آن دست سفرهایی‌ست که قرن‌ها از عمر محبوبیت‌اش می‌گذرد و زائران امام هشتم شیعیان، خود را به وسیله‌های مختلف به این شهر می‌رساندند. خوشبختانه ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...



درمان تورم روده‌ با استفاده از نانوذرات


به گزارش روز یکشنبه گروه علمی ایرنا از ستاد ویژه توسعه فناوری نانو، محققان موسسه علوم زیست‌ پزشکی دانشگاه ایالتی جرجیا و دانشگاه ساوث ‌وست در چین، نانوذراتی برای محدود کردن نوعی مولکول سطحی سلول که در ایجاد تورم نقش اساسی دارند طراحی کردند؛ این نانوذرات می‌توانند در درمان بی‌خطر بیماری‌های التهاب روده (IBD) مورد استفاده قرار گیرند.
این محققان نانوذراتی ساختند که بیان نوعی گلیکوپروتئین به نام CD98 را که در ایجاد التهاب نقش دارند، کاهش می‌دهند، یافته‌های این تحقیق در نشریه Colloids and Surfaces B: Biointerfaces منتشر شده است.
پروفسور دیدیرمارلین، استاد موسسه علوم زیست‌ پزشکی دانشگاه ایالتی جرجیا گفت: یافته‌های ما نشان می‌دهد که از این نانوذرات می‌توان در درمان موثر التهاب بهره برد، ما CD98 را به این دلیل هدف گرفتیم که یافته‌های قبلی نشان می‌دهد این پروتئین در سلول‌های ایمنی درگیر در التهاب روده‌ها تاثیر زیادی دارند.
وی بیان کرد: در آمریکا حدود 3/1 میلیون نفر از بیماری‌های التهاب روده از جمله کولیت اولسراتیو و بیماری کرون رنج می‌برند؛ این بیماری‌های مزمن یا عودکننده ناشی از پاسخ غیرعادی به سامانه ایمنی بدن است که منجر به تورم دستگاه گوارش می‌شود.
دیدیرمارلین اظهار کرد: عفونت‌های روده‌ای در طول زمان بدتر شده و موجب ایجاد عوارضی همچون اسهال، درد شکمی، تب، خونریزی مقعدی، از دست دادن اشتها و کاهش وزن می‌شوند؛ در صورتی که درمان موثر نباشد، بیمار به جراحی نیاز پیدا می‌کند، همچنین بنابر گفته مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها، احتمال ابتلا به سرطان روده بزرگ در این بیماران بالا است.
بنابراین مطالعه، استفاده از نانوذرات می‌تواند جایگزین بهتری برای داروهای فعلی باشد که به دلیل دارا بودن عوارض جانبی شدید، کاربرد محدودی دارند.
پژوهشگران دریافتند که این نانوذرات دارای اندازه مطلوب است و هیچ اثر سمیتی روی ماکروفاژها یا سلول‌های اپیتلیال روده ندارند و نانوذراتی با نسبت وزنی 60 به یک، بیشترین خاصیت ضدتورمی را دارا هستند.
علمی (1)** 9340**1834

انتهای پیام /*


ویدیو مرتبط :
زرد چوبه برای درمان سرطان روده و زخم روده