فرهنگی


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

استاندار حلبچه عراق وارد ایلام شد

به گزارش ایرنا، عبدالله محمد به همراه ارکان حسن مشاور وی عصر امروز یکشنبه 26 اردیبهشت وارد استان شده و با مقامات استانداری ایلام دیدار کرد.قرار است استاندار میسان، واسط، ...



هیچ کتابخانه ای در کشور به روزترین کتاب های چاپ اول را ندارد


سید صادق حسینی اشکوری روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در کشورهای خارجی برای کتابخانه هایی مانند دانشگاه شیکاگو، کنگره و بریتیش لایبری، کتاب های به روز بسیاری خریداری می شود ولی کتابخانه ملی کتابی از ناشران کشور خریداری نمی کند.
وی با اشاره به اینکه کتابخانه ملی در انتظار دریافت یک نسخه کتاب هدیه از ناشران است، گفت: پس از اخذ مجوز و چاپ کتاب برای اعلام وصول چهار نسخه تحویل وزارت ارشاد شده که یکی از این نسخ به کتابخانه ملی هدیه می شود.
حسینی اشکوری، با بیان اینکه بر اساس ضوابط نشر کتاب هر سال یک ناشر باید چهار کتاب چاپ کند تا مجوزش تمدید شود، افزود: اگر ناشری در طول سال 100 کتاب چاپ کند برای این تعداد کتاب باید اعلام وصول بگیرد، ولی در اصل خیلی از ناشران با وجود دریافت مجوز اقدام به اعلام وصول کتاب نمی کنند در نتیجه این عنوان کتاب نیز به کتابخانه ملی ارائه نمی شود.
وی با تاکید بر اینکه باید وزارت ارشاد راهکاری برای تحویل اجباری کتاب به کتابخانه ملی ارائه کند، گفت: درصورت عدم ارائه راهکاری مناسب، کتابخانه ملی باید نسخه ای از کتاب های عنوان چاپ اول را برای حفظ ملیت کتاب های ایرانی خریداری کند.
اشکوری افزود: کتابخانه کنگره آمریکا تمام کتاب های درجه یک ایرانی را حتی بدون تخفیف خریداری می کند.
وی گفت: زمانی که کتابخانه ملی ایران به این کتاب نیاز پیدا کند به دلیل نبود آن مجبور به خرید چندین برابر قیمت می شود.
وی در مورد نوع فعالیت خود با توجه به عملکرد سال گذشته در حوزه نشر و تنوع محصولات فرهنگی در زمینه فهارس نسخه های خطی، اسناد، متون کهن، لوایح سنگ قبور به ویژه در طول سه سال اخیر گفت که این موسسه موفق شد به عنوان یکی از ناشران برگزیده بیست و نهمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران در شهر آفتاب انتخاب شود.
ناشر برگزیده بیست و نهمین نمایشگاه کتاب تهران با اشاره به اینکه در سال گذشته حدود 100جلد کتاب توسط مجمع ذخائر اسلامی چاپ و نشر شده است، گفت: این موسسه از سال 1355 به عنوان یکی از نخستین موسسات تحقیقاتی انتشاراتی در شهرستان قم توانسته در طول 40 سال گذشته بیش از 700 جلد کتاب به بازار عرضه کند.
رئیس مجمع ذخائر اسلامی به برگزاری سلسله همایش‌های میراث مشترک ایران و دیگر ملل جهان اشاره کرد و گفت: با همکاری موسسات فرهنگی دانشگاهی و حوزوی، دو همایش میراث مشترک ایران و هند در سال 92 و میراث مشترک ایران و عراق در اسفند ماه 1393 برگزار شد که مقالات و محصولات فرهنگی ارائه شده در همایش میراث ایران و عراق یکی از شاخص های برجسته انتخاب ناشر برگزیده در این دوره از نمایشگاه کتاب بود.
وی به تنوع زبانی محصولات فرهنگی این موسسه اشاره کرد و گفت: این موسسه توانسته انواع آثار مکتوب را در زمینه نسخ خطی و دیگر محصولات فرهنگی را به طور عمده به زبان فارسی و عربی و در برخی موارد به انگلیسی، کردی و اردو چاپ و منتشر کند.
اشکوری به انتشار 20 جلدی از مجموعه سلسله ماتم اشاره کرد و گفت: این مجموعه با موضوع حضرت سیدالشهدا(ع)، اهل بیت و مراثی کربلا که در قالب نسخه های سنگی و خطی در گوشه و کنار کتابخانه های شخصی باقی مانده، پس از جمع آوری بازچاپ شده است.
اشکوری گفت: در حد فاصله زمانی یک سال گذشته این محصولات در دسترس محققان قرار گرفت تا پس از ویرایش و اصلاح دوباره با تصحیحات دوباره نشر داده شود.
وی تصریح کرد: این موسسه با انجام تحقیقات بر روی کتاب های خاص در حوزه نسخ خطی و سنگی کار ویژه ای را انجام می دهد که خیلی از ناشران به دلیل سختی کار و نبود بازار وسیع جرات ورود به آن را ندارند.
ناشر برگزیده بیست و نهمین نمایشگاه کتاب تهران به این موضوع که برخی مدعی هستند این موسسه اقدام به سندسازی می کند گفت: همین مدعی اعلام کرد که موسسه با فعالیت در بخش خصوصی در مقایسه با موسسات فرهنگی و کتابخانه های بزرگ کشور با میلیون ها سند اصلی، با فعالیت در دیجیتال سازی حدود 300 هزار سند دیجیتال دارد.
فراهنگ**1699**1027

انتهای پیام /*


ویدیو مرتبط :
معرفی امکان چاپ کتاب های ایرانی در خارج از کشور و توزیع بین المللی آن در آمازون در شبکه 3 سیما