پرورش فیل‌ماهی در قفس‌های شناور برای اولین‌بار در کشور


مدیر شیلات سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان گفت: برای نخستین‌بار در کشور، فیل‌ماهی در قفس‌های شناور پشت سد خاکی خندق‌لو ماه‌نشان پرورش داده می‌شود.

«محمود صیادبورانی» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه زنجان، اظهار کرد: دریای خزر و دریاچه‌های اطراف آن میلیون‌ها سال است که زیستگاه فیل‌ماهی محسوب می‌شوند. در واقع این دریا مهم‌ترین منبع و محل زندگی ماهیان خاویاری است، طوری‌که حدود 90 درصد خاویار غیرپرورشی عرضه شده به بازارهای جهانی از دریای خزر به‌دست می‌آید.

این مسئول ادامه داد: فیل‌ماهی یا بلوگا(از راسته تاس‌ماهیان)، بزرگ‌ترین ماهی دریای خزر است و هم‌اکنون در فهرست گونه‌های در معرض انقراض قرار دارد، اما خاویار آن گران‌ترین نوع خاویار است و نمونه‌هایی از آن با وزنی حدود 1400 کیلوگرم و سنی بیش از 100 سال صید شده، این در حالی است که فیل‌ماهی در محیط‌های طبیعی(غیر پرورشی) هر دو یا سه سال تخم‌ریزی کرده و بین 14 تا 17 سالگی بالغ می‌شود.

وی افزود: پرورش این ماهی در آب‌های شیرین در محدوده کشورهای اروپایی از حدود بیست سال پیش آغاز شده و برخی از این کشورها اکنون تولید خاویار دارند. در واقع پرورش در قفس یکی از روش‌های متداول پرورش ماهی است که در سنوات اخیر با توجه به مزایای خاص خود مورد توجه اکثر کشورهای دنیا قرار گرفته است. در این روش از قفس‌هایی با اشکال و جنس‌های مختلف بنا به شرایط محیطی، منطقه‌ای و گونه‌های مدنظر استفاده می‌شود.

صیادبورانی تصریح کرد: بررسی‌ها نشان می‌دهد افزایش تولید ماهی موجب کاهش فشار صید بر ذخایر دریا، صرفه اقتصادی، ایجاد اشتغال، صادرات و ارزآوری به ویژه در بخش تولید خاویار می‌شود. در کشور ما نیز از حدود 15 سال پیش پرورش غیر رسمی آن آغاز شده، اما پرورش آن به‌صورت یک کار مستقل در مزارع حدود 10 سال قدمت دارد.

مدیر شیلات سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان با اشاره به این‌که هم‌اکنون چند مزرعه پرورشی در استان‌های شمالی و مرکزی کشور وجود دارد، خاطرنشان کرد: خوشبختانه پرورش فیل‌ماهی و برخی دیگر از گونه‌های ماهیان خاویاری در استان زنجان با رهاسازی پشت سدهای خاکی از سال 86 به‌صورت آزمایشی شروع شده و انتظار می‌رود با پرورش آن در محیط‌های محصور شاهد افزایش رشد ایده‌آلی از آن باشیم.

این مسئول خاطرنشان کرد: سرمایه‌گذار بخش خصوصی نسبت به خرید و انتقال 122 قطعه از این ماهیان ارزشمند(به ارزش تقریبی 170 میلیون ریال) به شش قفس مستقر در دریاچه پشت سد خاکی خندقلو ماه‌نشان، فاز نخست پرورش ماهی در این سازه را برای اولین بار در کشور آغاز کرد تا پس از حصول نتیجه مناسب نسبت به فازهای اجرایی بعدی اقدام کند.

وی یادآور شد: هم‌اکنون سد خاکی مذکور با سرمایه‌گذاری بیش از 5 میلیارد ریال از جانب بخش خصوصی، انواع ماهیان کپور، سفید دریای خزر، و شاه‌میگوی آب‌های شیرین را در خود جا داده، هم‌چنین زمینه برای اشتغال‌زایی چهار نفر به صورت مستقیم نیز فراهم شده است.

به گزارش ایسنا، مساحت این دریاچه به صورت تقریبی 100 هکتار است.

انتهای پیام


ویدیو مرتبط :
پرورش ماهی در قفس