بهبود کیفیت شیر در گاوداری‌های صنعتی کشور با تولید بلوس‌های خوراکی کندرهش


محققان یکی از شرکتهای دانش‌بنیان مستقر در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان موفق به طراحی و تولید بلوس‌های خوراکی کند رهش شدند.

به گزارش سرویس علمی ایسنا، دکتر مهدی کشمیری، رییس شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان با اعلام این خبر گفت: بلوس‌های خوراکی کندرهش که با دانش بومی کشور تولید شده است، تحولی نوین در زمینه بهبود کمیت و کیفیت شیر در گاوداری‌های صنعتی و رفع مشکلات متابولیکی و تنش‌های گرمایی بر پایه فناوری‌های دانش‌بنیان است.

همچنین ابوذر دهقان، مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان اظهار کرد: این شرکت علاوه بر ساخت دستگاه‌های آزمایشگاهی خاص (دستگاه اندازه‌گیری فیبرخام، دستگاه شبیه‌ساز هضم و دستگاه تولید گاز) نسبت به طراحی انواع بلوس‌های خوراکی کندرهش و تست‌های آزمایشگاهی و فارمی استاندارد آن اقدام کرده است.

وی افزود: خوشبختانه با حمایت شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان این تلاش‌ها نتیجه داده است و شرکت ما علاوه بر چهار مورد ثبت اختراع، موفق به دریافت موافقت اصولی تولید بلوس از سازمان دامپزشکی کشور، ثبت علامت تجاری با نام مینرویت، اخذ مجوز دانش‌بنیان و اخذ مجوز فناوری شده است.

دهقان ادامه داد: در حال حاضر شرکت ما علاوه بر فروش دستگاه‌های آزمایشگاهی به دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی سراسر کشور به مرحله تولید نیمه صنعتی انواع بلوس خوراکی کندرهش ویژه دام‌های دارای شرایط متابولیک و فیزیولوژی خاص رسیده است.

وی با بیان اینکه نسل اول این بلوس‌ها حاوی مواد معدنی کمیاب و ویتامین‌های مورد نیاز گاو است، گفت: برای هر گاو، تعداد دو عدد بلوس خورانده می‌شود و به مدت ۲۴۰ روز در بخش‌نگاری معده آن‌ها بتدریج مصرف می‌شود.

وی اضافه کرد: از این محصول در گاوهای شیری، گاوهای خشک، تلیسه‌های آبستن، گاوهای دهنده و گیرنده در برنامه‌های انتقال جنین و همچنین در گوساله‌های داشتی و پرواری با وزن بیشتر از ۱۵۰ کیلوگرم می‌توان استفاده کرد.

دهقان در ادامه توضیح داد: بلوس‌های مینرویت فاقد نمونه مشابه داخلی هستند و نمونه خارجی آن در حال حاضر به کشور وارد نمی‌شود، همچنین فرموله‌کردن این بلوس‌ها بر اساس نیاز دام‌های ایران و با توجه به شرایط آب و هوایی مناطق مختلف ایران و نوع مواد خوراکی مصرف شده در هر منطقه امکان‌پذیر است.

وی اظهار کرد: از مزایای بلوس‌های تولیدی شرکت ما کاربری آسان و در دسترس بودن دائمی در بازار ایران و قیمت ارزان‌تر در مقایسه با نمونه‌های خارجی است.

دهقان تصریح کرد: این شرکت به فناوری کندرهش کردن بلوس‌ها برای بازه‌های زمانی مختلف دست یافته است و بر اساس نیاز حاشیه‌ای دام‌ها به مواد معدنی، ویتامین‌ها و آنتی اکسیدان‌ها امکان تولید بلوس‌های متنوع و حتی سفارشی برای حیوانات نشخوارکننده بزرگ و کوچک و اسب وجود دارد.

انتهای پیام


ویدیو مرتبط :
بازدید دانش آموزان از گاوداری صنعتی