لوریس چکناواریان: من «محمد (ص)» را دوست دارم


جام جم/ امروز عصر قرار است در جشنواره «پیامبر مهربانی» برای ساخت سمفونی «پیامبر صلح و امید» از او قدردانی شود. هر چند عمری پیرو مسیح بوده، اما آن‌طور که خودش می‌گوید همیشه حضرت محمد(ص) را دوست داشته و چهره آخرین فرستاده خدا در ذهنش همراه با مهربانی و نور ثبت شده است. از آنجا هم که عمری را در کوچه پس‌کوچه‌ها، خیابان‌ها و شهرهای ایران قدم زده است خوب می‌داند اسلام برخلاف آنچه امروز در تبلیغات منفی برخی کشورها گفته می‌شود، دین مهربانی، امید، صلح و بخشش است.
لوریس چکناواریان ، هنرمند آهنگساز و رهبر ارکستر که خود شخصیتی آرام، مهربان و همیشه امیدوار دارد ما را در خاطره‌هایش از ساخت سمفونی برای پیامبر اسلام، شریک کرد و از زندگی و بی‌علاقه بودنش به ژانویه حرف زد.
سمفونی «پیامبر صلح و امید» اثر شماست که برای پیامبر اسلام حضرت محمد (ص) ساخته‌اید. چه شد که این اثر را خلق کردید؟
به خاطر دارم دوره‌ای بود که آقای ایمانی خوشخو، معاون هنری وزیر ارشاد بودند. ایشان پیشنهاد ساخت یک سمفونی را به من دادند و از من حمایت کردند. آقای شجاعی هم متن کار را نوشت و من موسیقی‌اش را ساختم. این کار یک سمفونی مفصل بود که از حضرت نوح آغاز می‌شد، به پیامبران بزرگ مثل حضرت ابراهیم، حضرت مسیح و پیامبر اسلام می‌ پرداخت و در بخش پایانی هم به حضرت علی (ع)، امام حسین (ع)، علی‌اصغر و دیگر معصومین اشاره می‌کرد. به خاطر دارم 15 شب این سمفونی را اجرا کردیم و خیلی موفق بود، از حوزه علمیه قم هم بسیاری در اجراها حضور پیدا کرده و کار را دوست داشتند.
در بخش مربوط به حضرت ‌محمد‌(ص) به کدام ابعاد یا اتفاقات زندگی ایشان پرداختید؟
تولد، بعثت و فتح مکه.
کدام یک از ابعاد شخصیتی ایشان بیشتر توجه شما را جلب کرد؟
ایشان پیامبری هستند که در کشوری به این مقام رسیدند که مردمانش به خدای یکتا اعتقاد نداشتند. تحمل سختی‌ها و مهربانی در برابر رفتارهای زشتی که با ایشان می‌شد باعث شد سرنوشت انسان‌های زیادی عوض شود و از پرستیدن سنگ و چوب، به اعتقاد به خداوند برسند. در واقع می‌توان گفت سومین پیامبر ابراهیمی بودند که ظهور کردند و یک انقلاب مذهبی بزرگ را رقم زدند. می‌توانم بگویم هر کس محمد‌(ص) را بشناسد دوستش خواهد داشت. من هم دوستش دارم و تولد پیامبرتان را به شما تبریک می‌گویم.
کریسمس و تولد حضرت مسیح هم اواخر هفته پیش بود، سال نوی میلادی هم به زودی آغاز خواهد شد، جا دارد ما هم این دو مناسبت را به شما تبریک بگوییم.
ممنونم از لطف شما. اما راستش خیلی احساس خاصی به کریسمس ندارم.
چرا؟
چون تغییر سال نو به اول ژانویه یک‌اتفاق سیاسی بوده است و من هنوز هم ششم ژانویه را که قبلا آغاز سال میلادی بوده دوست دارم. در واقع این کریسمس، کریسمس کاتولیک‌ها و پروتستان‌هاست. کریسمس ارامنه همان ششم ژانویه است. البته این را هم بگویم که هیچ عیدی نوروز نمی‌شود. بهترین زمان برای شروع سال بهار است و ما ایرانی‌ها فصل شکوفایی را آغاز سال می‌دانیم و این انتخاب خیلی خوبی است.
اجازه بدهید از فرصت استفاده کنم و یک تبریک دیگر هم به شما بگویم. باخبر شدیم فرزندتان در یکی از جوایز موسیقی مطرح دنیا رتبه اول را کسب کرده‌اند.
ممنونم از لطف شما. این اتفاق واقعا برایم خوشحال‌کننده بود.
فرزندتان چه سازی می‌نوازد؟
ویلون.
شما در ترغیب فرزندتان برای ورود به عرصه موسیقی چه نقشی داشتید؟
نقشی نداشتم. به خاطر دارم در یکی از سفرهایم بود که به من گفت برایش یک ویلون سوغات بیاورم، من هم آوردم. گران بود، اما برایش خریدم و از آن روز عاشق سازش بود. واقعا نابغه است و الان که 20 ساله است جوایز زیادی را از آن خود کرده است. حالا هم در سی بلیوس که مسابقه بزرگ ویلون است مقام کسب کرده و کنسرت‌های زیادی داشته است. خداوند به او لطف کرده است. نقش مهم در تربیت فرزند را مادر دارد و من هم باید برای این موفقیت به همسرم تبریک بگویم و از او تشکر کنم. به نظر من همه چیز یک بچه، زندگی و شخصیتش بسته به مادرش است و به همین خاطر است که می‌گویند بهشت زیر پای مادران است. مسئولیت یک مادر واقعا سنگین است و باید زندگی‌اش را بگذارد پای این که بچه‌های خوبی تربیت کند. من فقط تشویقش کردم. او را وین بردم و برایش معلم‌های خوب گرفتم. این مادر است که بچه را سر کلاس می‌برد و می‌آورد و تشویقش می‌کند. در فیلم‌های آمریکایی نشان می‌دهند پدر بچه را می‌برد فوتبال بازی می‌کند. اینها ظاهرسازی است، پدر در بعد دیگری از زندگی برای بچه وقت می‌گذارد و عمرش را هزینه می‌کند. مادر در یک بعد دیگر و البته حیاتی‌تر. البته بعضی پدرها هم هستند که تاثیرگذارند اما بزرگی بچه‌ها از مادر است نه از پدر.
اسم پسرتان چیست؟
امانوئل یعنی خدا همراه ماست.
چند فرزند دارید؟
سه فرزند که همه به پدرشان رفته‌اند و کار هنری می‌کنند.
تاثیرگذارترین موسیقی‌های عمرتان را کجا شنیده‌اید؟
در کلیسا، نوحه‌خوانی‌های امام ‌حسین‌(ع) و زورخانه‌ها. این موسیقی‌ها اساس کار من هم هستند و همیشه به زورخانه می‌روم، در دسته‌های عزاداری شرکت می‌کنم و همین‌طور در کلیسا چشم‌هایم را می‌بندم و محو موسیقی می‌شوم. همیشه معتقدم موسیقی هنری است که می‌تواند خدمات زیادی به مذهب داشته باشد و اساسی‌ترین مفاهیم و ارزش‌های دینی را به جامعه ارائه کند.

با کانال تلگرامی آخرین خبر همراه شوید telegram.me/akharinkhabar


ویدیو مرتبط :
روایت / لوریس چکناواریان