سرگرمی


2 دقیقه پیش

دانلود بازی اندروید

اندروید (از یونانی: به معنای مَرد، انسان، شبه آدم یا رُبات (آدم آهنی))، (به انگلیسی: Android) یک سیستم عامل همراه است که گوگل برای تلفن‌های همراه و تبلت‌ها عرضه می‌نماید و ...
2 دقیقه پیش

بازی اکشن-ماجرایی اسطوره های کوچک/ Pocket Legends

آخرین خبر/ Pocket Legends یکی از جذاب ترین بازی های آنلاین اکشن و سرگرم کننده برای سیستم عامل اندروید است. باید اشاره کرد که این بازی، اولین و بهترین بازی کمپانی MMO است که موفقیت ...



رفتار نادرست و شیوه تربیتی والدین مهمترین علت دروغگویی کودکان است


رفتار نادرست و شیوه تربیتی والدین مهمترین علت دروغگویی کودکان استطنین یاس/ یک روانشناس با بیان اینکه نباید کودک را به خاطر دروغگویی‌اش ملامت و سرزنش کرد یا در مقابل دیگران با اعمال خشونت به او اتهام دروغگویی زد، گفت: دریغ کردن محبت از کودکان، سلب اطمینان از کودک، رها کردن او به حال خود؛ از دیگر شیوه‌های تربیتی نادرست است که می‌تواند به تربیت کودک آسیب برساند.
داود کشاورز روانشناس و مشاور مرکز شمیم درشهر ری در گفت وگو با خبرنگار سلامت طنین یاس با اشاره به اینکه حرکات تربیتی و شیوه نادرست والدین در اصلاح دروغگویی کودکان موثر نیست یا اینکه تاثیر چندانی در اصلاح شدن دروغ گفتن آنان ندارد، اظهارداشت: شیوه های نادرست تربیتی حتی ممکن است اثرات معکوس داشته و حتی منجر به نهادینه شدن عادتدروغ گویی کودکان شود.
وی در ادامه به والدین یادآور شد که نباید کودک را به خاطر دروغگویی‌اش ملامت و سرزنش کرد یا در مقابل دیگران با اعمال خشونت به او اتهام دروغگویی زد، گفت: دریغ کردن محبت از کودکان، سلب اطمینان از کودک، رها کردن او به حال خود از دیگر شیوه های تربیتی نادرست است که می تواند به تربیت او اسیب برساند.
این روانشناس ریشه یابی دروغگویی کودکان را مهمترین راهکار درمان این مشکل رفتاری دانست و افزود: باید ریشه یابی کرد که چرا کودک دورغ می گوید و هدف او از دروغگویی چیست؟
مهمترین راهکار درمان دروغ گویی در کودکان
آگاهی دادن به کودکان در انتقال مفاهیم خود
وی راه حل موثر برای درمان دروغ گویی کودکان را ،آگاهی بخشی به آنها دانست و ادامه داد: به کودکی که با توجه با تخیلات خود و دو ر از واقعیت دروغ می گوید باید متوجه شود که فرق میان واقعیت و خیال چیست؟ تا کودک در ارائه درک مفاهیم و اطلاعات خود دچار مشکل نشود.
ایجاد محیط سالم برای کودکان
کشاورز ایجاد محیط سالم برای جلوگیری از دروغگویی کودکان را به عنوان راه حل بعدی دانست و افزود: وقتی والدین به کودکان خود تذکر دهند که دروغ نگویند و خودشان این عمل زشت را در مقابل آنها انجام می دهند، این نوع تربیت شیوه نادرستی است، به عنوان مثال وقتی که زنگ خانه به صدا در می آید خود همان پدر به کودک خود دروغ گویی را عملا می آموزد که برو بگو که پدرم در خانه نیست که این امر موجب یک الگو برداری منفی کودک از سوی والدین می شود.
رعایت در حق دادن به کودکان
این عضو جامعه پزشکی شهر ری رعایت انصاف در حق دادن به کودکان را مهمترین راهکار در درمان دروغ گوی آنان نام برد و گفت: متاسفانه کودکان، شاهد بی انصافی والدین خود هستند زیرا خود همان والدین در زندگی روز مره دچار اشتباهات مکرر می شوند، ولی کسی نیست آنها را مورد مواخذه و سرزنش قرار دهد مثلا اگر بشقاب از دست مادر بیفتد و بشکند کسی او را سرزنش نمی کند ولی اگر همان بشقاب از دست کودک خود بیفتد و بشکند توسط والدین مورد تحقیر و سرزنش قرار می گیرد. والدین باید یاد بگیرند مواقعی که کودکمان دچار لغزش در مسیر زندگی خود می‌شوند نباید توسط والدین مورد سرزنش قرار گیرند .
عفو و بخشش کودکان
وی عفو و بخشش از طرف والدین به کودکان را از دیگر موارد درمان موثر دروغ گویی کودکان دانست و گفت: کودکان را به علت انجام دادن کارهای نادرستش، نباید بازجویی کرد؛ زیرا موجب می‌شود، کودک برای اقرا و توجیه کارهایش به دروغ متوسل شود که بگوید «کار خود را درست انجام داده است» .
محدود کردن توقعات والدین از کودک خود
کشاورز محدود کردن توقعات والدین از کودکان را عامل موثر در جلوگیری دروغ گویی آنان برشمرد و گفت: والدین در دوران کودکی خود خواسته های داشتند که به آنها نتوانسته اند برسند و همین امر موجب شده است که از کارهایی که در دوران کودکی از انجام دادن آن ناتوان بودند حالا از کودکان خود انتظار دارند این پیشرفت را داشته باشند و چون کودکان نمی توانند خواسته والدین خود را به جا بیاورند برای انکه والدین خود را ناراحت نکنند مجبور می شوند دروغ بگویند.
ایمن شدن کودکان از مجازات
وی با اشاره به انکه فرزندان در خانواده احتیاج به آسایش و امنیت دارند گفت: اگر والدین دیدند که اشتباهات کودکان غیر عمدی است باید آنها مورد عفو قرار دهند ولی اگرمتوجه شدند که کودک از روی عمد به مقوله دروغ گویی می پردازد مشکلی نیست که کودک را مورد تنبیه مثبت قرار دهد .
محبت فراوان به کودک
مشاور مرکز شمیم کودکان در ادامه گفت: کودکان به محبت فروان از سوی والدین احتیاج دارند و تا آنجا که ممکن است نباید والدین از این کار دریغ داشته باشند. محبت والدین موجب آرامش و اطمینان آنها در زندگی می شود و دیگ رکودک حس نمی کند که برای توجیه کارهایش دروغ بگوید. حال اگر والدین دیدند که کودک خود عمدا عادت به دروغ گویی دارد و تمامی موارد ذکر شده نتوانسته است در درمان وی موثر واقع گردد در اینجا باید از راه مچ گیری به درمان آنان بپردازند و همچنین بسیار دوستانه و مستقیم و به صورت خصوصی به کودک خود بگویند که چرا دروغ می گوید؟
در اینجا است که کودک متوجه می شود که والدین او از دروغ گویی آنان مطلع هستند.
وی تنبیه کردن کودکان را مرحله پایانی در درمان دروغ گویی آنان دانست و تصریح کرد: البته تنبیه مثبت مد نظر ما است نه تنبیه بدنی و فیزیکی!
کشاورز ادامه داد: باید برای تنبیه کودکان ازروش مثبت مانند چیزهای که کودک روزانه از آن لذت می ببرد از برنامه آنان حذف کرد مانند قطع رابطه بازی او با دوستانش یا محروم کردن وی از دیدن کارتون مورد علاقه اش.
وی در پاسخ خبرنگار طنین یاس مبنی بر اینکه راه حل درمان دروغگویی در چه سنینی در کودکان موثر واقع است گفت: رفتار نادرست والدین موجب تشدید دروغ گویی در کودکان می شود. دروغ گویی کودکان از سن دو سال جنبه تخیلی آنان را در بر دارد در صورتی که از سن 5 سالگی کودک می فهمد که دارد دروغ می گوید که بیشتر ترس از تنبیه شدن و رفتار نادرست از سوی والدین خود را نشان می دهد.
کشاورز این گونه دروغ گوی‌ها را از جنبه ریشه‌ای ندانست و گفت ممکن دروغ مداوم از نوع دروغ عادتی باشد که تا بزرگسالی این کودک ادامه داشته باشد مانند دانشجویی که به علت تنبیه نشدن در جلوی دیگران به استاد خود دروغ می گوید.
وی کشف دروغ گفتن در کودکان را از سنین 7 سالگی عنوان کرد و ادامه داد: در بعضی موارد تحقیقاتی نشان داده شده است که کودک به علت ترس از تنبیه مجازات دروغ نمی گوید بلکه دروغ گفتن را برای پر کردن اوقات و لذت بردن خود مورد استفاده قرار داده است .
این روانشناس در پایان متذکر شد که متاسفانه بیشتر رفتار والدین موجب دروغ گویی در کودکان می شوند و با ایجاب اعمال پرخاشگری و باز خواست کودکان و سرزنش آنان ازجنبه هایی است که تبدیل برعادت شدن مدوام در دروغ گویی کودکان موثر است.


منبع: طنین یاس


ویدیو مرتبط :
شیوه نادرست برای تغییر رفتار دیگران