سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



حمله به موسوی لاری در قرچك/روایت موسوی‌لاری از افتادن عمامه


پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :  یک بار دیگر عمامه از سر وزیر کشور دولت اصلاحات افتاد. این بار در قرچک ورامین و به دست گروهی که نماینده ورامین در مجلس آنها را همراهی می‌کرد. موسوی‌لاری، روحانی میانه‌قامتی است که تصدی وزارت کشور سال‌های اصلاحات از سال ٧٧ تا پایان ٨٤ را بر عهده داشته است؛ او در بحبوحه ماجرای کوی دانشگاه ٧٨ هم وقتی به دانشگاه تهران رفته بود، باز هم عمامه‌اش را از سر انداخته بودند. این عضو مجمع روحانیون مبارز که حالا در هیأت‌رئیسه شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان به ایفای نقش می‌پردازد، قرار بود روز پنجشنبه در نشست اصلاح‌طلبان دشت ورامین سخنرانی کند. مراسمی که همه مجوزهای لازم را برای برگزاری از فرمانداری قرچک دریافت کرده و نیروی انتظامی هم متضمن برقراری امنیت مراسم شده بود. ساعت برنامه دو تا پنج بعدازظهر در تالار بختیاری شهر قرچک اعلام شده بود. اما از یک ساعت قبل از آن، راه‌های ورودی به قرچک از سوی نیروی انتظامی بسته شد. از همان ساعت گروهی که بین ٣٠ تا ٤٠ نفر ارزیابی می‌شدند، جلو مسجد جامع قرچک جمع شده و مشغول سینه‌زنی شدند. بعد هم سینه‌زنان درحالی‌که شعار مرگ بر «فتنه‌گر» سر می‌دادند، مسیر منتهی به تالار بختیاری را به اشغال خود درآوردند و جلوی در سالن تجمع کردند.

نماینده ورامین در دل ماجرا یکی از پیش‌قراولان تجمع، نماینده شهر ورامین، نقوی‌حسینی بود. از چهره‌های نزدیک به جبهه پایداری و مخالفان سرسخت دولت در مجلس. چهره و اخبار پرحاشیه او به‌ویژه در بحث برجام بارها در خروجی خبرگزاری‌ها قرار گرفته است. از حضور و سخنرانی در تحصن بدون مجوز جلوی مجلس در اعتراض به تصویب برجام تا تجمعی که با نقش‌آفرینی او در قرچک به راه افتاد. یک تجمع بدون مجوز دیگر. قصد او هم برهم‌زدن و ممانعت از برگزاری مراسمی بود که مجوز لازم را از فرمانداری و نیروی انتظامی ورامین دریافت کرده بود. نقوی‌حسینی سپس مقابل تجمع‌کنندگان به سخنرانی ایستاد و وزیر کشور را تهدید کرد که به‌خاطر برگزاری این نشست او را به مجلس می‌کشاند. او برای کوچک‌شمردن مراسم اصلاح‌طلبان به محل برگزاری آن یعنی تالار بختیاری اشاره کرد و گفت «اینها که در چلوکبابی برنامه می‌گیرند، با همین چلوکباب هم می‌خواهند رأی بیاورند. پس چرا مراسم خود را در مسجد یا حسینه برگزار نکردند». نقوی همچنین گفت که قطعا باید وزیر کشور نسبت به صدور مجوز برای حضور کسانی که آنها را «عناصر فتنه» می‌نامید، در شهرستان قرچک پاسخ‌گو باشد و بنده این سؤال را در صحن مجلس مطرح خواهم کرد. نقوی‌حسینی با انتقاد از تلاش برخی افراد برای مطرح‌کردن آنچه عناصر فتنه می‌خواند، ادامه می‌دهد: برخی در تلاش هستند که دوباره عناصر فتنه را مطرح کنند و آنچه مردم را به خیابان‌ها آورده، محکومیت و اعتراض به این اقدام است.

حمله به خودروی موسوی‌لاری در این حال، خودروی حامل موسوی‌لاری که به دلیل بسته‌بودن مسیرهای ورودی به قرچک، با تأخیر وارد شهر شده بود، هنگام نزدیک‌شدن به در ورودی سالن با هجوم تجمع‌کنندگان مواجه می‌شود. محسن ویلان‌پور از فعالان رسانه‌ای شهر قرچک در گفت‌وگو با «شرق» می‌گوید که «معترضان ضربات سنگینی را بر خودروی حامل موسوی‌لاری فرود آوردند، آن‌قدر که صدای مهیبی خیابان را فرا گرفته بود. بعد هم هنگامی که موسوی‌لاری از ماشین خارج شد، جمعیت به سمت او حمله‌ور شد. حلقه اطرافیان و محافظان موسوی‌لاری سعی کردند او را از خطر حمله جمعیت حفظ کنند، اما در همین هول و تکانه‌ها و با ضربه‌ای،‌ عمامه از سر حجت‌الاسلام افتاد». در تصاویری هم که از ماجرای قرچک در فضای مجازی پخش شده، موسوی‌لاری بدون عمامه در میان جمعیت فشرده‌ای است که یک نفر هم مشت خود را به سوی وزیر کشور دولت اصلاحات دراز کرده است.

ورودی‌های قرچک ر ا بستند ابوالقاسم میرحیدری دبیر شورای اصلاح‌طلبان شهر ورامین، هم در گفت‌وگوی خود با «شرق» درباره رویداد پنجشنبه می‌گوید: «تندروها موضوع را از سه ‌روز گذشته و در فضای مجازی آغاز کرده بودند. شخص نماینده شهر در چند روز گذشته مصاحبه کرده و گفته بود من در برابر این حرکت قانونی می‌ایستم». او ادامه می‌دهد: «به دلیل اینکه راه‌ها از سوی نیروی انتظامی بسته شده بود، از ٣٠٠ نفر میهمانی که برای حضور در نشست دعوت شده بودند، تنها ١٧٠ نفر توانستند حاضر شوند و مابقی هم به دلیل بسته‌بودن راه امکان شرکت نیافتند». میرحیدری در توضیح افتادن عمامه از سر موسوی‌لاری، می‌گوید: «وقتی جمعیت مهاجم به سمت حجت‌الاسلام موسوی‌لاری حمله‌ور می‌شوند، عده‌ای از جوانان و محافظان، اطراف موسوی‌لاری را می‌گیرند و در این برخورد بین مهاجمان و محافظان است که عمامه از سرش می‌افتد و او سربرهنه وارد سالن می‌شود».

از تلاش در فضای مجازی تا ارسال نیرو به فرمانداری میرحیدری درباره تلاش‌های نقوی‌حسینی برای ممانعت از برگزاری مراسم روز پنجشنبه می‌گوید: «آنها تلاش خود را از چند روز قبل آغاز کرده بودند و نیرو‌های خود را با عنوان نیروهای ارزشی به فرمانداری فرستاده و خواستار لغو مجوز برنامه اصلاح‌طلبان شده بودند». تندروها از یک روز قبل یعنی چهارشنبه در سایت خبری خود یعنی «اسوه نیوز» هم در پیامی اعلام کرده بودند: «جمعی از امت حزب‌الله شهرستان قرچک اعلام کردند که در مقابل تالار بختیاری و در محکومیت حضور فتنه‌گران در این شهرستان تجمع خواهند کرد». نقوی‌حسینی یک روز قبل از آن هم در گفت‌وگویی اعلام کرده بود: «حضور فتنه‌گران با هر نام و عنوان را عبور از خط قرمز نظام و انقلاب دانسته و آنان را به عنوان نیروهای انقلابی قلمداد نمی‌کنیم».

دلواپسان گفتند درگیر نمی‌شویم ویلان‌پور، اما در ادامه گفت‌وگوی خود به «شرق» می‌گوید: «تجمع‌کنندگان جلوی مسجد اعلام کرده بودند قرار نیست درگیری ایجاد کنند، اما وقتی خودروی موسوی‌لاری وارد خیابان شد، آنها به سمت او هجوم بردند». ویلان‌پور می‌گوید: «از ابتدا بنا بود نشست اصلاح‌طلبان را در یکی از مساجدی که جمعی از اصلاح‌طلبان در هیأت‌مدیره آن حضور دارند، برگزار کنیم، اما از آنجا که بیم آن می‌رفت که به دلیل فشار «گروه فشار»، برنامه مسجد لغو شود، قرارداد را با تالار بختیاری منعقد کردند». ویلان‌پور می‌گوید: «به دلیل اینکه محل برگزاری مراسم خصوصی بود، امکان لغو مراسم به وجود نیامد». بااین‌حال، و باوجود فشار و تهدیدی که تجمع‌کنندگان وارد کردند،اما نشست اصلاح‌طلبان مطابق برنامه و طبق آنچه برنامه‌ریزی شده بود، انجام گرفت.

روایت موسوی‌لاری از افتادن عمامه حجت‌الاسلام موسوی‌لاری اما در گفت‌وگوی خود با «شرق» به تشریح آنچه روی داده می‌پردازد. او البته تأکید دارد آنچه از سوی دلواپسان رخ داده امری طبیعی بوده است و بنای پیگیری هم ندارد. او به «شرق» می‌گوید: «عده‌ای از ناراضی‌ها به همراه نماینده مجلس، جلوی در سالن همایش تجمع کرده بودند. در مسیری که به سمت بالا حرکت می‌کردیم، دست همراهان خورد و عمامه از سر من افتاد». او در پاسخ به اینکه آیا به لباس روحانیت او از سوی دلواپسان جسارت شده یا نه می‌گوید: «همین حضور و داد و فریاد، جسارت است. البته جسارت از ناحیه آنها معمول است. انتظاری جز این هم از آنها نداریم. اما اینکه نماینده مجلس بخواهد دست به چنین کاری بزند، تازه است و مردم باید درباره نماینده‌های خود فکر کنند». او ادامه می‌دهد: «نشست اصلاح‌طلبان مجوز شورای تأمین، فرمانداری و نیروی انتظامی را داشت، اما اینکه باهمه این مجوز‌ها یک نماینده مجلس دست به چنین اقدامی بزند، تازگی داشت». او درباره اینکه آیا نیروی انتظامی با تجمع‌کنندگان برخوردی انجام داد یا خیر هم می‌گوید: «من چیزی متوجه نشدم، جلوی سالن سروصدایی کردند و بعد هم ما را به سمت سالن راهنمایی کردند و برنامه طبق وعده انجام شد».  میزبانان می‌دانند چگونه برخورد کنند  موسوی‌لاری درباره تهدید نقوی‌حسینی که گفته است به خاطر این برنامه، وزیر را به مجلس می‌کشاند هم گفت: «بالاخره داوری با مردم است این یک تجمع قانونی با مجوز رسمی بوده است، در مقابل یک تجمع غیرقانونی که نماینده مجلس داشته است. چه کسی باید از چه کسی سؤال داشته باشد؟!» او درباره اینکه آیا این ماجرا را پیگیری خواهد کرد یا نه هم می‌گوید: «به مقامات مربوط می‌شود. افرادی که آنجا بودند ناشناخته نبودند. فرماندار، نماینده دادستان، نیروی انتظامی و آنها که مسئول برقراری امنیت بودند، آنچه رخ داده را به عنوان یک حرکت ضدامنیتی تلقی نکردند. من مهمان بودم. میزبان آنها بودند و خودشان می‌دانند چگونه بخواهند برخورد کنند».

فرمانداری و دبیر اصلاح‌طلبان: پیگیری می‌کنیم

 بااین‌حال، میرحیدری در گفت‌وگوی خود با «شرق» اعلام کرد با توجه به دستور وزیر کشور برای پیگیری ماجرای رخ‌داده در قرچک، ما از طریق مراجع قانونی ماجرا را پیگیری خواهیم کرد. مسعود مرسل‌پور، فرماندار قرچک هم در گفت‌وگوی خود با «شرق» درباره پیگیری ماجرا می‌گوید مسئله را دنبال خواهیم کرد. او ادامه می‌دهد: «در حال تدوین گزارش مستند و مستدلی هستیم که آن را خدمت استاندار ارائه کرده و یک نسخه را هم به دادسرای شهر استان ارائه خواهیم کرد». مرسل‌پور اما درباره ماهیت تجمع دلواپسان می‌گوید: «این تجمع غیرقانونی بود. ما هم این برداشت را نداشتیم که نماینده مجلس که خودش قانون‌گذار است، بخواهد خلاف قانون رفتار کند».

فرماندار قرچک: تجمع‌کنندگان با هدایت نماینده آمدند او درباره حضور با تعلل نیروی انتظامی برای حفظ امنیت مراسم هم ضمن رد این ادعا می‌گوید: «نیروهای پلیس ما به صورت نامحسوس در صحنه حاضر بودند تا اگر کسی حرکت خلافی انجام داد با او برخورد کنند. دوربین و تجهیزات لازم در اختیار آنها قرار داشت». او همچنین اضافه می‌کند: «به محض دریافت اخبار مبنی بر تجمع غیرقانونی، نیروی انتظامی ملبس در محل حاضر شدند و کنترل اوضاع را به دست گرفتند». فرماندار قرچک بسته‌بودن راه‌های ورودی به قرچک را جزء تمهیدات ترافیکی دانسته و تأکید دارد نیروی انتظامی مسیرهای ورودی را مسدود نکرده و ترافیک روانی برقرار بوده است.  مرسل‌پور البته خبرهای مربوط به فشار دلواپسان به فرمانداری برای لغو مجوز مراسم اصلاح‌طلبان را تأیید کرده و می‌گوید: «به آنها گفتیم که همان‌طور که به مخالفان مجوز می‌دهیم، به موافقان هم مجوز می‌دهیم». او درعین‌حال یادآور می‌شود: «تنها دو چهره شناسنامه‌دار از اهالی قرچک در میان تجمع‌کنندگان بودند که از آن میان یکی هم رئیس اداره آموزش‌وپرورش شهرستان در دولت احمدی‌نژاد بود و بقیه تجمع‌کنندگان با هدایت نماینده محترم از سایر شهرستان‌های پیشوا و ورامین به قرچک آمده بودند». او می‌گوید شاید آقای نقوی‌حسینی قصد داشت تا یک میتینگ سیاسی انتخاباتی را به نفع خود ترتیب دهد، که راه به جایی نبرد. نشست هم‌اندیشی اصلاح‌طلبان باوجود هیاهوی صورت‌گرفته از سوی دلواپسان برگزار شد. حالا نقوی‌حسینی مانده است و تجمع بدون مجوزی که راه انداخته و شکایاتی که علیه او به راه خواهد افتاد.

شرق


ویدیو مرتبط :
حمله به موسوی لاری در ورامین