سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



گزارش فرماندهی ارتش آمریکا از حادثه بازداشت ملوانان در آب‌های ایران


به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از نشریه آتلانتیک، ارتش آمریکا اولین ارزیابی رسمی خود از ماجرای بازداشت 10 ملوان آمریکایی که قایق‌های آن‌ها وارد آب‌های سرزمینی ایران در خلیج فارس شده بود را منتشر کرد.

«فرماندهی ناحیه مرکزی ارتش آمریکا» که منطقه خاورمیانه، شمال آفریقا و آسیای میانه را تحت پوشش خود دارد، روز گذشته گزارشی روزشمار را از حوادث رخ داده طی این ماجرا منتشر کرد، با این حال در مورد چگونگی ورود دو قایق نیروی دریایی ارتش آمریکا به آب‌های سرزمینی ایران طی مسیر خود از کویت به بحرین سخنی نگفت. در گزارش ارتش آمریکا آمده است که ملوانان در حال حاضر «صحیح و سالم» هستند.

فرماندهی ناحیه مرکزی ارتش آمریکا در این گزارش گفته است که قایق‌ها به خاطر یک «مشکل مکانیکی در موتور دیزلی» یکی از قایق‌ها در خلیج (فارس) متوقف شده‌اند. در بیانیه این فرماندهی آمده است «این توقف در آب‌های سرزمینی ایران رخ داده است، هرچند مشخص نیست که آیا سرنشینان از موقعیت دقیق خود آگاهی داشتند».

در بیانیه ارتش آمریکا آمده است که دو قایق جنگی ریورین، ساعت 09:23 صبح روز 12 ژانویه کویت را ترک کردند. طبق برنامه قرار بود با پهلوگیری در کنار کشتی پشتیبانی دریابانی آمریکایی موسوم به مانومی در ساعت 14:00 سوختگیری مجدد انجام دهند. اما حدود ساعت 14:10، فرماندهی نیروی دریایی گزارشی را دریافت کرد مبنی بر اینکه ملوانان از سوی ایرانی‌ها تحت بازجویی قرار گرفته‌اند. در ساعت 14:45 نیز ارتش آمریکا تمامی کانال‌های ارتباطی خود را با قایق‌ها از دست داد.

پس از آن نیز به سرعت، فرماندهی ارتش آمریکا علمیات جستجو و نجات را آغاز کردند و ناو هواپیمابر «یو.اس.اس. هری اس. ترومن» و کشتی‌های جنگی حاضر در نزدیکی این منطقه را برای این منظور به کار گرفت. نیروی دریایی آمریکا تلاش کرد تا با واحدهای عملیاتی نظامی ایران که در نزدیکی جزیره فارسی در خلیج فارس فعالیت دارند ارتباط رادیویی برقرار کرده و با واحدهای دریابانی ایرانی تماس تلفنی برقرار کنند. در ساعت 18:15 نیز کشتی جنگی یو.اس.اس. آنزیو نیرویی دریایی آمریکا پیام‌هایی را از ایرانی‌ها دریافت کرد مبنی بر اینکه ملوانان در بازداشت ایرانی‌ها بوده و «ایمن و سلامت» هستند. 

«فرماندهی ناحیه مرکزی ارتش آمریکا» اعلام کرد که نیروای نظامی ایران سوار بر قایق‌های آمریکایی شده و در حالی که سلاح به دست داشتند، ملوانان را به سوی تأسیسات مستقر در بندر جزیره فارسی هدایت کردند. آمریکایی‌ها در آنجا حدود 15 ساعت نگه داشته شدند و از نظر فیزیکی آسیبی به آن‌ها نرسید. ملوانان ساعت 08:43 (صبح روز بعد) به وقت گرینویچ رهاسازی شدند و یک گروه دیگر از ملوانان آمریکایی قایق‌های آن‌ها را تحویل گرفتند.

فرماندهی منطقه مرکزی ارتش آمریکا گفت که تمامی سلاح‌ها، مهمات و وسایل ارتباطی مستقر روی قایق‌ها دست‌نخورده بودند، اما دو سیم‌کارت ظاهرا از دو گوشی تلفنی ماهواره‌ای خارج شده‌اند. 

انتهای پیام/


ویدیو مرتبط :
خدا با ماست-حادثه های طبیعی در ارتش آمریکا