علمی


2 دقیقه پیش

رزرو بلیط هواپیما مشهد

سفر به مشهد از آن دست سفرهایی‌ست که قرن‌ها از عمر محبوبیت‌اش می‌گذرد و زائران امام هشتم شیعیان، خود را به وسیله‌های مختلف به این شهر می‌رساندند. خوشبختانه ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...



آیا سلول‌های بنیادی جمعیت کرگدن‌های جهان را نجات می‌دهد؟


آیا سلول‌های بنیادی جمعیت کرگدن‌های جهان را نجات می‌دهد؟ایسنا/ تیمی از محققان بین‌المللی امیدوارند بتوانند یک درمان لقاح مصنوعی برای کرگدن‌ها ایجاد کرده و در نهایت سلول‌های ذخیره شده را مجددا به شکل سلول‌های بنیادی برای تولید یک تنوع جمعیتی جدید برنامه‌ریزی کنند.

کرگدن سفید شمالی در خطر انقراض قرار دارد و تنها سه نمونه از این گونه بر روی زمین باقی مانده است. بطور طبیعی امید برای حفظ این حیوان صفر است؛ اما محققان بر این باورند که ممکن است بتوان با استفاده از اطلاعات ژنتیکی ذخیره شده، جمعیت جدیدی از این حیوان را تولید کرد.

هدف این پروژه، جمع‌آوری فناوری‌های جدید برای مبارزه با انقراض این حیوان است. در مرکز این تلاش، نیاز به حفظ یک بانک ژنتیکی از بافت یخ‌زده، اسپرم و تخمک کرگدن وجود دارد. این منابع اکنون در اروپا و سان‌دیگو ذخیره شده‌اند.

دانشمندان از جمله محققان موسسه تحقیقات باغ‌وحش و حیات‌وحش لایبنیتز در برلین و باغ‌وحش سان‌دیگو بر این باورند که فناوری‌های پیشرفته باروری با استفاده از سلول‌های بالینی پرتوان می‌توانند به تولید سلول‌های اسپرم و تخمک منجر شوند و سپس از لقاح مصنوعی برای تولید جنین‌های قابل استفاده برای احیای مجدد جمعیت کرگدن‌ها بهره برد.

محققان در نشستی در وین در دسامبر 2015 بر روی یک نقشه راه استراتژیک برای تحقق این هدف توافق کردند. ایده این طرح، تولید جنین سالم است که سپس در بدن یک کرگدن سفید جنوبی که در حال حاضر 20 هزار راس از آن‌ها وجود دارد، کاشته خواهد شد.

اگرچه این فرایند مشکل‌ساز خواهد بود و پیش از این هیچ‌گاه با موفقیت تکمیل نشده است، اما محققان در حال کار بر روی کرگدن‌های سفید جنوبی برای ایجاد روش لقاح مصنوعی هستند و بر این باورند که بر چالش موجود در این باره غلبه خواهند کرد.

در حال حاضر تنها دو کرگدن سفید شمالی ماده وجود دارند که منبع تخمک برای استفاده در لقاح مصنوعی هستند، به این معنی که جمعیت تولید شده از تنوع کافی برای بقا در حیات‌وحش برخوردار نخواهد بود. اما مرحله دوم این پروژه شامل برنامه‌ریزی مجدد سلول‌های منجمد به شکل سلول‌های بنیادی قابل تبدیل به هر نوع بافت از جمله اسپرم و تخمک است.

جزئیات این تحقیق در مجله Zoo Biology منتشر شده است.





منبع: ایسنا


ویدیو مرتبط :
اهدا سلول بنیادی از طریق خون(نجات یک زندگی)