فرهنگی


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

استاندار حلبچه عراق وارد ایلام شد

به گزارش ایرنا، عبدالله محمد به همراه ارکان حسن مشاور وی عصر امروز یکشنبه 26 اردیبهشت وارد استان شده و با مقامات استانداری ایلام دیدار کرد.قرار است استاندار میسان، واسط، ...



پیوند اشعار مختومقلی با ارزش های اسلامی او را جاودانه کرده است


به گزارش خبرنگار ایرنا، محمد حمیدی عصر شنبه در همایش بزرگداشت دویست و هشتاد و سومین سال تولد مختومقلی فراغی، اظهار داشت: آثار و اشعار به یادگار مانده از مختومقلی فراغی، شاعر و عارف نامی ترکمن، پیوند عمیقی با ارزش های اسلامی، قرآن کریم، نبی مکرم اسلام (ص) و ائمه اطهار (ع) دارد.
وی با تاکید برضرورت نهادینه کردن اشعار مختومقلی درجامعه بویژه دربین نسل جوان، گفت: با نگاهی به اشعار این شاعر در می یابیم که آداب و رسوم قوم ترکمن درقالب تمثیل های زیبا به ارزش های اسلامی پیوند خورده است که می تواند برای نسل جوان آموزنده باشد.
حمیدی اضافه کرد: هنرمندان ترکمن بایستی اشعار مختومقلی فراغی را که آمیخته با معنویت، برگرفته از سوز دل و دارای غنای فرهنگی ارزشمند است، با زبان هنر به نسل جوان امروز که تشنه معنویت می باشد، منتقل نمایند.
وی ضمن قدردانی از برگزار کنندگان مراسم بزرگداشت مختومقلی فراغی، تصریح کرد: برگزاری این مراسم ، ارج نهادن به شاعر و عارفی بزرگ با آثاری ارزشمند در این خطه از جمهوری اسلامی است.
منتخب مردم شهرستان گنبدکاووس در دهمین دوره مجلس شورای اسلامی نیز دراین مراسم با تبریک سالگرد ولادت مختومقلی فراعی از این شاعر بزرگ ترکمن به عنوان شاعر ارزشی نام برد و گفت: احترام به اهل بیت عصمت و طهارت (ع) و شخصیت والای انسان و توجه به وحدت از مهمترین ویژگی های اشعار این شاعر عارف است.
قره جه طیار، با قدردانی از برگزاری مراسم بزرگداشت مختومقلی فراغی افزود: امروز جامعه فرهنگی ترکمن رسالت سنگینی برای معرفی بیشتر این شاعر شهیر و اشعار او به دیگر اقوام برعهده دارد.
وی همچنین آمادگی خود را برای پیگیری توسعه اماکن فرهنگی درگنبدکاووس اعلام کرد که با تشویق حاضرین همراه شد.
اجرای برنامه های مختلف فرهنگی و هنری از جمله نمایش تئاتر با موضوع مراسم ازدواج در قوم ترکمن توسط بانوان، اجرای موسیقی سنتی و قرائت شعر توسط شاعران به زبان ترکمنی از مهمترین بخش های همایش بزرگداشت دویست و هشتاد و سومین سال تولد مختومقلی فراغی بود.
در این همایش که در سالن اجتماعات اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی گنبدکاووس برگزار شد، محمدرضا فرقانی سفیر سابق ایران در ترکمنستان، شهردار و اعضای شورای اسلامی شهر، برخی مسئولان و جمع کثیری از مردم این شهرستان بویژه ترکمن ها حضور داشتند.
مختومقلی فراغی بزرگترین شاعر و عارف ترکمن درسال 1733 میلادی برابر با 1112 شمسی در روستای حاجی قوشان گنبدکاووس متولد شد و سال وفات او را 1790 میلادی مطابق با 1169 شمسی ذکر کرده اند که در زمان وفات 57 سال سن داشته است.
مختومقلی فراغی در کنار چشمه عباساری در دامنه کوه سونگی داغ درگذشت و پیکرش را بر شتر سپیدی نهاده به روستای آق توقای در 40 کیلومتری غرب مراوه تپه ( شمال شرق استان گلستان ) بردند و در جوار آرامگاه پدرش به خاک سپردند و هم اینک بنای یادبودی بر سر مزار او ساخته شده و همه ساله در دهه سوم اردیبهشت مراسم بزرگداشت تولد او در این مکان و جای جای استان گلستان برگزار می شود.
مختومقلی فراغی بزرگترین شاعر ترکمن ها محسوب می شود و هیچ یک از شاعران ترکمن نتوانسته اند به مرتبه علمی و ادبی او برسند و او احیاگر زبان و ادبیات ترکمن شناخته می شود.
اشعار این شاعر بزرگ ترکمن دارای مضامین اجتماعی، سیاسی، دینی و عرفانی است و دیوان معروف او گنجینه گران‌بهای ترکمن ها محسوب می شود که به چندین زبان زنده دنیا مثل انگلیسی، روسی و فارسی ترجمه و چاپ شده است.
شهرستان گنبدکاووس با 360 هزار نفر جمعیت درشرق استان گلستان واقع است.
/3039/1860

انتهای پیام /*


ویدیو مرتبط :
ارزش انقلاب اسلامی