سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



نشست بررسی روابط ایران و عربستان با حضور شرمن و ترکی الفیصل


نشست بررسی روابط ایران و عربستان با حضور شرمن و ترکی الفیصل

فارس/ معاون سابق وزیر خارجه آمریکا و رئیس سابق دستگاه اطلاعات عربستان در میزگرد مشترکی با حضور سه کارشناس دیگر به بحث در مورد روابط ایران و عربستان پرداختند.

موسسه موسوم به دانش‌آموختگان عرب هاروارد وابسته به دانشگاه هاروارد روز شنبه در نشستی با حضور 5 کارشناس به بررسی روابط ایران و عربستان پرداخت.

وندی شرمن معاون سابق وزیر خارجه آمریکا، ترکی الفیصل رئیس سابق اطلاعات عربستان، کریم سجادپور کارشناس موسسه کارنگی، امه العلیم السوسوه روزنامه نگار یمنی و هادی البحره معارض سوری کارشناسانی بودند که در این میزگرد حضور یافتند؛ میزگردی که تمام شرکت‌کنندگان در آن دیگاه‌هایی نزدیک به ریاض دارند.

در ابتدای این نشست فیصل بار دیگر به اتهام‌زنی به دولت سوریه پرداخت و بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه را «بزرگترین تروریست خاورمیانه» توصیف کرد.

وی گفت: «اگر اوضاع دمشق درست شود، داعش هم حل خواهد شد. برایم مهم نیست که چه کسی این کار را انجام می‌دهد. من سه هفته پیش با سفیر روسیه دیدار کردم.»

او افزود: «همه ما در آنچه اکنون در سوریه در جریان است، مقصر هستیم، چراکه کاری را که باید انجام دهیم انجام نداده‌ایم. اکنون زمان در سوریه بر اساس دقیقه و ثانیه شمارش نمی‌شود، بلکه بر اساس تعداد کشته‌ها و آواره‌ها سنجیده می‌شود.»

وی که کشورش در 4 سال گذشته به طور مداوم به حمایت مالی و تسلیحاتی از گروه‌های تروریستی در سوریه پرداخته و اکنون هم هشت ماه است که در یمن عملیات هوایی انجام می‌دهد، گفت: «ایران باید از دخالت در امور کشورهای عربی دست بردارد.»

فیصل ادامه داد: «تهران نباید در ارتباط با عربستان بر اساس موضوعات قومیتی و مذهبی عمل کند... باید بر مشترکات روابط میان ایران و عربستان تأکید کرد. سعود الفیصل (وزیر خارجه سابق عربستان) در نیویورک با محمد جواد ظریف (وزیر خارجه ایران) دیدار کرد. آن دو در مورد سوءتفاهم‌ها صحبت کردند و قرار بود باز هم با یکدیگر دیدار کنند. من نسبت به آینده روابط امیدوار هستم.»

در بخش دیگری از این نشست کریم سجاد پور با بحث «افراط‌گرایی» در منطقه پرداخت و سپس گروه‌هایی چون حزب‌الله و حماس را در کنار داعش قرار داد و گفت: «زمانی که ایالات متحده از خاورمیانه خارج می‌شود، کسانی که این خلأ را پر می‌کنند، کسانی نیستند که ما دوست داریم.»

هرچند هر 5 کارشناس حاضر در این میزگرد تلاش کردند تا به توجیه اقدامات منطقه‌ای عربستان بپردازند، اما شماری از حاضران در سوالاتشان به انتقاد از ریاض پرداختند.موضع عربستان در قبال سوریه، خودداری ریاض از پذیرش پناهجویان و همچنین وضعیت یمن از جمله مواردی بود که مورد انتقاد حاضران در این نشست قرار گرفت.در بخشی دیگر از این نشست وندی شرمن به صحبت پرداخت و گفت: «ما از اشتیاق مردم خاورمیانه برای رسیدن به آینده‌ای که انتخاب می‌کنند، حمایت می‌کنیم.»
در حال تکمیل...

با کانال تلگرامی آخرین خبر همراه شوید telegram.me/akharinkhabar


ویدیو مرتبط :
نشست بررسی راه های توسعه روابط تجاری ایران و روسیه