سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



باید منتظر بازی جدید «یانکی ها» بعد از برجام بود


فریال مستوفی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، در مورد تأثیر مصوبه اخیر کنگره آمریکا و تقابل آن با برجام که قرار است از ابتدای سال میلادی جدید اجرایی شود، گفت: این مسئله برای همه غیرقابل پیش‌بینی بود و جالب اینجاست که همیشه از زمان تصویب یک مصوبه تا تصویب سنا و رسیدن به دفتر رئیس جمهور آمریکا مد زمان زیادی طول می کشد اما این مصوبه برای اعمال محدودیت روادید در عرض یک هفته اتفاق افتاد و به تصویب سنا هم رسید که مطمئناً مسائل پشت پرده‌ای وجود دارد.

وی تصریح کرد: این مسئله با برجام در تناقض است و فارغ از مسائل سیاسی از نظر اقتصادی و فرهنگی بین روابط مردم دو کشور تأثیر خواهد گذاشت چرا که اگر بهانه کارهای تروریستی 4 کشوری که نام آنها در مصوبه آمریکا آورده شده باشد هیچگاه در کارهای تروریستی نام یک ایرانی دیده نشده بلکه این عربستان و پاکستان هستند که با آنها کارهای تروریستی انجام داده‌اند و به نظر می‌«رسد این مسئله بیشتر سیاسی بوده و احتمالاً لابی‌گری صهیونیست‌ها آن را پشتیبانی کرده است.

رئیس کمیسیون سرمایه‌گذاری اتاق ایران از تأثیر این مصوبه بر وضعیت کشورهای اروپایی که عمده ‌آنها با آمریکا در تعامل هستند اشاره کرد و گفت: فقط بحث صدور روادید به آمریکا مطرح نیست بلکه بعد از مسائل برجام باید دید آمریکا چه محدودیت‌هایی را برای شرکت‌های اروپایی که به ایران سفر کرده‌اند قائل خواهد شد و آیا دوباره بازی «هر کس با ایران کار کند با ما کار نخواهد کرد» را اجرا خواهد کرد؟

مستوفی به تأثیر فشارهای آمریکا بر برخی تصمیمات اشاره کرد و افزود: اکنون افغانستان با فشار آمریکا بر کارگروه سازمان تجارت جهانی به این سازمان پیوسته است و قاعدتاً عکس آن هم در مورد ما ممکن است اتفاق بیفتد.

وی به این نکته اشاره کرد که اکنون در تمام دنیا  این اقتصاد است که می‌تواند بر مسائل سیاسی هم اثرگذار باشد چنانچه طی سالهای گذشته چین به دلیل اقتصاد قوی حرف برای گفتن دارد تا جایی که رأی‌اش در مذاکرات 5+1 هم تأثیرگذار و تعیین‌کننده بود اما در کشور ما سیاست بر اقتصاد می‌چربد در حالی که باید این دو را از یکدیگر جدا کنیم و در ابتدا اقتصاد خود را قوی کنیم تا شکننده نباشیم تا در پی آن سیاست را هم تقویت کنیم.

به گزارش فارس، کنگره آمریکا طی دو هفته اخیر مصوبه‌ای را گذراند که 4 کشور ایران، عراق، سومالی و سوریه به بهانه فعالیت‌های تروریستی جزو لیست محدودیت‌هایی قرار گرفتند که اگر 38 کشوری که با آمریکا قانون لغو روادید را دارند طی 5 سال اخیر به یکی از این کشورها سفر کرده باشند برای سفر به آمریکا باید در صف دریافت روادید قرار گیرند.

انتهای پیام/

http://fna.ir/GEOS85


ویدیو مرتبط :
واکنش مسیولان به نقض برجام توسط آمریکا و انتظار افکار عمومی از کمیته نظارت بر برجام