ریاضی‌دانی که عاشق موسیقی شد!


جام جم/ مستند «من ایرانی ام» از تولیدات جدید شبکه مستند سیما، این هفته از علاقه زیاد دکتر مجید اسحاقی گرجی، استاد ریاضی دانشگاه سمنان می‌گوید.
مهدی بخشی مقدم، کارگردان مجموعه «من ایرانی ام» درباره این قسمت گفت: دکتر اسحاقی، با همکاری دکتر اسماعیل نیکوفر از دانشگاه پیام نور تهران و دکتر علی عبادیان از دانشگاه ارومیه، کوتاه‌ترین راه حل برای قضیه ریاضی لیب را پس از 41 سال ارائه کرد و آن را در مجله بین‌المللی «Advances in Mathematics» به چاپ رساند. اسحاقی اثبات 10 صفحه‌ای قضیه لیب را به اثباتی یک خطی کاهش داد.
وی افزود: یکی از جذابیت‌های این قسمت عشق اسحاقی به موسیقی است. او معتقد است ریاضی باعث تخیل انسان می‌شود و قدرت تخیلش را با موسیقی و ورزش یوگا بالا می برد.
این کارگردان یادآور شد: او در روستای گرجی محله در شمال کشور متولد شده است. مادر و برادران او آنجا هستند، اما خودش اکنون در سمنان زندگی می کند. با این حال در گرجی محله موزیسین های زیادی زندگی می کنند و دانشمند این قسمت از «من ایرانی ام» استادی بنام اسحاقی دارد که در شمال کشور شهرت دارد و موسیقی تیتراژ ابتدایی یکی از سری های مجموعه نمایشی «پایتخت» را خوانده است.
اسحاقی گرجی متولد 1351 بهشهر مازندران بر اساس پایگاه تامسون رویترز، در زمره 100 دانشمند برتر در رشته ریاضی در سال 2013 برگزیده ‌شد.
همچنین بر همین اساس موفقیت های وی در طی این سال ها تداوم یافته به طوری که در فاصله بین سال های 2000 تا 2012 که در سال 2014 از سوی پایگاه اطلاعات علمی ESI و تامسون رویترز انتشار یافت، جزو یک درصد دانشمندان جهان و در بین اسامی 20 نفر محقق ایرانی قرار گرفت. همچنین دکتر گرجی در سال 89 به عنوان پژوهشگر برگزیده ملی انتخاب شد.
«من ایرانی‌ام» تولید مشترک شبکه‌های مستند و پرس تی وی است و به 10 دانشمندایرانی می‌پردازد.
ایرانی هایی که قادرند در بهترین دانشگاه های جهان کار کنند، اما به عشق کشورشان و دانشجویان ایرانی مانده اند و به وطنشان خدمت می‌کنند. آنها تنها انتظار دارند بیشتر مورد توجه قرار بگیرند تا بتوانند اتفاقات بهتری را رقم بزنند.
به گزارش روابط عمومی‌رسانه ملی، تهیه‌کننده این مجموعه عماد خدابخش و کارگردان آن مهدی بخشی مقدم است.
این مجموعه دوشنبه ها ساعت 21:30 روی آنتن می‌رود و قسمت ششم آن نیز دوشنبه 16 آذر پخش خواهد شد. این قسمت ساعت 9:30 چهارشنبه 18 آذر و 18:30 جمعه 20 آذر بازپخش می‌شود.

با کانال تلگرامی آخرین خبر همراه شوید telegram.me/akharinkhabar


ویدیو مرتبط :
موسیقی خیلی زیبایی داره نبینی از کفت رفته خود دانی HD