سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



مردم در هفت اسفند به بداخلاقی‌ها پاسخ دادند/ نسبت به مجلس آینده بسیار امیدوارم


رییس جمهور با بیان اینکه قول دولت به مردم برای انتخابات رقابت حداکثری و مشارکت حداکثری بود گفت: دولت همه توان خود را به کار گرفت تا افرادی که می توانند در انتخابات شرکت کنند بیشتر و بیشتر شوند.

دولت نیز همه توان خود را برای برگزاری یک انتخابات قانونمند به کار گرفت

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، حسن روحانی در نشست خبری با حضور رسانه‌های داخلی و خارجی با بیان اینکه هفتم اسفند مردم به نظام، رهبری و دولت‌شان بار دیگر اعتماد خود را نشان دادند و پای صندوق آرا آمدند و جهان را یک بار دیگر به شگفتی واداشتند اظهار کرد: مردم با حضورشان پایه‌های نظام را بیش از گذشته مستحکم کردند و دولت نیز همه توان خود را برای برگزاری یک انتخابات قانونمند، سالم و شکوهمند به کار گرفت.

رییس جمهور با اشاره به اینکه ممکن است برخی انتظارات در انتخابات برآورده نشده باشد تصریح کرد: از زمان ثبت نام کاندیداها تا روز انتخابات دولت هیچ شب آرامی را نداشت و همه توان خود را به کار گرفت تا امید را به جامعه برگرداند.

رییس دولت تدبیر و امید افزود: دولت همه تلاش خود را به کار گرفت تا در حد توان و با حفظ آرامش رقابت را به رقابت حداکثری برسانیم.

روحانی ضمن سپاسگذاری از همه کاندیداها به ویژه کسانی که صلاحیت آن‌ها مورد تایید قرار نگرفت به خاطر رعایت قانون و عملی کردن آن تصریح کرد: اگر اعتراضی داشتند و اگر اقدامی کردند در چارچوب قانون بود که این به معنای بلوغ سیاسی در صحنه فعالیت‌های رقابتی و انتخاباتی بود.

رییس جمهور ضمن تشکر از همه کسانی که مردم را برای حضور پای صندوق آرا تشویق کردند گفت: از رهبر معظم انقلاب تا همه فرهیختگان و بزرگان سیاسی جامعه که با پیام کتبی یا صوتی مردم را به انتخابات تشویق کردند تا همه گروه‌های مرجع ،‌مراجع و علما، بزرگان و هنرمندان و دانشگاهیان و ورزشکاران و همچنین اصحاب رسانه که در این مسیر گام برداشتند تشکر می‌کنیم.

روحانی با اشاره به نقش اصحاب رسانه در ایام مذاکرات هسته‌ای و در ایام انتخابات گفت: با تلاش فراگیر همگانی خوشبختانه یک انتخابات بسیار خوب به لحاظ حضور مردم و امنیت داشتیم و حتی یک ناامنی در سراسر کشور نداشتیم و در این راستا باید از همه نیروهای امنیتی، نیروهای مسلح، انتظامی، ارتش،‌ سپاه و بسیج و همه آن‌هایی که برای امنیت کشور در طول سال تلاش می کنند تشکر کنیم.

وی با اشاره به اینکه ایران امروز کشور امنی است که در معرض دید جهانیان قرار دارد گفت: در سراسر کشورهای منطقه مشابهی برای ایران از لحاظ امنیت پیدا نمی‌شود که با کمال متانت و آرامش و با نشاط، امید و اعتماد به صندوق آرا مردم در انتخابات حضور پیدا کردند.

روحانی با بیان اینکه مهم ترین پایه و استحکام برای نظام اعتماد مردم به صندوق آرا و نگاه مردم برای تغییر به صندوق آراست خاطرنشان کرد: هرچه می خواهیم باید از صندوق آرا بخواهیم و در نحوه رای دادن‌مان باید به داخل و خارج کشور اعلام کنیم که چه می‌خواهیم و چه مسیری را می‌پسندیم.

وی خاطرنشان کرد: بسیار خوشحالم در میان همه جناح‌ها، احزاب و گروه‌ها عمدتا معتدلین انتخاب شدند و به این معناست که مردم ما میانه روی را انتخاب کرده‌اند یعنی مردم راهی که در 92 انتخاب کردند را می خواهند ادامه دهند.

رییس جمهور با اشاره به اینکه پیام مردم به همه مسئولان این است که از آن‌ها همدلی می‌خواهند تصریح کرد: برای دو مجلس آینده چه مجلس خبرگان رهبری که به لحاظ جایگاه دارای اهمیت ویژه است و چه مجلس شورای اسلامی که برای قانون گذاری و سرنوشت روزمره مردم اهمیت دارد خواست دولت هماهنگی و همکاری بیشتر میان همه نهادها و قواست.

روحانی همچنین در بخشی از صحبت‌های خود با بیان اینکه سال 94 یک سال تاریخی و به یادماندنی برای ملت ایران است گفت: در طلیعه سال 94،‌ در اولین قدم مهم‌ترین توافق هسته‌ای در لوزان را به دست آوردیم و در بیست و سوم تیرماه روز توافق هسته‌ای بین ایران و 1+5 بود. همچنین 29 تیرماه همه قطعنامه‌ها علیه جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد و شورای امنیت لغو شد و ایران تبدیل به کشوری شد که طرف همکاری با جامعه جهانی است.

رییس جمهور با اشاره به اینکه در 24 آذرماه شورای حکام 12 مصوبه علیه ایران را لغو کرد گفت: PMD و برنامه احتمالی نظامی علیه ایران و به طور کلی پرونده هسته‌ای ایران در شورای حکام بسته شد و شورای حکام اعلام کرد نگاه به گذشته پایان پذیرفت و نگاه‌مان به برنامه آینده ایران است.

روحانی با اشاره به اینکه 26 دی ماه 94 برنامه اجرایی اقدام مشترک و برجام به تصویب نهایی رسید و همه تحریم‌های اقتصادی، مالی و بانکی در رابطه با برنامه هسته‌ای لغو شد گفت: در نهایت هفتم اسفند افتخار تاریخی توسط ملت ایران آفریده شد.

مجلس تابع دولت نمی خواهیم

رئیس جمهور در ادامه با اشاره به اینکه ما مجلس تابع دولت نمی خواهیم و اصلا چنین مجلسی نداریم اظهار کرد: مجلس و دولت کنار هم و البته تابع اصول مشابه و واحد هستند و اهداف ملی واحدی را دنبال می کنند و ما دولت و مجلسی همراه و همدل می خواهیم و بسیار امیدواریم که همکاری ما با مجلس دهم بیش از مجلس نهم باشد.

وی ادامه داد: در مجلس نهم هم تلاش کردیم روابط خوبی داشته باشیم و سوالات فراوان، استیضاح‌ها ، رد یا تاخیر برخی لوایح ما را عصبانی نکرد واگر بودجه یا برنامه ششم هم امسال تصویب نشود، باز هم رابطه خوبی با مجلس نهم تا آخرین روز خواهیم داشت و البته بسیار امیدواریم در مجلس دهم شرایط بهتری برای همکاری داشته باشیم.

روحانی در ادامه تاکید کرد: مردم می خواهند قوا در کنار هم باشند و آن‌ها دعوا و بداخلاقی نمی خواهند مردم در هفت اسفند به بداخلاقی ها پاسخ دادند و در هفت اسفند گفتند تهمت ، افترا و شعارهای غلط نتیجه معکوس می‌دهد. همه ما باید در مسیر اخلاق، رفاه مردم، قدرت ملی و آینده درخشان کشور باشیم.

وی هم‌چنین با بیان اینکه قانون اساسی خواسته است که در مجلس افکار مختلف از سوی ملت انعکاس داشته باشد افزود: به همین دلیل حتی مسیحیان، زرتشتیان و یهودیان باید در مجلس نماینده داشته باشند، مردم می خواهند همه افکار در مجلس نماینده داشته باشند. مجلس یک دست مجلس مطلوبی نیست باید همه با همفکری از نظرات هم استفاده کنیم و به فکر آینده کشور باشیم.

رئیس دولت تدبیر و امید در ادامه اظهارات خود با تاکید بر اینکه برجام یک تقریبا به پایان رسیده است، گفت:‌ البته ممکن است برخی جزئیات به زمان نیاز داشته باشد، اما طرف مقابل ما به تعهدات خود عمل کرده است البته تعامل با بخش اقتصادی غیر دولتی زمان بر است و شرایط خاص خود را دارد. هرچند تعامل بانک های ما و بانک های خارجی آغاز شده و روز به روز بهتر می‌شود. بیمه هم تاحدود زیادی اجرایی شده، اگرچه ممکن است برخی بیمه ها هنوز فعال نشده باشند.

روحانی در ادامه خطاب به مردم ایران گفت: اکنون هزینه صادرات ده درصد و هزینه حمل و نقل 25 کاهش یافته است. 4/2 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری به تصویب رسیده است و ایران در حال بازیافتن جایگاه خود در صادرات نفت است. احقاق حقوق ما فقط در حوزه هسته‌ای نبود. ما باید به جایگاه گذشته خود در صادرات نفت دست پیدا کنیم که البته قدم به قدم در نزدیک شدن به آن جایگاه هستیم اکنون 400 هزار بشکه صادرات نفت افزایش یافته اما برای رسیدن به جایگاه قبلی چند ماه زمان نیاز داریم.

رئیس جمهور هم‌چنین با بیان اینکه ما خواستار بازگشت صنعت هوایی کشور به جایگاه خود هستیم، تاکید کرد: ما نمی خواهیم مردم سالانه 4/5 میلیارد دلار پول به شرکت های هوایی خارجی پرداخت کنند، ما می خواهیم این پول به شرکت های هوایی داخلی برگردد و فکر نمی کنم کسی از این بابت ناراحت شود که پول ایرانی به جیب ایرانی برسد.

به گفته روحانی برجام یک اجرایی شده اما اگر طرف مقابل بخواهد به وظیفه خود عمل نکند، عکس العمل فوری خود را خواهد دید.

وی هم‌چنین از مردم خواست تا همه دست به دست هم بدهند و برجام دو که اقدام جامع مشترک ملی برای وحدت، رونق اقتصادی، پیشرفت کشور و قدرت ملی است را اجرایی کند.

روحانی در ادامه با بیان اینکه سال 95 به مراتب از لحاظ اقتصادی سال بهتری خواهد بود و رفاه عمومی نسبت به سال 94 بهتر است افزود: سال 94 سال سختی بود . قیمت درآمد نفتی در سال 90، 120 میلیارد دلار و در سال 94 کمی بیش از بیست میلیارد دلار بوده است با این وجود دولت با همین درآمد کم با کمک مردم کشور را اداره کرد در حالی‌که در کشورهای همسایه صادرکننده نفت ارزش پول ملی حتی به نصف رسید و تورم 150 درصدی هم تجربه شد اما تورم ما روز به روز کاهش یافت.

سال آینده شرایط بهتری از نظر اقتصادی خواهیم داشت

رییس جمهور کشورمان در ادامه نشست خبری خود با اصحاب رسانه گفت: جالب است که مردم بدانند در بهمن و اسفندماه همیشه تورم در کشور بیشتر می‌شد، اما در بهمن ماه سال جاری تورم ما منفی بود که این نتیجه همدلی و همزبانی بوده است و می بینیم در شرایط رکود هم ما رشد 3 درصد در کشور داشتیم و ان شاءالله سال آینده نیز رشد خوبی خواهیم داشت.

وی ادامه داد:‌ با توجه به این، خواست من پیشاپیش برای روزهای پایانی سال 94 و سال 95 همدلی برای اجرایی شدن برجام 2 است و ان‌شاءالله ما در همه زمینه‌ها با هماهنگی بیشتر بین قوا بهترین استفاده و بهره برداری را خواهیم کرد.

به گزارش ایسنا، روحانی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه سخنگوی دولت هفته گذشته اعلام کرد وزرای کابینه به ویژه وزرای اقتصادی ملزم به تدوین برنامه‌ای کوتاه مدت شده‌اند، جزییات این برنامه چیست، ابتدا با مزاح اظهار کرد: چرا از خودش نپرسیدید؟

وی ادامه داد:‌ ان‌شاءالله سال آینده شرایط بهتری از نظر اقتصادی خواهیم داشت و به همه وزارتخانه ها به ویژه وزارتخانه‌های اقتصادی گفته‌ام خودشان را برای یک تحول آماده کنند و در عین حال برای جذب سرمایه های خارجی و تعامل با سایر کشورها آماده باشند که با این شرایط وضعیت بسیار بهتری خواهیم داشت.

روحانی یادآور شد: از وزرای اقتصادی خواستم هرکدام طرح ضربتی کوتاه مدتی مدنظر دارند در جلسه هیات وزیران مطرح کنند که مثلا وزیری گفت زیر ساخت‌های ما برای ریل گذاری آماده است و اگر پول بدهید این کارها به خوبی انجام می‌شود، در عین حال وزیر دیگری در زمینه نیرو گفت که برای جذب سرمایه و ساخت نیروگاه ظرفیت خوبی دارد که ما نیز در حد توان به تمام این وزارتخانه ها کمک خواهیم کرد.

رییس جمهور کشورمان همچنین تاکید کرد: من حرف تکراری را تکرار می کنم که دولت باید به بخش خصوصی کمک کند و اصل کار باید توسط این بخش انجام شود. در زمینه حمل و نقل دریایی دولت سهم خود را 25 درصد کاهش داده و در شرایطی هستیم که می‌توانیم در توسعه ریل نیز با کمک بخش خصوصی فعال شویم بنابراین ما در مسائل اساسی ، محیط زیستی،‌آب و مساله فاضلاب در کشور و بسیاری مسائل که به سلامت و زندگی مردم مربوط می شود به ویژه اشتغال فعال و به فکر هستیم.

روحانی در پاسخ به ادعای خبرنگار دیگری در این رابطه که گفت اقتصاد آن قدر که توسط دولت پویا جلوه داده می‌شود نیست و در میان مردم حس نمی‌شود و طرف آمریکایی و اروپایی در اجرای برجام آنقدر همراهی نمی کنند و با زدن خودکار خود به میکروفون از این موضوع نیز مانند ضرب آهنگی که ضربه خودکار به میکروفون ایجاد می‌کند ، به عنوان واقعیتی یاد کرد،گفت: من واضح‌تر از همان خودکاری که شما به میکروفون زدید حقیقت را می گویم.

وی ادامه داد:‌ دست ما بعد از تصویب برجام باز شده مثلا ما قبلا یک میلیون بشکه نفت می فروختیم اما اکنون یک میلیون و 400 بشکه می فروشیم و نمایندگان مجلس نیز دولت را مکلف به فروش بالای دو میلیون برای سال آینده کرده‌اند. در عین حال روابط بانکی ما برقرار شده و این چیزی مخفی نیست. ما امروز مشکل نفتی نداریم. قیمت دلار را مردم بالعیان در بازار می بینند در عین حال که می‌بینیم در کشورهای مجاور ارز خارجی چه وضعی دارد و ما چیز مخفی نداریم و همه چیز به وضوح برای مردم مشخص است.

روحانی خاطرنشان کرد: هرکس در صادرات کالا و واردات مواد اولیه است برجام را حس می‌کند،‌هرکس می خواهد حساب ال سی باز کند برجام را حس می کند، مسافرینی که امروز سوار هواپیما یا قطار می شوند برجام را قدم به قدم لمس می کنند. در عین حال رسانه‌های منصف هم این شرایط را لمس می کنند اما برخی رسانه‌ها برایشان سخت است شرایط را بپذیرند.

وی افزود: خیلی ها می گفتند این ها می گویند سانتریفیوژ می چرخد زندگی مردم هم می چرخد اما حالا می بنید که واقعا سانتریفیوژهای ما می چرخد و زندگی مردم هم می چرخد و برجام یک مثل آفتاب تابان است و اگر چشم ها را باز کنید می بینید آفتاب هست.

رییس جمهور کشورمان همچنین تصریح کرد: ممکن است در مواردی ایراد و اشکال باشد که ما این ایرادات را به طرف های اروپایی و امریکایی تذکر می دهیم اما اروپا و آمریکا به تعهدات اصلی خود عمل کردند و اگر ایرادی باشد ما به آن‌ها اعلام می‌کنیم.

روحانی یادآور شد: از شرکت‌های هواپیمایی و مسافران هوایی بپرسید آن‌ها قبلا برای سوخت گیری باید در کشور ثالثی می نشستند اما حالا این مشکل وجود ندارد البته به این معنا نیست که حواس ما جمع نباشد و اگر در مواردی ایراد بود تذکر ندهیم.

وی افزود: من از بعضی رسانه‌ها که در انتخابات و برجام کم لطفی داشتند می خواهم واقعیت را همان طور که هست برای مردم توضیح دهند. مردم نیز در انتخابات نشان دادند حرف های دروغ و تهمت ها بر رویشان اثری ندارد و در این انتخابات یک امنیت واقعی را حس کردند.

روحانی تاکید کرد: صبح انتخابات مردم دیدند اینترنت و موبایل هایشان کار می کند و من از وزارتخانه‌های مربوطه تشکر می کنم که این احساس امنیت را به مردم دادند.

رئیس جمهور در رابطه با اظهارات اخیر دکتر صالحی مبنی بر تاخیر اجرای تعهدات برجام از سوی طرف مقابل و اینکه آیا اظهارات دکتر صالحی باید تصحیح شود یا این تاخیر اتفاق افتاده است، گفت:‌ آقای دکتر صالحی در زمینه مسائل اتمی هر چه بگویند صاحب نظر هستند چون ایشان وزیر اقتصاد یا رئیس بانک مرکزی و یا وزیر خارجه نیستند بلکه مسؤول انرژی اتمی هستند و نسبت به انرژی اتمی می توانید از آقای صالحی سوال کنید.

به گزارش ایسنا، روحانی افزود: البته نحوه سوال کردن بسیار اهمیت دارد. به طور مثال وقتی از مراجع سوالی می‌شود و آن‌ها دو جور جواب می‌دهند معتقدند که سوال به دو شکل مختلف از آن‌ها شده است و در مورد برجام نیز وابسته به اینکه سوال چطور مطرح شود پاسخ خواهید شنید.

وی تصریح کرد: برای اولین بار بعد از برجام وارد تجارت مواد هسته‌ای شدیم. در حالی‌که در مخیله کسی نمی‌آمد که ما بتوانیم راجع به مواد هسته‌ای با دنیا تعامل و تبادل مواد داشته باشیم و یا با همکاری کشورهای دیگر راکتور تکمیل کنیم.

روحانی با تاکید بر اینکه تعامل با دنیا شروع شده و برجام اجرا شده است، خاطر نشان کرد: این که گفته شود در اجرای برجام هیچ نقصی وجود ندارد درست نیست و ممکن است نقایصی باشد که باید برطرف شود.

رئیس دولت تدبیر و امید با بیان اینکه برخی موسسات خصوصی و برخی بانک ها هنوز از ورود معامله با ایران هراس دارند که مصداق همان ترسیدن مارگزیده از ریسمان سیاه و سفید است، تصریح کرد: بانک هایی که قبلا به خاطر کار با ایران جریمه شده اند الان از کارکردن با ایران می ترسند که در این زمینه آمریکا باید فعالتر باشد و باید به همه آن‌ها با تاکید اعلام کنند که در رابطه با ایران آزاد هستند.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه برجام از 26 دی ماه عملیاتی شده است، گفت: اما در یکی از کشورهای همسایه دیروز بانک مرکزیشان به بانک های دیگر اعلام کرده است که برای کار با ایران آزاد هستند. بنابراین هنوز هم آمریکایی‌ها باید در اجرای برجام فعالتر باشند و خواست ما این است که در برخی موارد در صورتی که تلاش لازم را نداشته اند، اقدامات موثر را انجام دهند اما به این معنا نیست که در بانک‌ها فعال نیستیم و مخارج تبادلات ارزی ما کاهش نیافته باشد و یا بیمه فعال نشده باشد.

روحانی گفت: ممکن است یک بیمه گر که شرکت آمریکایی است در کار بیمه تعلل کند و یا اینکه یکی از بانک ها مشکل سوئیفتش حل نشده باشد اما وقتی بررسی می‌کنیم متوجه می شویم تحریم آن بانک مربوط به مسائل هسته‌ای نبوده است.

روحانی با اشاره به اینکه مردم می خواهند همه تحریم‌ها برداشته شوند تصریح کرد: ما می‌توانیم به هیأت مذاکره کننده اجازه دهیم راجع به بقیه موضوعات هم با دنیا صحبت کنند و در آن مذاکرات هم باز به نتیجه ای شبیه به برجام خواهیم رسید.

رئیس دولت یازدهم با تاکید بر اینکه مسیری که طی می‌کنیم از نظر من درست است و ممکن است مشکلات جزئی باشد که باید رفع شود، خاطر نشان کرد: اگر سوالی در مورد برجام باشد می توانید از آقای عراقچی بپرسید، اگر در زمینه سیاست خارجی سوالی باشد وزیر خارجه و در حوزه اقتصادی، وزیر اقتصاد پاسخگو هستند هم‌چنین در مسائل هسته‌ای دکتر صالحی پاسخگوی سوالات شما هستند.

روحانی در پاسخ به سوالی در مورد برنامه‌های دولت برای جذب سرمایه های داخلی و خارجی گفت:‌ فضا برای جذب سرمایه خارجی یا فاینانس یا مشارکت آماده شده است و دیروز در سفری که نخست وزیر ترکیه به ایران داشتند آمادگی کامل برای سرمایه‌گذاری مشترک با ایران را اعلام کردند و این وضع را با فرانسه نیز داریم.

وی با اشاره به شروع سرمایه‌گذاری در پژو سیتروئن گفت: اوایل سال آینده کار مشترک آغاز خواهد شد و برای ساخت مشترک خودروهای جدید اقدام خواهیم کرد که البته تعهد صادرات سی درصدی را نیز داده اند.

روحانی با بیان اینکه بخش خصوصی در حد توان می‌تواند مشارکت کند و دولت مسئولیت دارد تسهیلات لازم را بدهد، خاطر نشان کرد: برخی از امور که در کشور نیاز به سرمایه‌گذاری دارد خودشان سرمایه‌شان را بر می‌گردانند و نیازی نیست که دولت بار آن را بر دوش بگیرد. مثل خرید هواپیماها که به شکل اجاره یا اجاره به شرط تملیک است و باری بر دوش دولت نیست اما در برخی موارد دولت باید تعهد دهد و در این زمینه دولت باید پیش‌بینی درآمد در سال‌های بازپرداخت را داشته باشد که در شورای اقتصاد در این زمینه بررسی های لازم انجام می‌شود و مشکلی برای سالهای بلند آتی پیش نیاید.

روحانی اظهار کرد: اینکه چه مقدار می‌توانیم در سال 95 جذب سرمایه داشته باشیم وابسته به این است که امروز تفاهمات با کشورهای مختلف چه مقدار و چگونه به قرارداد تبدیل شود و اجرایی گردد که این پروسه زمان‌بر است.

روحانی هم‌چنین در پاسخ به سوال دیگریمبنی بر حکم قوه قضاییه برای گذراندن دوران زندان و بدهکاران در منزلشان برای بهبود فضای کسب و کار و نظر دولت در این زمینه گفت:‌ ما با زندان موافق نیستیم و هر چه دوران زندان کم شود و زندانی‌ها بتوانند از فضای زندان راحت باشند استقبال می‌کنیم.

نسبت به مجلس آینده بسیار امیدوارم

روحانی در پاسخ به پرسشی درباره رویکرد ایران نسبت به تحولات یمن اظهار کرد: سیاست ما نسبت به مسائل منطقه‌ای روشن است. ما دنبال کمک به دولت و مردم عراق ، سوریه ، لبنان و سایر کشورها از جمله یمن هستیم. ما کمک های نوع دوستانه خود را به یمن انجام داده و انجام می‌دهیم. حالا یک کشور همسایه یمن رابطه‌اش را با ما قطع کرده، اما راه های دیگری وجود دارد تا ما کمک های خود را به یمن برسانیم.

وی با اشاره به وضعیت بد مردم یمن و ادامه بمباران دولت سعودی در یمن خاطرنشان کرد: سازمان های بین المللی و قدرت های بزرگ به یمن توجه ندارند اما ما در همه مذاکراتی که داشته‌ایم به مساله یمن اشاره کرده‌ایم. ما کمک های نوع دوستانه به مردم یمن را ادامه می دهیم، البته شرایط برای کمک سخت است اما هیچ وقت کمک جمهوری اسلامی ایران به مردم یمن قطع نشده است.

رییس جمهور در ادامه درباره نحوه تعامل دولت با مجلس دهم نیز گفت: من نسبت به مجلس آینده بسیار امیدوارم البته کار اصلی را مردم انجام دادند که من باید از مردم سراسر کشور به ویژه مردم تهران تشکر کنم. مردم تهران دو کار مهم انجام دادند یکی اینکه 46 اسم نوشتند و دوم اینکه با هوشمندی کار را یکسره کردند و اجازه ندادند انتخابات به مرحله دوم کشیده شود.

وی در ادامه تاکید کرد: انتخاب مردم ایران برای ما مورد احترام است. پیش بینی من این است که رابطه مجلس و دولت بهتر شود. مردم در انتخابات ریاست جمهوری گفتند ما جنگ و نزاع نمی خواهیم و می خواهیم با دنیا در تعامل باشیم. آن‌ها از دولت خواستند به فکر زندگی مردم باشند. در انتخابات مجلس هم مردم پیام مشابهی به نمایندگان دادند. به همین دلیل فکر می کنم تلاقی این دو پیام را در تعامل دولت و مجلس ببینیم. البته ما رابطه بدی با مجلس نهم هم نداشتیم.

به گزارش ایسنا، رییس دولت تدبیر و امید درباره طرح آمریکا برای تقسیم سوریه و نحوه تعامل ایران با روسیه درباره سوریه گفت: رابطه ما با روسیه رابطه خوبی است و همکاری میان دو کشور وجود دارد البته این بدان معنا نیست که هر اقدام روسیه مورد تایید ایران است. ما با روسیه هم تماس تلفنی داریم هم از طریق هیات های مختلف ارتباط داریم. هدف ما هم این است که جنگ در سوریه تمام شود و مردم به زندگی عادی خود بازگردند و آنچه خواست مردم سوریه است مبنا قرار گیرد.

روحانی در ادامه با بیان اینکه ما به همه همسایگان خود، روسیه و سایر کشورها اعلام کرده‌ایم که تمامیت ارضی کشورها اصل مورد تاکید ماست تصریح کرد: حاکمیت ملی کشورهای منطقه و ثبات و امنیت آن‌ها برای ما مهم است. وحدت سوریه و تمامیت ارضی آن برای ما اهمیت دارد و باید با آتش بس عادلانه و مبارزه با تروریست‌ها شرایط برای اصلاح قانون اساسی و برگزاری انتخابات در این کشور فراهم شود.

رییس جمهور در پاسخ به پرسش خبرنگاری مبنی بر اینکه آیا درست است مجلس از دولت درخواست ارائه لایحه یک دوازدهم کرده است اظهار کرد: این مساله ای است که شما مطرح کردید. نظر ما این است که بودجه سال 95 در همین سال 94 به تصویب نهایی برسد. شما دیدید که به محض آنکه برجام اجرایی و عملیاتی شد روز بعدش یعنی 27 دی ماه لایحه‌ بودجه 95 را به مجلس ارائه دادیم.

وی ادامه داد:‌ روشن بود که زودتر از آن هم نمی توانستیم این کار را انجام دهیم از روز ارائه لایحه تا آخر سال 60 روز برای بررسی آن باقی بود. مجلسی ها هم گرفتار انتخابات خود بودند و نشد آن‌طور که باید به بررسی لایحه بپردازند. تکلیف دولت برای سال آینده روشن می‌شود. حالا که به هر دلیلی مجلس نتوانسته مصوبه نهایی را به ما بدهد باید به ساز و کاری که وجود دارد عمل کنیم. اگر مجلس نتواند این اقدام را عملی کند دولت لایحه یک دوازدهم خواهد داد.

مصوبه‌ای نسبت به ممنوع‌التصویری حضرت آقای خاتمی وجود ندارد

روحانی در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگاری با غیرقانونی خواندن مصوبه ای مبنی بر ممنوع التصویر بودن رییس جمهور دولت هفتم و هشتم تصریح کرد: من قبلا هم در مورد این موضوع صحبت کردم. هیچ مصوبه‌ای نسبت به ممنوع‌التصویری حضرت آقای خاتمی رییس جمهور دولت‌های هفتم و هشتم وجود ندارد. هیچ زمانی در هیچ دوره‌ای همچنین مساله ای مطرح نبوده است. این نکته را با توجه به آنکه خودم در شورای عالی امنیت بوده‌ام می گویم. من از دبیرخانه شورای عالی امنیت پرسیده ام و آن‌ها گفته‌اند که چنین مصوبه‌ای نداشتند، اما هم اگر مصوبه‌ای بر این پایه داشته باشند غیرقانونی است دبیرخانه حق چنین کاری را ندارد.

وی در ادامه ممنوع التصویری رییس دولت اصلاحات را به شوخی تشبیه کرد.

رییس جمهور همچنین در رابطه با طرح‌های دولتی گفت: وقتی طرحی را شروع می کنیم و میان راه می مانیم برایمان بسیار بد است. اگر بخش خصوصی و بخش عمومی غیر دولتی آمادگی بر عهده گرفتن طرح‌های نیمه تمام را داشته باشند مشکلی با ارائه آن نداریم. بسیاری از طرح‌ها،‌ طرح‌هایی نیست که دولت بتواند با درآمدهایی که به دست می آورد به سود برسد.

روحانی همچنین گفت: ما امیدواریم در سال آینده برخی از این طرح‌ها که برای بخش خصوصی جاذبه دارد به آن‌ها واگذار شود از آغاز دولت یازدهم برنامه ما این بوده است که طرح‌ها را بر مبنای پیشرفت کار تکمیل کنیم. همان طور که مدتی پیش گفتم بیش از 50 درصد طرح هایی که در سفرهای استانی وعده داده بودم اجرایی شده است. ما امیدواریم که بقیه طرح‌ها هم به اجرا برسد.

وی در رابطه با مساله آشتی ملی خاطرنشان کرد: بسیار مهم است که تعابیری مثل آشتی ملی و رفع کدورت‌ها انجام گیرد و همه جناح‌ها، گروه‌ها چه آن‌هایی که رای آورده‌اند و چه آن‌هایی که رای نیاورده‌اند کنار هم باشند. در انتخاباتی که گذشت همه به وظیفه سیاسی خود عمل کردند. ملت ما پیروز واقعی این انتخابات بود. آثار این پیروزی را هم می‌بینیم.

رییس جمهور تاکید کرد: ملت دعوا و شکاف اجتماعی را دوست ندارد. چه از لحاظ سیاسی و چه از لحاظ اقتصادی به ویژه در مساله اقتصادی باید کنار هم قرار بگیریم. با اینکه در سال های گذشته درآمد نفتی کشور خوب بود اما وقتی که به پایان سال 91 نگاه می کنیم اشتغال خاصی نمی بینیم. این در حالی است که ما به اشتغال میلیونی نیازمندیم و این مساله با همدلی و رونق اقتصادی آغاز می‌شود.

وی ادامه داد:‌ ما باید همه انرژی‌مان را برای رشد اقتصادی بگذاریم. نباید یکدیگر را تخریب کنیم. کسی که به مجلس راه نیافته می تواند در عرصه‌های دیگر فعالیت کند و برای مردم و نظام مفید باشد. برای اینکه فضای سیاسی معتدل‌تری داشته باشیم باید فضای نقد سازنده ای ایجاد کنیم. امیدواریم که در ماه‌های پیش رو فضای بهتری برای کشور ایجاد شود.

رییس جمهور کشورمان در ادامه نشست خبری خود در پاسخ به پرسشی در خصوص شاخص‌های تولید نفت و میعانات گازی در رشد اقتصادی در سال آِینده گفت: رشد اقتصادی در سال آینده رشد خوبی است و پیش بینی تیم اقتصادی دولت برای رشد این رشد 5 درصد تا 6 درصد است. خود من هم که در تمام مذاکرات تیم اقتصادی حضور دارم معتقدم سال آینده رشد اقتصادی 5 درصد را خواهیم داشت.

به گزارش ایسنا، حجت الاسلام والمسلمین روحانی در ادامه نشست خبری خود در این باره افزود:‌ در زمینه تولید نفت و میعانات گازی فکر می کنم تا قبل از نیمه سال آینده تولید نفت خام به دو میلیون بشکه در روز برسد و میعانات گازی نیز وابسته به کار در پارس جنوبی است که ان‌شاالله ماه های اول سال آینده فازهای 17 و 18 افتتاح می شود و در ادامه نیز افتتاح فازهای بیشتری را خواهیم داشت که به تناسب میزان تولید میعانات گازی هم بالا می‌رود.

وی در پاسخ به پرسش خبرنگار دیگری مبنی بر اینکه آقای نوبخت گفتند نمایندگان فعلی مجلس که توسط مردم تهران حذف شدند توسط دولت یازدهم به کار گرفته می‌شوند و دولت چه برنامه‌ای برای آن‌ها دارد تصریح کرد: بسیاری از نمایندگان مجلس معمولا با تخصص و در فعالیت‌های دیگری پیش از نمایندگی مشغول به کار بودند و اکثرا پس از نمایندگی به شغل سابق خود بازمی‌گردند.

رییس جمهور افزود: به هر حال باید از نیروهای ماهر و متخصص استفاده شود و همان طور که آقای نوبخت گفتند از این افراد استفاده می‌شود.

وی کشورمان در رابطه با سوالی در خصوص اینکه گویا شرکت‌های بزرگ چینی برای تعامل و فعالیت با ایران می ترسند و نگران هستند توافق هسته‌ای عملیاتی نشود، گفت: در سفر رییس جمهور چین به ایران، مذاکرات و توافقاتی داشتیم و بحث های زیادی در خصوص سرمایه گذاری‌ها و پروژه‌ها در ایران انجام گرفت و من این نکته را احساس نکردم که ترسی وجود دارد. شاید یک شرکت خاص چینی در این رابطه تردید داشته باشند اما من تردیدی در شرکت‌های چینی،‌ کره‌ای، هندی‌، اروپایی و غیراروپایی نمی‌بینم.

روحانی خاطرنشان کرد: همه قراردادها و توافقات بر این مبناست که برجام پا برجا خواهد بود و دولت ایران بر تعهدات خود پایبند بوده و در آینده نیز این گونه است و آن‌ها نیز فهمیده‌اند تحریم و فشار راه نادرستی است بنابراین دو طرف راه تعامل را انتخاب کردند بنابراین نگرانی وجود ندارد چرا که کشور ما کشور با ثباتی بوده و دارای مزیت ‌های فراوانی است.

رییس جمهور کشورمان همچنین در پاسخ به پرسشی درباره وجود تنش میان روابط ایران و عربستان و با اشاره به اینکه عربستان از حجاج خواسته به سفرهای خود ادامه بدهند و اینکه چه تضمینی برای تامین جان حجاج توسط دولت وجود دارد گفت: هیات ایرانی ما امسال هنوز به عربستان نرفته تا در این رابطه مذاکره کند. البته حج عمره که تعطیل است و قبل از برگزاری حج امسال ما عمره را به دلایلی تعطیل کردیم.

وی افزود: در حج امسال شاهد فاجعه منا بودیم که بسیاری از هم وطنان ما جان خود را از دست دادند و با توجه به این مسائل امسال هنوز مذاکرات بین هیات ایرانی و هیات سعودی شروع نشده و فکر می‌کنم در روزهای آینده این مذاکرات انجام شود و تاکید ما این است که شرایط خوبی برای حجاج فراهم باشد که البته شرایطی همچون ارائه ویزا مثل قبل نیست و مشکلاتی در این زمینه خواهد بود اما در مجموع اظهار نظری نمی‌کنم تا هیات ایرانی به عربستان رفته و بازگردد تا ببینیم شرایط چگونه می‌شود.

انتهای پیام


ویدیو مرتبط :
پاسخ رسایی به توهین هاشمی نسبت به نمایندگان مجلس