سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



دلارهای صهیونیستی مشکل اصلی قاره آفریقا است


به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، کِمی صبا (Kémi Séba) فعال سیاهپوستِ ضد صهیونیسم و منتقد نظام امپریالیستی است. او که متولد استراسبورگ فرانسه است از همان اوان جوانی در صدد مبارزه با اقدامات نژادپرستی علیه دولت فرانسه برآمد به نحویکه دو بار در دوران نیکولا سارکوزی به زندان افتاد. او در زمینه های سیاسی و اجتماعی هم بسیار فعال است و در شبکه های تلویزیونی سنگال به عنوان منتقد یا مجری مشغول به فعالیت است. او که هم اکنون رهبری وحدت تمدن آفریقا و رهبری جنبش‌های ضد صهیونیستی آفریقا را نیز در دست دارد، در سال 2008 به دین مبین اسلام ایمان آورد و از آن پس به یکی از اعضای فرانسوی زبان انجمن امت اسلامی (Nation of Islam) شد. البته فعالیت این منتقد به اینجا ختم نمی شود. وی در آوریل 2010 به عنوان رئیس فرانسوی زبان سازمانِ آفریقایی-آمریکایی New Black Panther Party – که در واشینگتن قرار دارد – منصوب شد. در میان این همه فعالیتهای مختلف کِمی سبا، نویسندگی را نباید فراوش کرد. او سه کتاب به زبان فرانسوی نوشته که دو کتاب «فرای سیاه بودگی» Supra-Negritude و «نیهیلیسم سیاه» Black Nihilisme بازتاب خوبی در قاره آفریقا داشته است. همة اینها دلیلی شد که مصاحبه‌‌ای با کِمی سبا درباره اتفاقات مختلف این روزهای جهان داشته باشیم.

آقای کمی صبا(Kémi Séba)، لطفا خودتان را بیشتر برای خوانندگان خبرگزاری تسنیم معرفی کنید و بگویید هم اکنون مشغول چه کاری هستید و چرا به ایران آمده اید؟

من یک سیاه فرانسوی هستم که در فرانسه متولد شدم. من یک مبارز سیاسی در میان فرانسوی زبانان سیاهپوست آفریقا هستم و در عین حال نویسنده و تحلیلگر ژئوپلیتیک شبکه های سنگالی و هماهنگ کننده ی مرکز رسانه های دو کشور چاد و سنگال می باشم. همچنین موضع کاری خودم را در مورد جنبش مقاومت سیاهان قرار داده ام.

به چه دلیل شما وارد عرصه دفاع از سیاهان آفریقایی بلکه تمام سیاهان در سرتاسر جهان شده اید؟

من به این سوال اینگونه جواب می دهم که چرا ایرانیان در آن زمان تصمیم گرفتند در مقابل امپراتوری آمریکا و دست نشانده اش یعنی شخص شاه، مقاومات کنند. دقیقا به همان خاطر که ایرانیان انقلاب کردند من هم چنین دلیلی دارم. چون من از جوانی فضا نژادپرستی علیه سیاهپوستان را احساس می کردم. هم اکنون میلیونها آفریقایی سیاهپوست در فرانسه زندگی می کنند ولی با گوشت و استخوان از نژادپرستی رنج می برند و این نوع رفتار قرنهاست که علیه آنها صورت می گیرد. دقیقا همانند آنچه که مدتهاست علیه فلسطینیها انجام می دهند. شروع مبارزه یِ من با دفاع از آفریقایی ها صورت گرفت و در حین همین مبارزات مورد حمله دولت فرانسه قرار گرفتم که مرا دو بار به زندان انداختند. احساس می کنم، دشمنی که ما سیاهپوستان داریم و به ما اجازه نمی دهد که سرنوشتمان را به دست خودمان رقم بزنیم همان دشمنی است که به فلسطینیها اجازه ی زندگی کردن و حتی به اروپایی ها هم اجازه فرهنگ خودشان را نیز نمی دهند. این دشمنِ مشترک، همان صهیونیستها و اشرافیت یهودی هستند که به «ماسونی ها» نیز شناخته می شوند.

شما در برنامه ای گفتید که تاثیرگذاری یهودیها بیشتر از مسلمانان است. آیا درست است؟ نظرتان را درباره ی سازمانهای یهودی بانفوذ که در حال تغییر ذائقه فرهنگی مردمان آفریقا با ابزار رسانه های مکتوب و تلویزیون  هستند، چیست؟

فکر نمی کنم که مسلمانان اهمیت کمتری نسبت به یهودیها داشته باشند. اعتقاد دارم که وهابیها (که خود را به عنوان مسلمان معرفی می کند) حضور بسیار پررنگی در آفریقا دارند. و این حضور پررنگ وهابیها در مناطق مختلف آفریقا را خوشایند نمی بینم. وهابیها نسخه پیشرفته از فرق تکفیری می باشند. البته نمی گویم که وهابی ها در آفریقا حضور جدی ندارند اما آنچه مربوط به مراکز یهودی و نحوه عملکردشان در آفریقا می شود، این است که یهودی ها خود را در پشت سازوکار و فرهنگ آمریکایی پنهان می کنند تا افکار خود را ترویج دهند. مالکوم ایکس در سال 1964 در مورد مشکلات اساسی آفریقایی ها گفته بود که علت اصلی مشکلات این قاره در گرو دلارهای صهیونیستی (Dollarisme sioniste) است که طبقه اشرافیت یهودی مدیریت می شود.

چقدر نفوذ فرهنگ آمریکایی در جامعه آفریقایی را احساس می کنید؟ موارد مختلف این نفوذ فرهنگی را چگونه می بینید و تاکنون چقدر تاثیر گذار بوده است؟

تاثیر این فرهنگ در جامعه آفریقایی بلاخص در میان جوانان بسیار زیاد است. این تاثیر آنقدر زیاد است که تعداد زیادی از جوانان آفریقایی موسیقی های آمریکایی گوش می دهند یا فیلمها یا ورزشهای آمریکایی بالاخص بسکتبال نگاه می کنند. و شاید تراژدی آنجاست که از خود جوانان آفریقاییِ ساکنِ آمریکا برای گسترش افکار آمریکایی استفاده می شود. چون این سیاهان هستند که آوازخوانی می کنند و در زمینه های ورزشی تلاش می کنند. متاسفانه مردمان آفریقا تلاش می کنند خودشان را شبیه آمریکایی ها نشان دهند. و یهودیها از همین راهها برای انتشار افکارش استفاده می کنند تا در جامعه های آفریقایی صاحب نفوذ شوند. این یهودیها هستند که صنعت موسیقی و ورزش آمریکا را کنترل می کنند و حتی هالیوود. به عنوان مثال هنگامیکه بخواهند فرهنگ برهنگی را در جامعه آفریقایی ترویج دهند متاسفانه از دختران یا زنان سیاهپوست به صورت عریان در کلیپهای موسیقی یا تبلیغات استفاده می کنند تا جوانان آفریقایی را به این سمت و سو بکشانند و از آنجاییکه شبکه های تلویزیونی در دست آنهاست عمق این فاجعه دو چندان خواهد بود.

شما نگاه جامعه سیاه ساکن فرانسه – چه عوام و چه قشر روشنفکر – را نسبت به ایران چگونه ارزیابی می کنید؟

از آنجاییکه بخش زیادی از نخبگان سیاه تحت حمایت مالی کشور فرانسه هستند پس آنها همانجوری فکر می کنند که دولتمردان فرانسوی فکر می کنند. دو سیاهپوست فرانسوی که همه جانبه از ایران حمایت می کند من و آقای دیودونه (Dieudonne) هستیم. اما هم اکنون در میان مردم این نگاه در حال گسترش است که آنچه در گذشته درباره ایران گفته شده صحت ندارد. اما همچنان به صورت کلی نوعی ترس در میان سیاهان آفریقایی نسبت به ایران وجود دارد.

چقدر رسانه های ما در این قضیه سهیم هستند؟ یعنی چقدر سیاهان از رسانه های ایرانی و چه مقدار از رسانه های خارجی برای شناخت ایران استفاده می کنند؟

تعداد خیلی کمی از سیاهپوستان از رسانه های ایرانی استفاده می کنند. و می توان گفت که سه چهارم مردم از رسانه های آمریکایی یا فرانسوی برای مطلع شدن از اوضاع ایران بهره می برند. آنچیزی که باید به آن توجه داشت و مسائل را در مورد ایران پیچیده می کنند این است که دو گرایش در فرانسه علیه ایران وجود دارد. از یک طرف، طبقه اشرافی یهود است که از ایران شیطان بزرگی درست کرده که آن را جدی ترین خطر برای جهان می داند و از طرف دیگر، سران وهابی هستند که در حومه ی شهرهای فرانسه حضور بسیار تاثیر گذاری دارند و همین وهابیها از ایران تصویر بدی ایجاد می کنند چونکه فقط ایرانیها شیعه هستند. به همین علت تعداد کمی از روشنفکران سیاهپوست نگاه متفاوتی نسبت به این دو گرایش دارند چونکه فضای جامعه به شدت تحت تاثیر این دو گرایش می باشد.

شما قبلاً گفته اید که از هر پنج آفریقایی، چهار نفر صهیونیست هستند. درست است؟

البته من گفته بودم که تحت تاثیر فرهنگ آمریکا یا به گونه ای آمریکایی شده اند. در این حالت بله، کاملاً درست است.

آیا شما این آمار را بر حسب تحقیقات در مورد نفوذ فرهنگی ارائه می دهید یا برحسب مشاهدات شخصی؟

من آمارم را بنابر مطالعات انجام داده ام. من در آخرین کتابم با موضوع " نیهیلیسم سیاه" درباره این موضوع زیاد صحبت کرده ام. فرهنگ آمریکایی گسترش زیادی در حومه های شهر فرانسه و به همان اندازه در شهرهای بزرگ آفریقا پیدا کرده است. البته این آمار مربوط به جوانان آفریقایی در اروپا، آفریقا و حتی آمریکاست.

شما سه کتاب نوشته اید که دو عدد از آنها در آفریقا – چه در میان اعراب و چه درمیان بومیان آفریقایی –  معتبر بوده و بازخورد خوبی داشته است. لطفا درباره عکس العمل مردم نسبت به این کتابها و ماهیت آنها توضیحاتی ارائه بدهید.

اولین کتابی که من نوشتم مربوط می شود به سال 2007، زمانیکه در دوران نیکولا سارکوزی زندانی بودم. آن کتاب مجموعه ای از پندها و گفته های فلسفی-آفریقایی بود که هیچ ارتباطی مستقیمی با مسائل سیاسی نداشت. کتاب دوم که «فرایِ سیاهبودگی (Supra-Negritude)» نام دارد اشاره ای به وجدان سیاهان در قرن بیستم و یکم دارد. این کتاب بیش از 12 هزار و پانصد نسخه فروش داشت. آخرین کتابم که « نیهیلیسم سیاه » نام دارد به بررسی اینکه چگونه سیاهان آفریقایی باید در برابر جبهه صهیونیستی در قاره آفریقا و کل دنیا دفاع کنند.

شما در جاهای مختلف گفته اید که به ساختار انقلاب اسلامی ایران و نحوه شکل گیری آن علاقه زیادی دارید چون تلاش کرده در مقابل استکبار تسلیم نشود و فرهنگ جدیدی را به عنوان دفاع از محرومین و مستضعفان تشکیل دهد. به نظرتان سیاهپوستان آفریقایی چقدر این را دنبال می کنند و چه قدر می شود این نگاه انقلابی را به آنها انتقال داد؟ 

در ابتدا باید گفت که بسیاری از جوانان آفریقایی از یک رویکرد انقلابی برخوردار نیستند. از آنجاییکه این جوانان می خواهند افکار انقلابی و تحول آفرین داشته باشند اما بسیار تحت تاثیر رسانه های آمریکایی و غربی هستند. این دلیلی است که بسیاری از آنها با انقلاب ایران آشنایی ندارند. و به همین دلیل تلاش می کنم که در دانشگاههای مختلف این قضیه را برای آنها روشن کنم چونکه باید یاد بگیریم که از بعضی انقلابهای دور و اطرافمان الهام بگیریم. همانطور که می دانید این تغییر کار بسیار سختی است چونکه آمریکایی ها در آفریقا در این قضیه نسبت به ایران خیلی جلوتر هستند.

نظرتان درباره تسخیر سفارت آمریکا (لانۀ جاسوسی) چیست و تاثیر جوانان دانشجو و دانش آموز ایرانی را در این حادثه تاریخی چگونه ارزیابی می کنید؟

به نظرم عکس العمل جوانان ایرانی باید نمونه ای باشد برای سایر جوانانِ جهان که می خواهند در دنیا مقاومت کنند. و دوست دارم که جوانانِ امروز ایرانی نیز از همان جوانانی که سفارت آمریکا را تسخیر کردند، تاثیر بپذیرند چون احساس می کنم که بسیاری از جوانان ایرانی مثل سابق از روحیه انقلابی برخوردار نیستند. البته اگر سرمایه جوان انقلابی ادامه داشته باشد بهت و تعجب آمریکا از این تنفر عمومی جوانان انقلابی نسبت به این کشور، مضاعف خواهد بود.

آیا شما مطالعاتی درباره رژیم اسرائیل و ساختار یهود در این کشور داشته اید؟ درباره فلاشه ها آشنایی خاصی دارید؟

بله. اینها سیاهانِ یهودی اهل اتیوپی هستند که بسیار نگاه نژادپرستانه ای در اسرائیل نسبت به آنها صورت می گیرد و بسیار تحت فشار هستند. ارتباطات محدودی با آنها دارم البته با آنها همدردی می کنم چونکه بالاخره آنها هم به نوعی زیر یوغِ نژادپرستانه یهودیانِ سفیدپوست هستند. طبق فرمایش رهبرمان که گفته اند تا 25 سال آینده اسرائیلی در کار نخواهد بود، ضعفها و شکافهای موجود در جامعه اسرائیل را – چه از لحاظ امنیتی و چه از لحاظ اجتماعی و اقتصادی - چگونه می بینید؟ چونکه خود مسئولان اسرائیلی هم به این مشکلات سیاسی و اقتصادی اذعان کرده اند.

اسرائیل یک مشکل بزرگ برای همۀ دنیاست و نه تنها برای خاورمیانه. اگر بخواهیم کاری کنیم که منجر به زوال و سقوط اسرائیل شود باید آن را همه جانبه تحریم و بایکوت جهانی بکنیم. اگر اسرائیل وجود دارد به این دلیل است که لابی های صهیونیستی به خوبی شرایط را سازماندهی کرده اند و در جاهایی زندگی می کنند که نمی توانیم به آنها حمله کنیم. می بایست تمام لابیهای یهودی دنیا تحت فشار مبارزات سیاسی قرار بگیرند تا شرایط اسرائیل روز به روز ضعیفتر شود چونکه اسرائیل تنها با حمایت این اقلیت صهیونیست سرپا ایستاده است. فکر کنم این بهترین روش برای شروع خواهد بود. اما وارد شدن در جبهه جنگ نظامی با اسرائیل، همان رویایی است که اسرائیلیها منتظر آن هستند پس باید احتیاط کرد. اسرائیلیها دوست دارند که همیشه مظلوم نمایی کنند. پس باید قبل از هرگونه حضور فیزیکی یا حمله نظامی به اسرائیل، اعتبار آنها را در جهان ساقط کرد در غیر اینصورت از طریق رسانه های بلاخص آمریکایی – که تحت کنترل یهودیها هستند – فضای جهان را علیه هر کشوری متشنج می کنند.

آیا شما شناختی نسبت به رهبر ایران دارید؟ ایشان را چگونه شخصیتی می بینید؟ تا کنون مستقیماً ایشان را ملاقات کرده اید؟

من دوبار آقای احمدی نژاد را دیده ام اما تا کنون مستقیماً امام خامنه ای را ملاقات نکرده ام. من صحبتهای ایشان را در اینترنت دنبال می کنم و اذعان دارم که ایشان واقعا به شرایط امروزِ دنیا واقف هستند. نقش و تاثیر رهبر انقلاب شما در خاورمیانه کاملا مشهود است بلاخص کشورهای جبهه مقاومت مثل یمن، لبنان و عراق. اما متاسفم که چرا صحبتهای ایشان در آفریقا شنیده نمی شود. به غیر از برخی از گروههای شیعۀ نیجریه، رهبر ایران در آفریقا زیاد شناخته شده نیست.

بازتاب نامه مقام معظم رهبری خطاب به جوانان اروپایی و آمریکای شمالی را در فرانسه چگونه دیدید؟ البته گفتنی است تلاش زیادی شد تا این نامه بایکوت شود یا بعضی رسانه ها به نحوی، سعی کردند دستی در محتوای نامه ببرد.

به تازگی با این نامه آشنایی پیدا کرده ام. به نظرم می رسد که این نامه تاثیر خودش را بر جوانان آمریکایی و سیاهان اروپایی مثل من – که می خواهند به ایران بیایند –  شروع کرده است.

لطفا نظرتون دربارۀ سومین انتفاضه فلسطین بگویید و رویکردهای فلسطینیان را چگونه ارزیابی می کنید؟

مطمئناً این قضیه بسیار مهم است. به نظرم فلسطینیها از جنگ استقلال طلبی الجزایر بسیار الهام گرفته اند. آنها سلاحهای سنگینی ندارند ولی با این سنگها و چاقوها توانسته اند به دشمنی که سلاح هسته ای دارد، آسیب جدی وارد کنند. آنها موفق شدند که نوعی ترس روانی در وجود اسرائیلیها بیندازند. بزرگترین جنگ مقاوت و ایستادگی است که هم اکنون در جهان وجود دارد. و یک نماد واقعی مقاومت برای همۀ مردم دنیا با هر رنگ پوستی یا از هر نژادی.

انتفاضه فلسطین چقدر در فرانسه بازتاب داشته است؟

خیلی زیاد. بیشترین تاثیر در بین کشورهای اروپایی به فرانسه اختصاص داره چونکه بزرگترین جامعه مسلمان اروپا در فرانسه حضور دارند.

از اینکه وقت خود را در اختیار خوانندگان تسنیم قرار دادید متشکریم.

من هم از شما تشکر می کنم.

انتهای پیام/


ویدیو مرتبط :
قاره آفریقا