سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



احتمال افت 5دلاری قیمت نفت/افزایش تولید تنها راه پیروزی ایران در جنگ سهمیه‌هاست


فریدون برکشلی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، با بیان اینکه کشورهای روسیه، عربستان و آمریکا تأثیر مهمی بر بازار نفت دارند گفت: این سه کشور وارد جنگ بدست آوردن سهمیه از بازار نفت شده‌اند. شرایطی کنونی مانند شرایط دهه 80 میلادی است؛ در سال‌های 85 و 86 میلادی چنین شرایطی تجربه شده بود.در این وضعیت تولیدکنندگان سعی می‌کنند که تولید خود را متناسب با ظرفیت تولید افزایش و بیشترین حجم را وارد بازار نفت کنند.

وی ادامه داد: تفاوت شرایط کنونی با دهه 80 این است که حجم تقاضا به شدت در حال کاهش است؛ چین که در 10 سال گذشته موتور مصرف انرژی در جهان بوده است از نفس افتاده است. رشد تقاضای نفت این کشور به شدت کاهش یافته است. این موضوع شامل سایر کشورهای آسیای شرقی هم می‌شود.

او افزود: علاوه بر چین، اروپا نیز دوران رکود را تجربه می‌کند و تقاضای آن برای انرژی پایین آمده است و از سوی دیگر این اتحادیه در تلاش است که وابستگی خود را به گاز و نفت کاهش دهد و انرژی‌های نو را جایگزین کند.این وضعیت دو تا سه سال ادامه خواهد و بعد از آن تقاضا آنها برای انرژی افزایش خواهد یافت. در این صورت شاهد افزایش قیمت نفت خواهیم بود.

رییس اسبق امور مجامع اوپک گفت: افزایش عرضه موجب شده ذخایر نفتی کشورها اشباع شود؛ رقم این ذخیره‌سازی در هفت سال گذشته بی‌سابقه بوده است. این موضوع نیز فشار مضاعفی بر بازار تحمیل کرده است. بنابراین کاهش قیمت نفت باز هم متصور است.

برکشلی با اشاره به اینکه به دلیل بالا بودن قیمت نفت در سال‌های طولانی، کشورهای عربی منطقه به ویژه عربستان ذخایر ارزی خوبی دارند گفت: اگرچه عربستان تاکنون 160 میلیارد دلار از ذخایر خود را خرج کرده است اما حجم ذخایر ارزی آن حدود 500 میلیارد دلار است. بنابراین می‌تواند کاهش درآمدهای حاصل از صادرات نفت را تحمل کند.

وی با تأکید بر اینکه اوپک باید سعی کند که به بازار بفهماند برای جلوگیری از کاهش قیمت نفت و ثبات بازار نیاز به مسئولیت جمعی است اظهار کرد: اوپک به تنهایی قادر نیست بازار را مدیریت کند. همکاری کشورهای تولید کننده نفت غیر اوپک نیز و حتی آمریکا برای این امر نیاز است. در واقع مدیریت فرا اوپکی برای مدیریت بازار نفت لازم است. اکنون نیاز به اوپکی داریم که بتواند کشورهای مهم تولیدکننده نفت را متحد کند.

او درباره زمان پایان جنگ سهمیه‌ها گفت: الان مازاد ظرفیت تولید در بازار نفت وجود ندارد و همه تولیدکنندگان نفت با تمام توان در حال تولید هستند. حتی لیبی هم با تمام توان در تلاش است به بازار نفت بازگردد. هم اکنون ظرفیت تولید کشورها شفاف است و کشوری نمی‌تواند درباره ظرفیت تولید خود بلوف بزند. در واقع ظرفیت تولید عربستان حدود روزانه 10.5 میلیون بشکه در روز  است و ظرفیت تولید بالفعل بیش از این رقم را ندارد. ظرفیت تولید 12 میلیون بشکه‌ای که از سوی این کشور اعلام می‌شود بلوفی بیش نیست. علی‌رغم این موضوع اگر تقاضا برای نفت تقویت نشود، شاهد بحران خواهیم بود.

رییس اسبق امور مجامع اوپک با بیان اینکه برخی افراد اعلام کرده‌اند که برای بازگشت قیمت نفت به روال سابق زمانی بین پنج تا 10 سال نیاز است گفت: اما من متعقدم که از اواخر سال 2016 یا ابتدای سال 2017 شاهد افزایش قیمت نفت خواهیم بود و اوپک در این سال دوباره به پشت فرمان مدیریت بازار باز خواهد گشت.

وی افزود:‌ در این فاصله دیگر انتظار کاهش جدی قیمت نفت را نخواهیم داشت.  این موضوع بستگی به شرایط منطقه دارد. حدود پنج تا شش دلار کاهش قیمت نفت مربوط به تحولات خاورمیانه است. اگر بحران‌های خاورمیانه ادامه یابد یا تشدید شود انتظار افزایش یک تا دو دلاری قیمت نفت  وجود خواهد داشت اما در صورت استقرار امنیت نسبی در این منطقه پنج تا شش دلار دیگر قیمت‌ها کاهش می‌یابد.

برکشلی با تأکید بر اینکه ایران باید با تمام قوا ظرفیت تولید نفت خام خود را افزایش دهد یادآور شد: در بازار نفت قدرت، از آن بشکه‌هاست. اگر امروز ایران قدرت تولید روزانه پنج میلیون بشکه نفت خام را داشت، عربستان هرگز جرأت نمی‌کرد در این حد تولید کنند. در جنگ سهمیه‌ها بشکه‌ها حرف می‌زنند. در این صورت اگر عربستان با تولید 10 میلیون بشکه قیمت نفت را به 40 دلار می‌رساند، ایران با تولید پنج میلیون بشکه قیمت را به 30 دلار کاهش می‌دهد در این شرایط کشورهای تولیدکننده متوجه خواهند شد که برای ثبات قیمت نفت باید همکاری کنند؛ چرا که کشوری مانند عربستان متوجه خواهد شد که اگر ذخایر ارزیش تا پنج سال کاهش قیمت نفت را پوشش می‌دهد با این شرایط ذخایر ارزیش تا سه سال کفایت می‌کند. پس اینگونه می‌توان این کشور را به پای میز مذاکره کشاند و از موضع برابر در باره قیمت و بازار نفت گفت‌وگو کرد.

وی با اظهار اینکه باید بشکه نهایی وارد بازار کرد اما ظرفیت‌سازی تولید نفت از طریق بازسازی میدان‌های نفتی و سرمایه‌گذاری‌های جدیدکشور به دلیل شرایط تحریم محقق نشده است گفت: واقعیت این است که هم اکنون ظرفیت مازاد نداریم و مصرف داخلی نیز ظرفیت ظاهری را می‌بلعد. باید مصرف نهایی مدیریت شود؛ چرا که میزان حساب اعضای اوپک و بازار بر روی ایرانی مربوط به بشکه‌های تولید شده است.

انتهای پیام/


ویدیو مرتبط :
احتمال افزایش تولید نفت تا روزی یک میلیون بشکه