«شهزاده‌ی رویاها» با یاد استاد «همایون خرم» رونمایی شد


این آلبوم که قطعات آن از ساخته های استاد همایون خرم است با صدای مسیح مریمی منتشر شد که تنظیم آن توسط بابک شهرکی انجام شده و شاعر آن علیرضا شجاع پور است.

عصرایران- عصر یکشنبه چهارم بهمن ماه آیین رونمایی از آلبوم «شهزاده‌ی رویاها» در محلِ شهرکتاب فرشته برگزار شد. مراسم رونمایی از آلبوم «شهزاده‌ی رویاها» با حضور مسیح مریمی- علیرضا شجاع پور- بابک شهرکی برگزار شد. این آلبوم که قطعات آن از ساخته های استاد همایون خرم است با صدای مسیح مریمی منتشر شد که تنظیم آن توسط بابک شهرکی انجام شده و شاعر آن علیرضا شجاع پور است.

امیرهمایون خرم متولد ۱۳۰۹ در بوشهر و نوازنده ویولن، موسیقی‌دان و آهنگساز موسیقی ایرانی بود. ساز همایون خرم سازی پر صلابت، سنگین و عاری از هر نوع خودنمایی بود. گر چه در شیرین نوازی خرم را نمی‌توان با پرویز یاحقی و حبیب الله بدیعی هم تراز دانست با این حال توانایی او در آفرینش آنی ملودی­ های جاندار و جذاب، بافت تکنوازیهای او را به مراتب از کارهای دیگران خوش ساخت تر و پرمایه ­تر می‌سازد. وی بنیادهای علمی آهنگسازی را آموخته بود و بر آنها تسلط داشت. از جمله اینکه هارمونی را با فریدون فرزانه و با شیوه " سارلی " فراگرفته و در سازبندی از کورساکف متأثر بود. خوش سلیقگی و نوآوریهای خرم در تنظیم کارهایش جداً شنیدنی است.

شیوه تقسیم ملودی و همراهی سازها نزد خرم بسیار حساب شده و پرداخت کار بی­ خدشه و نقص است. قدر مسلم اینکه بخش گسترده‌ای از آثار خرم حافظه موسیقایی حداقل سه نسل از ایرانیان را در سیطره خود دارد. دشوار می‌شود ایرانی را یافت که نتواند ترانه "امشب در سر شوری دارم " را زمزمه کند. گر چه باید تاکید کرد که اعتبار خرم هرگز در ترانه‌های ساده و همه پسندش خلاصه نمی‌شد و نمی‌شود. کارهای ارکستری او که غالباً جمله بندیهایی مرکب و پیچیده توام با ضرب آهنگهای بسیار متنوع دارند نمونه­ های گاه سمفونی گونه­ ایی از موسیقی ایرانی به دست می­دهند که کمتر آهنگسازی یارای برابری با آن‌ها را داشته است.

در آغاز این برنامه؛ مسیح مریمی که دانش آموخته رشته عمران است به دلیل علاقه به موسیقی سال ها نزد استاد همایون خرم به شاگردی پرداخته بود و پیش از این آلبوم «هم چون گذشته‌ ها» را با همکاری استاد خرم و بابک شهرکی به بازار موسیقی عرضه کرده بود در خصوص آلبوم شهزاده رویاها گفت: مهمترین دلیل گردهمایی ما در این مجموعه ادایی احترامی ست به روح بلند استاد همایون خرم که میراث معنوی و فرهنگی سرزمین ما ایران هست. به عنوان عضو کوچکی از خانواده این آلبوم تشکر می کنم از خانواده استاد همایون خرم. زمانی که این آلبوم را نزد استاد خرم در حال تمرین بودم خانواده ایشان همگی به من لطف داشتند.

وی در ادامه افزود: جا دارد تشکر کنم از جناب شجاع پور که اجازه خواندن اشعارشان را به من دادند. و قطعا اگر امروزی حاصل شده- قطعا به خاطر حضور فردی مثل جناب شجاع پور بوده است. یکی از ویژگی های این آلبوم این است که در پنج مقام مختلف تنظیم شده است.

بابک شهرکی، تنظیم کننده این آلبوم ضمن تبریک به خانواده استاد خرم در خصوص انتشار آلبوم گفت: بابت این آلبوم هم زحمات بسیار زیادی کشیده شد و هم اینکه هزینه های زیادی بابت آن صورت گرفت و کسانی که متولی چنین امری هستند قاعدتا باید برایشان صرفه اقتصادی هم داشته باشد.

وی افزود: امری که اکنون در موسیقی امروز خلاء اش احساس می شود بازخوانی موسیقی قدیمی است. و بالطبع بازخوانی این آهنگ‌ها هزینه های زیادی در بر دارد. تامین این هزینه ها احتیاج به کمک گروهی دارد و اصحاب رسانه با معرفی آن نقش تعیین کننده ای در بهتر شنیده شدن اینگونه آثار دارند. و امیدوارم از دانلود غیرقانونی آن جلوگیری شود.

علیرضا شجاع پور شاعر این آلبوم در این مراسم گفت: همایون خرم همیشه حضور دارد و چقدر خوب است که در تاریخ می‌خوانیم آدمها تا مادامی که زنده بودند به دوستی شان افتخار می کردند.  یک فرد باید صاحب بسیاری از ویژگی ها باشد که بتوان مدعی بود که به او افتخار می کنم.


ویدیو مرتبط :
به یاد استاد همایون خرم