سینما پس از جشنواره سی‌وچهارم فیلم فجر


سینما پس از جشنواره سی‌وچهارم فیلم فجراعتماد/ چند روزی است پرونده سی‌و‌چهارمین جشنواره فیلم فجر بسته شده و سیمرغ‌های این دوره در آشیانه‌های خود نشسته‌اند. از جشنواره فیلم فجر به عنوان جشن خانواده سینما و آغاز سال جدید سینمایی کشور یاد می‌شود و فیلم‌ها به ترتیب در نوبت اکران قرار می‌گیرند تا سال جدیدی را در نمایش آثار بر پرده نقره‌ای رقم بزنند. اما پایان هر جشنواره‌ای سرآغاز بحث و بررسی‌ها و خبرهای جدید است. به‌ویژه آنکه هیچ جشنواره‌ یا همایشی نمی‌تواند نظر مساعد همه مخاطبان خود را جلب کند. جشنواره فیلم فجر هم از این قاعده مستثنی نیست و بی‌شک انتقادهایی به نحوه برگزاری، توزیع جوایز و نمایش فیلم‌ها وارد است که طبیعتا برگزاری نشست‌های نقد و بررسی درباره این جشنواره هم در این بین مطرح می‌شود.
در همین راستا هیات‌مدیره خانه سینما، پیرو انتقادهایی که به نحوه برگزاری این دوره از جشنواره فیلم فجر دریافت کرده است، به زودی نشست‌های تخصصی با موضوع «آسیب‌شناسی برگزاری جشنواره فیلم فجر» را در خانه سینما برگزار می‌کند. آتیلا پسیانی، سخنگوی خانه سینما ضمن اعلام این خبر از طرف هیات‌مدیره خانه سینما از علی آشتیانی‌پور، مدیر ستاد انتخاب بهترین فیلم از نگاه تماشاگران جشنواره فیلم فجر و بازرسان و همکاران او در خانه سینما به خاطر برگزاری مطلوب و مناسب این بخش در جشنواره امسال تشکر کرده است.
از سوی دیگر در جشنواره امسال سیمرغ بهترین فیلمنامه در بخش «نگاه نو» حذف شد و تنها جوایز این بخش شامل بهترین فیلم، بهترین کارگردانی و جایزه ویژه بود. شورای مرکزی کانون فیلمنامه‌نویسان در نامه‌ای از حجت‌الله ایوبی، رییس سازمان سینمایی کشور درخواست کرده‌ تا «سیمرغ فیلمنامه در بخش نگاه نو» را دوباره احیا و به این بخش اضافه کنند. در بخشی از این نامه آمده است: «با انتشار دفترچه سیاست‌های سینمایی در سالی که رو به پایان است نوید آن می‌رفت توجه ویژه به فیلمنامه‌نویسی در دستور کار مسوولان سینمایی کشور قرار گیرد. اما حذف جایزه سیمرغ فیلمنامه از بخش نگاه نو جشنواره فیلم فجر با این رویکرد همخوانی ندارد. همکاری فیلمنامه‌نویسان حرفه‌ای با کارگردانان جوان می‌تواند در ارتقای سطح کیفی فیلم‌ها نقش موثری داشته باشد و سازمان سینمایی باید با سیاست‌های تشویقی، انگیزه‌های این همکاری را تقویت کند و نه اینکه از آن بکاهد.»
با اتمام جشنواره فیلم فجر در تهران، نمایش فیلم‌ها در بعضی استان‌ها تا سه‌شنبه (٢٧ بهمن) همچنان ادامه داشت. غلامرضا موسوی، رییس شورای عالی تهیه‌کنندگان سینما در این زمینه به «ایلنا» گفته بود: «در برنامه نمایش فیلم‌های منتخب جشنواره در شهر زاهدان ۶ فیلم، در مشهد ۱۵ فیلم، در شیراز ۱۰ فیلم، در اصفهان ۲۲ فیلم به نمایش درآمده و هر فیلم حداکثر در سه نوبت نمایش داده شد.»
در این چند روزی که از جشنواره سی‌و‌چهارم گذشته است شبکه مستند پخش پشت صحنه فیلم‌های سینمایی این دوره از جشنواره را در دستور کار خودش قرار داده است. امیر تاجیک، مدیر شبکه مستند، در توضیح این کار به «ایسنا» گفته است: «پیش از جشنواره با تعدادی از کارگردان‌ها و تهیه‌کننده‌ها صحبت کردیم تا فیلم‌های‌شان را برای پشت صحنه در تایم‌های کوتاه ١٠ تا ١٢ دقیقه‌ای آماده پخش کنند.» تاکنون در این شبکه پشت صحنه فیلم‌ «بادیگارد» ابراهیم حاتمی‌کیا روی آنتن رفته است. پشت صحنه فیلم «امکان مینا» نیز ساعت ١٩:١٥ دیروز (٢٧ بهمن) به مدت ١١ دقیقه از شبکه مستند سیما روی آنتن رفت و بازپخش آن عصر امروز ساعت ١٦:٤٥ است. همچنین قرار است طی چند روز آینده پشت صحنه فیلم «نفس» نرگس آبیار پخش شود. به گفته تاجیک پشت صحنه فیلم‌های سینمایی از کارگردانان و تهیه‌کنندگان آثار خریداری نشده است و «پشت صحنه فیلم‌های سینمایی توسط تهیه‌کنندگان به شبکه مستند ارایه می‌شود و ما فقط پخش‌کننده هستیم و این اتفاق به شکل توافقی انجام گرفته است.»
این روزها شصت‌و ششمین دوره جشنواره فیلم برلین در حال برگزاری است و تا یکشنبه هفته آینده ادامه دارد. در این جشنواره چهار فیلم «اژدها وارد می‌شود»، «لانتوری»، «رویاهای دم صبح» و «والدراما» از ایران نیز حضور دارند. فیلم سینمایی «لانتوری» ساخته رضا درمیشیان که در جشنواره فیلم فجر امسال حضور داشت در بخش پانورامای این دوره از جشنواره فیلم برلین به نمایش درآمد. باران کوثری، نوید محمدزاده و مریم پالیزبان (بازیگران)، محمدرضا دلپاک (طراح صدا)، هایده صفی‌یاری (تدوینگر) از عواملی هستند که به نمایندگی از فیلم «لانتوری» در جشنواره فیلم برلین حضور دارند. آخرین اکران این فیلم در جشنواره برلین روز یکم اسفند است. عباس امینی، کارگردان و مجید برزگر تهیه‌کننده «والدراما» نیز نخستین نمایش این اثر سینمایی در بخش «نسل نو» جشنواره برلین را به فاطمه معتمدآریا، بازیگر سینمای ایران تقدیم کردند. امینی، کارگردان فیلم «والدراما» درباره بازتاب نمایش این فیلم در جشنواره برلین به «مهر» گفته است: «نخستین نمایش در جشنواره فیلم برلین مرا شگفت‌زده کرد و با تماشاگران بسیاری در سالن مواجه شدم که از این استقبال خوشحال هستم. » این فیلم در جشنواره برلین دو نمایش دیگر به ترتیب در روزهای ٢٨ بهمن و دوم اسفند خواهد داشت. فیلم سینمایی «والدراما» درباره نوجوانی در آبادان است که به دلیل موهای فری که دارد به والدراما، بازیکن فوتبال کلمبیایی شباهت دارد و به نام این بازیکن نیز معروف شده است. همچنین مستند «رویاهای دم صبح» مهرداد اسکویی که برنده سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی فیلم مستند از سی‌وچهارمین دوره جشنواره فیلم فجر بود در بخش «نسل نو» جشنواره برلین به نمایش درمی‌آید. نخستین نمایش بین‌المللی فیلم «اژدها وارد می‌شود!» مانی حقیقی در برلین هم جمعه ١٩ فوریه (٣٠ بهمن) در کاخ جشنواره خواهد بود. این فیلم شنبه ٢٠ فوریه (یک اسفند) و سه بار دیگر نیز در برلیناله نمایش داده می‌شود و آخرین نمایش آن یکشنبه ٢١ فوریه (دوم اسفند) است.
این روزها سینماتک خانه هنرمندان در برنامه «مروری بر آثار سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر» منتخبی از آثار جشنواره امسال را نمایش می‌دهد. بر همین اساس، عصر امروز (٢٨ بهمن) دو فیلم «وارونگی» به کارگردانی بهنام بهزادی و «پل خواب» به کارگردانی اکتای براهنی در سینماتک خانه هنرمندان نمایش داده می‌شود.
اکران سه فیلم سینمایی «کفش‌هایم کو» کیومرث پوراحمد، «بادیگارد» ابراهیم‌ حاتمی‌کیا و «ابد و یک روز» سعید روستایی در نوبت نوروزی قطعی‌تر از گزینه‌های دیگر است. خبرگزاری مهر نوشت؛ باتوجه به اینکه هر سال در نوبت اکران نوروزی پنج فیلم سینمایی نمایش داده می‌شود، گزینه‌های بعدی در این لیست می‌تواند «رسوایی ۲» به کارگردانی مسعود ده‌نمکی، «بارکد» به کارگردانی مصطفی کیایی، «خشم و هیاهو» به کارگردانی هومن سیدی و «اژدها وارد می‌شود» به کارگردانی مانی حقیقی باشد.
روز دوشنبه منوچهر محمدی، تهیه‌کننده فیلم «امکان مینا» به کارگردانی کمال تبریزی اعلام کرد برای این فیلم متقاضی اکران نوروزی نیست. از طرفی به گفته سعید خانی، تهیه‌کننده سینما و مدیر شرکت نسیم صبا قرارداد پخش دو فیلم «من» به کارگردانی سهیل بیرقی و «خشم و هیاهو» ساخته هومن سیدی با دفتر پخش نسیم صبا برای اکران بسته شده است و احتمالا یکی از این دو گزینه برای اکران نوبت عید انتخاب می‌شوند.


منبع: اعتماد


ویدیو مرتبط :
سینما رضا یزدانی-افتتاحیه جشنواره فیلم فجر