فرهنگی


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

استاندار حلبچه عراق وارد ایلام شد

به گزارش ایرنا، عبدالله محمد به همراه ارکان حسن مشاور وی عصر امروز یکشنبه 26 اردیبهشت وارد استان شده و با مقامات استانداری ایلام دیدار کرد.قرار است استاندار میسان، واسط، ...



راهکارهای نجات جشنواره تئاتر مقاومت از نظر مسافرآستانه


به گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران تسنیم «پویا»، در این نشست خبری که ظهر امروز در تالار مشاهیر مجموعه تئاتر شهر برگزار شد، ویژگی‌ها و تغییرات رخ داده در جشنواره پیش رو تبیین شد.

حسین مسافرآستانه، دبیر نوزدهمین جشنواره سراسری تئاتر مقاومت و فتح خرمشهر با اعلام اینکه در این دوره از جشنواره از گرفتن متون صرف نظر شده است، تصریح کرد: هنرمند به انتخاب خود متن را انتخاب و اجرایی کند، این کار به جز دو دوره فجر سابقه نداشته است. ما در این دوره از جشنواره با حجم زیادی از متن‌خوانی مواجه نبودیم که با حداقل دقت انجام شود. هنرمند به بلوغ کامل رسیده و خودش بهتر از هر کسی می‌تواند متن را انتخاب کند.

وی در گزارشی از تعداد 130 اثر متقاضی بخش صحنه‌ای برشمرد که از این میان 9 اثر در بخش رقابتی و 3 اثر در بخش جنبی انتخاب شده‌اند. همچنین در بخش خیابانی از بین 85 اثر، 8 اثر در بخش مسابقه و 3 اثر در بخش جنبی حضور دارند. به گفته مسافرآستانه کارهای اجرایی در دو ستاد خرمشهر با مدیریت مردانی، مدیر اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خرمشهر و ستاد آبادان به مدیرین الوانی، مدیر اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی این شهر در حال فعالیت است.

دبیر جشنواره نوزدهم تاکید کرد: جشنواره تئاتر مقاومت توسط اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خوزستان، سازمان منطقه آزاد اروند و با همکاری اداره کل هنرهای نمایشی برگزار می‌شود. ثبت بقایای آن هشت سال و دستاوردهای فرهنگی هشت سال دفاع مقدس باید در صحنه هنر ثبت شود.

مسافر آستانه اذعان داشت: البته که ما ادعا نداریم به کل مفاهیم فرهنگ دفاع مقدس نزدیک شده‌ایم؛ بلکه اینها تلاشی برای ادای دین است. ما باید جشنواره‌زدگی در حوزه دفاع مقدس را از بین ببریم و تلاش کنیم با مطالعات عمیق‌تر، متفاوت تر بودن این جشنواره را به مخاطب نشان دهیم.

مسافرآستانه در این نشست راهکارهایی برای نجات جشنواره ارائه داد از جمله رفع جشنواره‌زدگی، ارتقای جشنواره بر پایه تحقیق و مطالعه و کار نکردن داستانهای تخیلی و دم‌دستی. او تاکید کرد که امروز هم منابع برای رجوع وجود دارد و هم یادگارانی که در کنار ما حضور دارند و در حوزه دفاع مقدس ناشناخته زیاد وجود دارد و هنوز در حال دفاع مقدسیم.

وی در پاسخ به این سوال که چرا از هنرمندان شناخته شده دعوت نشده است، با اشاره به اینکه فراخوان یک دعوت است، گفت: حضور نداشتن بزرگان، ارتباطی به کلیت این جشنواره‌ها ندارد؛ اما بنده معتقدم در دوره‌های گذشته مجموعه‌های مرتبط با تئاتر دفاع مقدس ارتباط بیشتری با هنرمندان و فعالان این رشته همانند سفر داشته که این فعالیتها انگیزه و پشتیبانی دهنده خوبی برای حضور آنها در اجرای آثار نمایشی مرتبط با دفاع مقدس است.اینکه چرا در این سالها دیگر از این فعالیتها خبری نیست ریشه در موارد دیگری دارد که امیدوارم هر چه زودتر برطرف شود.

دبیر نوزدهمین جشنواره سراسری تئاتر مقاومت یادواره فتح خرمشهر در معرفی هیأت داوران این دوره از جشنواره گفت: در بخش نمایشنامه نویسی مرتضی سخاوت، محمدرضا الوند و کامران شهلایی، در بخش تئاتر خیابانی شهرام کرمی، سیروس همتی و فاتح بادپروا و در بخش مسابقه صحنه‌ای محمود عزیزی، کوروش زارعی و سعید اسدی به  عنوان داور با ما همکاری دارند.

سیدمرتضی نعمت زاده، معاون فرهنگی اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد اروند نیز در این نشست با اشاره به فعالیتهای فرهنگی این سازمان اقتصادی، تابلو «به خرمشهر خوش آمدید» بهزاد رادی مبنی بر جمعیت خرمشهر 36میلیون را یادآوری و تایید کرد همه مردم ایران اهل خرمشهرند.

وی با تبیین سیاستهای فرهنگی منطقه آزاد که مبتنی بر توسعه انسانی است از ساخت دو پلاتوی نمایشی در شهرهای خرمشهر و آبادان و انجام کارهای مقدماتی خبر داد. به گفته وی سالنهایی که به دلیل مشکلات مالی بهره‌برداری درستی از آنها نشده است تجهیز و تعمیر شده‌اند.

معاون فرهنگی منطقه آزاد اروند درباره تفاهم‌نامه این نهاد با اداره کل هنرهای نمایشی گفت:«در تفاهم‌نامه بخش تجهیز پلاتو در مدت گذشته نقشه‌ها آماده شده است و مراحل تامین مالی نیز صورت گرفته است.

وی همچنین از رد شدن یک نقشه توسط ارشاد سخن گفت و آن را طرحی سنگین خواند که طبق آن قرار است الگویی سبک برای تعمیم به شهرهای دیگر به دست آید. وی افزود: «در منطقه ازاد اروند هدف به حداکثری رسیدن ظرفیت‌هایی است که به سمت حداقلی رفته‌اند.

در این نشست ضمن روزنمایی از پوستر جشنواره، کار از مسعود پارسایی، مسافرآستانه از تجلیل خانواده شهدای حرم در جشنواره خبر داد.

انتهای پیام/

رضا مردانی مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان خرمشهر نیز با ارائه گزارشی از روند فعالیتهای ستاد اجرایی جشنواره در شهرستان خرمشهر، از انتشار پوستر جشنواره همزمان با رونمایی آن در این نشست خبری در شهرهای خرمشهر و آبادان خبر داد.


ویدیو مرتبط :
سخنرانی سردار نقدی در جشنواره تئاتر مقاومت