آشپزی و تغذیه


2 دقیقه پیش

غذای ملل/ ریتا ؛ سالاد خاص هندی

دیکاوو/ سالاد ریتا هندی یک سالاد بسیار خوشمزه می باشد. شما می توانید از این سالاد در مهمانی هایتان استفاده کنید. این سالاد طرز تهیه آسانی نیز دارد و شما می توانید به راحتی ...
2 دقیقه پیش

برپایی جشنواره پخت غذاهای محلی به مناسبت هفته میراث فرهنگی درپاوه

مهر/ مسئول اداره میراث فرهنگی شهرستان پاوه از برپایی جشنواره پخت غذاهای محلی به مناسبت هفته میراث فرهنگی در شهر باینگان خبر داد.هادی شریفی اظهار داشت: ۲۸ اردیبهشت تا سوم ...



فوت آشپزی/ «خانه داری» به سبک ایرانی


فوت آشپزی/ «خانه داری» به سبک ایرانیخراسان/ به قول حکیمی، خانم‌های ایران زمین برای ایجاد محیطی آرام و سازنده در خانه، مقید بودند 5 مهارت اساسی را فرا بگیرند: دانش خانه‌داری، همسر‌داری، مهمان‌داری، بچه داری و بیمار‌داری. بدیهی است این دانستنی ها مختص خانم ها نیست و آقایان هم باید این ها را بدانند. به همین بهانه پای صحبت داوود ناصح، مدیر مؤسسه قرآنی تبیان حکمت و کارشناس طب اسلامی نشستیم.
به عقیده ناصح هنر خانه‌داری ایرانی مهارتی است که ضمن حفظ فضای آرام و نشاط آور خانواده، تلاش می‌کند با سلامت و اقتصاد خانواده هم همراه باشد. وی می گوید: «حکمت‌ها و ظرافت‌های خانه‌داری اصیل ایرانی بسیار زیاد است. این مهارت‌ها هم به سلامت خانواده کمک می‌کند و هم نوعی اقتصاد مقاومتی است. چه بهتر که با احیای این سنت‌های ارزشمند در این مسیر قدمی برداریم. در قدیم خانواده‌های ایرانی نمی‌گذاشتند چیزی بی‌فایده باشد و زباله به معنای امروزی تعریف نمی‌شد. امروزه هم می توان از دورریختنی ها، مواد بسیار مفیدی تهیه کرد که علاوه بر سلامتی، به اقتصاد خانواده هم کمک می‌کند.» او در ادامه با ذکر مثالی می گوید: «مثلا میوه‌ای که در حال خراب شدن است نباید به سطل آشغال برود. می‌شود آن را در ظرفی با شرایط خاصی قرار داد تا بعد از مدتی تبدیل به سرکه طبیعی با خواص غذایی و طبی بی‌شماری شود. همچنین به جای مواد شیمیایی ضد‌عفونی کننده سبزی‌ها که به خاطر نفوذ در بافت غذا مضر است، می توان از سرکه استفاده کرد. جالب است بدانیم سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده است که سرکه بیش از 95 درصد میکروب‌ها را از بین می برد!»
این کارشناس طب اسلامی درباره کاربردهای دیگر سرکه در خانه داری می گوید: «سرکه برای جرم‌گیری سطوح و ضد‌عفونی کردن محیط هم کاربرد دارد. همچنین توصیه می‌شود برای تمیزکنندگی بیشتر و کم کردن اثر مواد شیمیایی شوینده‌ها، مقداری سرکه به مایع ظرفشویی اضافه شود. از سرکه برای رفع گچ کتری هم استفاده می‌شود. نکته مهم این است که سرکه خانگی از نظر خواص قابل مقایسه با سرکه های صنعتی نیست.» وی به مردانی که علاقه مند به نوآوری در کارهای خانه هستند توصیه می کند: «در فصل تابستان می‌توان میوه های کم کیفیت و ارزان تر را تهیه کرد و در دستگاه خشک‌کن خانگی یا جلوی آفتاب قرار داد تا خشک شود و در سایر فصول میل کرد. به عنوان مثال در فصل زمستان می‌توان از برگه هلو به عنوان یک تب بر طبیعی و قوی استفاده کرد. یا این که به جای دور ریختن سیب‌های ریزتر می توان آن ها را به تکه‌های کوچک تقسیم کرد و پس از خشک شدن، مقدار کمی تف داد یا روی بخاری گذاشت تا به رنگ قهوه‌ای درآید. سپس هنگامی که اعضای خانواده دور هم جمع شده اند، آقای خانه می تواند این سیب را که بسیار خوش‌رنگ و خوش‌طعم است و برای تقویت دستگاه گوارش هم مفید است مانند چای دم کند تا خستگی را از تن اعضای خانه بیرون کند‍!» وی به عنوان نکته پایانی یک ریزه کاری خانه داری دیگر هم آموزش می دهد: «با گذاشتن کمی نمک یا برگ گردو در حبوبات، می‌ توان بدون هیچ ماده شیمیایی و مضری ماندگاری آن‌ها را بیشتر کرد.»


با کانال تلگرامی آخرین خبر همراه شوید

منبع: خراسان


ویدیو مرتبط :
آشپزی به سبک بروبچ /خنده داری