علمی


2 دقیقه پیش

رزرو بلیط هواپیما مشهد

سفر به مشهد از آن دست سفرهایی‌ست که قرن‌ها از عمر محبوبیت‌اش می‌گذرد و زائران امام هشتم شیعیان، خود را به وسیله‌های مختلف به این شهر می‌رساندند. خوشبختانه ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...



کتاب «معرفی منابع جهانی در مورد سینمای ایران» رونمایی شد


به گزارش خبرنگار مهر، مراسم رونمایی از کتاب «معرفی منابع جهانی در مورد سینمای ایران» نوشته عبدالحسین لاله عصر امروز پنجشنبه دوم اردیبهشت ماه در کاخ جشنواره واقع در پردیس سینمایی چارسو با حضور رضا میرکریمی دبیر سی‌وچهارمین جشنواره جهانی فیلم فجر، عبدالحسین لاله نویسنده کتاب و دکتر یارن عضو هیات علمی دانشگاه ترکیه برگزار شد.

در ابتدای این مراسم رضا میرکریمی گفت: امروز مراسم رونمایی از یک کتاب داریم که به سفارش جشنواره جهانی فیلم فجر به نگارش درآمده است. دوست عزیز و محقق من، عبدالحسین لاله این سفارش را پذیرفته اند. کتابی که جای آن در کتاب های سینمایی ما خالی بود. این کتاب فهرستی از منابع مکتوب خارجی است که درباره سینمای ایران نوشته بشده است و می تواند برای کسانی که می خواهند درباره سینمای ایران تحقیق کنند، قابل استفاده باشد.

وی با اشاره به اینکه این کتاب فهرستی از منابع مکتوب خارجی در مورد سینمای ایران است، تاکید کرد: از عبدالحسین لاله و دیگر پژوهشگرانی که این منابع را سرچ و دسته بندی کردند تا این کتاب برای جشنواره جهانی فجر آماده شود، تشکر می کنم. بی‌شک این قدم اول است و باید برای کامل شدن آن قدم های بعدی نیز برداشته شود. جالب اینجا است که خانم گونل کالن از آلمان که کتابی درباره سینمای ایران نوشته است و نام کتاب او در این فهرست آمده است نیز در بین ما حضور دارد.

در ادامه مراسم عبدالحسین لاله نویسنده کتاب «معرفی منابع جهانی در مورد سینمای ایران» بیان کرد: سینمای ایران، سینمای بزرگی در دنیا است و زمان آن رسیده که این سینما تنها با فیلم های آن شناخته نشود بلکه فرهنگ و ادبیات سینمای ایران نیز از ادبیات بسیاری برخوردار است و آن نیز باید شناخته شود. اینکه بدانیم نگاه خارجی ها به سینمای ایران در قالب کتاب های علمی چگونه است، بسیار مهم است.

وی ادامه داد: در این کتاب به بیش از ۸۰ درصد کتاب هایی که به زبان های مختلف در مورد سینمای ایران نوشته شده است، اشاره شده است. امیدوارم در نسخه دوم این کتاب بتوانیم به ۲۰۰ پایان نامه ای که در مورد سینمای ایران در دانشگاه های مختلف سراسر جهان نوشته شده است، اشاره کنیم. همچنین در تلاش هستیم تا قسمت سوم این کتاب با ۳۰۰ مقاله خارجی در مورد سینمای ایران منتشر کنیم.

دکتر یارن عضو هیات علمی دانشگاه ترکیه نیز در ادامه این مراسم توضیح داد: بعد از سال ۱۹۸۰ یعنی بعد از انقلاب اسلامی ایران، سینمای ایران دارای یک ادبیات، ساختار و رویکرد متفاوتی شد. گفتمان حاکم بر سینمای ایران باعث شد که این سینما تبدیل به یک سینمای خارق العاده شود. سینمای ایران بعد از اواخر دهه ۱۹۸۰ حالتی را ایجاد کرد که وقتی می گوییم سینمای ایران، یک ساختار جداگانه در ذهن مخاطب ایجاد می شود. در واقع ملت هایی که فرهنگ مختص به خود را دارد مانند فرانسه و ژاپن نیز می‌تواند چنین بستری را برای سینمای خود فراهم کند.

این عضو هیات علمی دانشگاه ترکیه در پایان اظهار کرد: سینمای ایران برای خود دارای یک شخصیتی است که نشان می دهد به خودباوری رسیده است؛ مساله ای که در بسیاری از سینماهای کشورهای دیگر دیده نمی شود. ما در این کتاب شاهد معرفی کتاب‌هایی هستیم که از سال ۱۹۹۸ به زبان‌های مختلف در مورد سینمای ایران نوشته شده است.


ویدیو مرتبط :
رونمایی از تن در سینمای ایران