سلامت


2 دقیقه پیش

لیپوماتیک

لیپوماتیک به عنوان یک روش مناسب برای لاغری موضعی شکم، پهلو، ران و اطراف ران ، ناحیه پشت، غبغب و بازو شناخته می شود ، لیپوماتیک در واقع یک دستگاه قدرتمند و هوشمند است که ...
2 دقیقه پیش

با شجاعت پایان همکاری منفعلانه نظام پزشکی با وزارت بهداشت را اعلام کنید

سلامت نیوز:رییس نظام پزشکی‌ مازندران با ارسال نامه ای به علیرضا زالی رئیس کل نظام پزشکی طرح تحول سلامت را همانند طرح مسکن مهر و پرداخت یارانه عمومی دانست و با تاکید بر ...



دکتر عباسی وضعیت اخلاق زیست پزشکی در ایران را تشریح کرد


سلامت نیوز:دکتر محمود عباسی -که به عنوان رئیس هیأت اعزامی جمهوری اسلامی ایران برای شرکت در اجلاس جهانی حقوق کودک سازمان ملل متحد به ژنو سفر کرده بود با پروفسور ابحا ساکسنا -رئیس دپارتمان اخلاق بهداشت عمومی سازمان جهانی بهداشت دیدار و گفتگو کرد.

به گزارش سلامت نیوز وی در این دیدار و گفتگوی دو ساعته به تشریح وضعیت اخلاق زیست پزشکی در ایران پرداخت و فعالیت دانشگاهها و مراکز علمی آموزشی و پژوهشی در این زمینه را خوب توصیف کرد.

وی همگامی و همراهی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و دانشگاههای علوم پزشکی ایران با سازمان بهداشت جهانی و تعمیق مناسبات علمی را ضروری خواند و جایگاه پزشکی جمهوری اسلامی در سطح بین الملل را بسیار برجسته دانست و گفت: استقرار برخی دفاتر منطقه مدیترانه شرقی سازمان بهداشت جهانی در ایران حکایت از این واقعیت دارد و دانشگاه متبوع اینجانب (دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی) در سال های اخیر گام های بلندی در زمینه های مختلف علمی از جمله اخلاق پزشکی برداشته است.

یک دهه فعالیت دپارتمان اخلاق پزشکی و مرکز تحقیقات اخلاق و حقوق پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و اهتمام خاص ریاست و مسئولان دانشگاه به این مهم، راه اندازی و مدیریت و انتشار منظم پنج نشریه علمی پژوهشی اخلاق زیستی، اخلاق پزشکی، تاریخ پزشکی، فقه پزشکی و حقوق پزشکی در مرکز و اخذ مجوز و پروانه انتشار فصلنامه بین المللی اخلاق زیستی و حقوق سلامت به زبان انگلیسی، انتشار بیش از یکصد جلد کتاب ارزشمند در زمینه های اخلاق زیستی، اخلاق پزشکی، تاریخ پزشکی، فقه پزشکی، حقوق پزشکی، حقوق بیماران، سلامت معنوی، جامعه شناسی پزشکی که برخی از آنها منبع درسی و آموزشی دانشگاه هاست، چاپ و انتشار صدها مقاله داخلی و بین المللی در زمینه های یاد شده، برگزاری یکصد و بیست کنگره و همایش و کارگاه تخصصی در طول یک دهه گذشته در مراکز علمی و آموزشی و درمانی کشور و اجرای یکصد و پنجاه طرح تحقیقاتی بخشی از فعالیت های مرکز تحقیقات اخلاق و حقوق پزشکی در ده سال گذشته است.

هم چنین راه اندازی و اجرای دوره های مختلف Ph.D اخلاق پزشکی و فراغت از تحصیل اولین دانشجوی Ph.D اخلاق پزشکی کشور از این دانشگاه، برگزاری سه دوره فلوشیپ اخلاق زیست پزشکی برای اعضای هیأت علمی دانشگاهها، راه اندازی گرایش اخلاق زیستی برای دانشجویان دوره دکترای حرفه ای پزشکی، راه اندازی دوره دکترای تخصصی پژوهش محور در رشته های اخلاق زیستی، حقوق پزشکی و جامعه شناسی پزشکی و اهتمام خاص مرکز در عرصه سلامت معنوی که با راه اندازی اولین دپارتمان سلامت معنوی توانسته است گام های بلندی در این راه بردارد. بخشی از فعالیت های این مرکز است.

همچنین این مرکز با همکاری و هماهنگی با برخی مراکز علمی کشور نسبت به راه اندازی انجمن علمی حقوق پزشکی ایران، انجمن بین المللی اخلاق زیستی اسلامی، کمیته اخلاق در علوم و فناوری کمیسیون ملی آیسسکو ، مدیریت گروه اخلاق زیستی کرسی حقوق بشر، صلح و دموکراسی یونسکو و عضویت و همکاری با کمیته اخلاق زیستی کمیسیون ملی یونسکو اقدام نموده است.

خانم پروفسور ابحا ساکسنا -رئیس دپارتمان اخلاق بهداشت عمومی سازمان جهانی بهداشت در این دیدار فعالیت های گسترده و ارزشمند مرکز تحقیقات اخلاق و حقوق پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی را نمونه ای موفق در این زمینه توصیف کرد و گفت سازمان بهداشت جهانی و بخصوص دفتر نمایندگی ما در ایران، همکاری بسیارخوبی با دانشگاههای علوم پزشکی و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی دارد و ای کاش شما گزارش جامعی از فعالیت های ارزشمند خود را از طریق دفتر سازمان بهداشت جهانی در تهران به دپارتمان ما منعکس می کردید. انعکاس فعالیت های شما به زبان های دیگر و در سطح جهانی می تواند زمینه همکاری های بین المللی برای شما فراهم کند.

من به نوبه خود تلاش ها و فعالیت های ارزنده شما را قابل تقدیر می دانم و برایتان آرزوی موفقیت می نمایم. در این دیدار و گفتگو که در حاشیه اجلاس جهانی حقوق کودک سازمان ملل و با هماهنگی دفتر نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در ژنو برگزار شد. آقای علی آبادی -نماینده جمهوری اسلامی در سازمان بهداشت جهانی، آقای امامی -کارشناس وزارت امور خارجه و آقای دکتر آندریاس ریس -معاون دپارتمان اخلاق بهداشت عمومی سازمان بهداشت جهانی حضور داشتند.

شایان ذکر است دکتر عباسی -معاون حقوق بشر و امور بین الملل وزیر دادگستری و رئیس هیأت اعزامی جمهوری اسلامی ایران به اجلاس جهانی حقوق کودک سازمان ملل و هیأت همراه برای ایراد سخنرانی و ارائه گزارش فعالیت های جمهوری اسلامی و پاسخگویی به سئوالات کمیته جهانی حقوق کودک سازمان ملل به ژنو سفر کرده بود.


ویدیو مرتبط :
دکتر عباسی/تشریح بیانات رهبری در دیدار با دست اندر کاران جشنواره ی عمار