طرح مشارکت دانشگاه‌ها در ازدیاد برداشت نفت بی‌سابقه است


معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم، طرح مشارکت 10 دانشگاه و مرکز پژوهشی کشور در ازدیاد برداشت از 30 مخزن نفتی کشور را طرحی بی سابقه در زمینه ارتباط دانشگاه با صنعت دانست.

به گزارش سرویس پژوهشی ایسنا، دکتر وحید احمدی در نشست هم‌اندیشی مدیران دفاتر ارتباط با صنعت دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی گفت: بر اساس تفاهم‌نامه میان وزارتخانه‌های علوم و نفت، با اجرای این طرح، شبکه علمی قوی میان محققان داخل و خارج از کشور در این حوزه تحقیقاتی ایجاد خواهد شد.

دبیرکل شورای عالی عتف با تاکید بر تقویت اساسی ارتباط دانشگاه‌ها با صنعت اظهار کرد: منظور از عبارت ارتباط با صنعت، ارتباط با تمام زمینه‌های کاربردی و نیازهای کشور و جامعه است؛ لذا علوم انسانی و هنر را نیز شامل می‌شود.

وی افزود: انتظار منطقی جامعه از دانشگاه این است که بتواند نیازهای جامعه را رفع کند و فارغ‌التحصیلانی ماهر و توانا تربیت کند؛ در غیر این صورت، آموزش و پژوهش هر دو بی نتیجه می‌مانند.

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم تاکید کرد: دانشگاه‌ها می‌توانند با تربیت نیروی انسانی مورد نیاز صنعت و مشارکت در پژوهش‌های مورد نیاز این حوزه، ارتباط با صنعت را تقویت و عملیاتی کنند.

احمدی اظهار کرد: بیشترین نیاز صنایع کشور به نیروی انسانی در سطح کارشناس و کاردان‌های متخصص است، بنابراین باید هرم جمعیت دانشجویی دوره کارشناسی دانشگاه‌ها با رویکرد تربیت نیروی مورد نیاز صنعت در حد انتظار آنها و با سرفصل‌های درسی نوین تقویت شود.

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم گفت: در سطح کلان نیز وزارت علوم برنامه‌های مختلفی را برای تقویت ارتباط با صنعت انجام داده است که از جمله آنها تفاهم‌نامه با وزارت صنعت، معدن و تجارت برای ایجاد دوره پسادکترای صنعتی و فرصت مطالعاتی اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها در صنعت است.

دبیر کل شورای عالی عتف گفت: حوزه پدافند غیرعامل که کاملاً پژوهشی و غیر نظامی و برای مقابله با تهدیدات در زمینه‌های مختلف است، یک بستر مناسب برای ارتباط دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی با سازمان‌ها و دستگاه‌های مختلف اجرایی محسوب می‌شود.

انتهای پیام


ویدیو مرتبط :
ضریب ازدیاد برداشت میادین نفت و گاز