تعزیه‌خوانی زنان بوشهری در «میراث من آواز»


مستند «میراث من آواز» با موضوع تعزیه‌خوانی بانوان بوشهری، در بخش مسابقه مستندهای نیمه‌بلند نهمین دوره جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت حضور دارد.

به گزارش ایسنا، فاطمه موسوی، کارگردان این مستند دربارهن موضوع این اثر گفت: «میراث من آواز» روایت زندگی دو خواهر بوشهری است که در مراسم آیینی محرم به جای زنان اهل بیت (ع) ایفای نقش و تعزیه اجرا می‌کنند.

وی ادامه داد: در میان شهرهای ایران، بوشهر تنها شهری است که بانوان اجازه دارند در نقش زنان اهل بیت (ع) وارد گود تعزیه‌خوانی شوند و اجرای مستقل داشته باشند.

این مستندساز بیان کرد: از آنجا که خودم بوشهری هستم، از نزدیک با چنین آیینی آشنایی دارم. در بوشهر برای جزیی‌ترین اتفاق هم یک مراسم برپا می‌شود که موسیقی مربوط به خود را دارد. هدف من از ساخت این مستند، ترویج سنت تعزیه‌خوانی بود که از سال‌ها پیش بدون حمایت هیچ نهادی، نسل به نسل توسط مردم حفظ شده است.

او در پاسخ به این‌که چرا فقط در بوشهر فضایی برای اجرای تعزیه توسط زنان فراهم است؟ توضیح داد: سال‌هاست که بوشهر فرهنگ‌های مختلف را در خود جای داده و تبدیل به حوزه تلفیق آیین‌ها شده است. از طرف دیگر، در تحقیقاتی که برای ساخت این مستند داشتم، دریافتم که پنج‌هزار سال پیش، ایزدبانوی تمدن عیلام که در کتیبه‌های شوش با عنوان بانوی لیان (بوشهر امروزی) از آن یاد شده، مورد توجه بوده است. این امر نشان می‌دهد از دوران گذشته زنان جایگاه و احترام خاصی در این منطقه داشته‌اند و هویت آن‌ها با این شهر تاریخی ادغام شده، به همین دلیل است که بوشهر در طول سال‌ها پذیرای تعزیه‌خوانی زنان بوده است.

موسوی درباره‌ی روند پژوهش این مستند، گفت: پژوهش و تولید این مستند چهار سال به طول انجامید. خوشبختانه تصاویر خوبی از اوایل انقلاب اسلامی و دهه 60 در این مستند جای گرفته است.

او در پایان اظهار کرد: به‌عنوان یک مخاطب، منتظر دیدن فیلم‌هایی نزدیک به استانداردهای جهانی در این دوره جشنواره سینما حقیقت هستم. این‌که تعداد کمی فیلم، اما با کیفیت بالا در جشنواره به‌نمایش درآید، نشان‌دهنده توجه «سینماحقیقت» به مخاطبان فیلم مستند است.

عوامل تولید مستند 35 دقیقه‌ای «میراث من آواز» عبارتند از: تهیه‌کننده و کارگردان: فاطمه موسوی/ تحقیق و پژوهش: سیدقاسم یاحسینی/ تصویربرداران: صادق سوری، میثم میرزایی، حمید نجفی‌راد/ صدابردار: رضا ضعیمی/ تدوین: رضا فرهمند.

مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی سازمان امور سینمایی کشور، نهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» را روزهای ۲۲ تا ۲۸ آذرماه ۱۳۹۴ و با شعار «حقیقت بهترین راهنماست» که از فرمایشات حضرت علی (ع) است، در سینما فلسطین و سینما سپیده شهر تهران برگزار خواهد کرد.

انتهای پیام


ویدیو مرتبط :
تک خوانی زنان در مراسم تعزیه دانشگاه هنر تبریز