شرح کمک به "کشور شکست‌خورده" لیبی و "نیروهای بومی" در سوریه از زبان سه فرمانده آمریکایی


سه فرمانده ارشد ارتش آمریکا در نشستی با قانونگذاران آمریکایی به تشریح اولویت‌های راهبردی این ارتش در خاورمیانه پرداخته و به توصیف چالش‌های پیش روی آمریکا به ویژه در مبارزه با گروه تروریستی داعش در کشورهای عراق، سوریه و لیبی پرداختند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از پایگاه اینترنتی ترندز، روز سه شنبه ژنرال لوید آستین، رئیس فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا به همراه ژنرال دیوید رودریگز، رئیس فرماندهی آفریقا و ژنرال جوزف ووتل، رئیس فرماندهی عملیات‌های ویژه این ارتش در نشستی با قانونگذاران کمیته نیروهای مسلح مجلس سنای آمریکا حضور پیدا کردند.

قرار است رودریگز اواخر سال جاری میلادی بازنشست شود و از ووتل نیز به عنوان گزینه باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا به منظور جانشینی ژنرال آستین در مقام ریاست بعدی فرماندهی مرکزی یاد می‌شود.

در جریان این نشست ژنرال آستین به قانونگذاران آمریکایی گفت: یکی از ریشه‌های بی‌ثباتی در خاورمیانه رقابت قومی - فرقه‌ای است که میان گروه‌های مختلف به ویژه میان شیعه‌ها و سنی‌ها و عرب‌ها و فارس‌ها وجود دارد.

رئیس فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا گفت: تنش‌های فرقه‌ای به طور جدی باعث تضعیف یکسری کشورها و دولت‌ها در منطقه شده و داعش درصدد بهره‌برداری از این وضعیت بوده است.

آستین در پاسخ به سوالی از سوی سناتور جو مانچین درباره ایران مدعی شد: ایران بزرگترین تهدید علیه ثبات میان مدت و بلند مدت منطقه است.

وی این گونه ادعا کرد: ایران بلندپروازی‌های برتری طلبانه خود را حفظ کرده و همچنان به تهدید منطقه ادامه خواهد داد. روابط ما با ایران یک روابط چالش برانگیز باقی خواهد ماند. ما به نشان دادن توجه نزدیک خود به اقدامات ایران ادامه داده و از شرکای منطقه‌ای خود حمایت کرده و به آن‌ها برای ایجاد ظرفیتشان به منظور مقابله با ایران و کاهش تاثیرات فعالیت‌های مخرب ایران در منطقه کمک خواهیم کرد.

این خصومت با ایران در توضیحات ارائه شده از سوی آستین درباره کشورهای عرب خلیج فارس نیز مشاهده شد. به عنوان مثال او در اظهاراتش اعتراضات اکثریت شیعه بحرین برای مطالبه حقوقشان را این گونه توصیف کرد: "تهدید پایدار از جانب ایران و به واسطه فعالیت‌های مخرب نیابتی در چارچوب مرزهای بحرین".

همچنین آستین حمله وحشتناک عربستان به یمن را نیز این گونه توصیف کرد: "تلاشی برای مقابله با حوثی‌ها و نیروهای وابسته به آنها با هدف بازگرداندن دولت مشروع جابه جا شده منصور هادی به قدرت در یمن".

ژنرال آستین در ادامه این دست اظهاراتش به قانونگذاران آمریکایی گفت: عربستان سعودی به دنبال یک یمن با ثبات دارای دولت حامی عربستان است که به طور موثر از مرزهایش محافظت کرده و نگذارد نایبان ایران در مناطق راهبردی که شامل باب المندب می‌شود نفوذ به دست آورند و در عین حال جلوی دست یافتن گروه‌های تروریستی مثل القاعده در شبه جزیره عرب به پناهگاه‌های امن در یمن را نیز بگیرد.

وی مدعی شد: ما در حال همکاری با ائتلاف تحت رهبری عربستان هستیم تا جلوی تلفات غیرنظامی (در یمن) را گرفته و تضمین کنیم که کمک‌های انسان دوستانه وارد یمن خواهد شد. او همچنین با چشم‌پوشی از بمباران کورکورانه غیر نظامیان در یمن از سوی ائتلاف متجاوز تحت رهبری عربستان مدعی شد که حوثی‌ها مقصر اصلی تلفات غیرنظامیان در یمن هستند زیرا سلاح‌ها وتجهیزات نظامی خود را در مناطق محل حضور غیرنظامیان مستقر می‌کنند.

همچنین ژنرال رودریگز در پاسخ به سوال سناتور میزی هیرونو درباره وضعیت لیبی گفت: مساله توافق به دست آمده با میانجی‌گری بین المللی به منظور برقراری دولت وحدت ملی در لیبی با چالش‌هایی شامل فقدان نهادها، وجود جامعه در هم شکسته و همچنین گروه‌های شبه‌نظامی رقیب رو به رو است.

رئیس فرماندهی آفریقای ارتش آمریکا در اظهارات از پیش آماده شده خود گفت: دولت وحدت ملی لیبی حتی با حمایت جامعه بین‌المللی احتمالا در آینده پیش رو مشکل زیادی در اعمال کردن قدرت خود و تامین امنیت مرزها، مناطق، منابع و مردم لیبی خواهد داشت.

رودریگز از پاسخ به اینکه چند درصد از لیبی تحت کنترل گروه تروریستی داعش است خودداری کرد اما به طور کلی گفت که مناطق اطراف شهر سرت تحت کنترل داعش هستند.

وی در پاسخ به سوال سناتور لیندسی گراهام درباره اینکه آیا لیبی در مقطع فعلی یک "کشور شکست خورده" است پاسخ مثبت داد.

رودریگز گفت: آمریکا باید تلاش بیشتری به منظور مقابله با گسترش گروه داعش در لیبی انجام دهد.

همچنین ژنرال آستین اظهار داشت: ممکن است برای تضمین حملات موفق به منظور بازپس گیری پایگاه‌های مهم داعش در عراق و سوریه نیاز به تعهدات بیشتر نیروهای آمریکایی داشته باشیم.

آستین خاطرنشان کرد: در عراق و سوریه که آمریکا به همراه شرکای ائتلافی خود علیه مواضع داعش حملات هوایی انجام می‌دهد این گروه تروریستی به طور پایدار در حال از دست دادن اراضی خود بوده و هرچه بیشتر روحیه و قابلیت خود را از دست داده و دچار پارانویا می‌شود.

آستین گفت: ارتش آمریکا ممکن است مجبور شود منابع بیشتر برای جنگیدن در میدان‌های عراق و سوریه علیه داعش به کار بگیرد و نیروهای بومی مبارزه کننده با این گروه تروریستی ممکن است نیاز به حمایت بیشتر آمریکایی‌ها داشته باشند.

وی به قانونگذاران آمریکایی گفت، توصیه‌هایی را ارائه کرده که در آنها به طور دقیق مشخص کرده در کمپین مبارزه با داعش چه ملزومات نظامی مورد نیاز هستند اما در عین حال گفت که ممکن است سربازان بیشتری علاوه بر چهار هزار نیروی مستقر در عراق و سوریه برای این منظور مورد نیاز باشد.

آستین تصریح کرد: ما می‌توانستیم به شکل بهتری مساله اطلاعات انسانی را توسعه دهیم و می‌توانستیم تیم‌های کمکی و مستشاری بیشتری را در سطوح مختلف به کار بگیریم. ما می‌توانستیم با کمک از طریق مسائل لجستیکی تاثیر حمایت خود را افزایش دهیم و جا برای گسترش نقش نیروهای عملیات ویژه در این کمپین نیز وجود دارد.

همچنین آستین گفت که تقاضای ازسرگیری یک برنامه شکست خورده ارتش آمریکا برای آموزش به اصطلاح "شورشیان میانه رو" سوری را مطرح کرده است.

وی اظهار داشت: من خواهان مجوزی برای از سرگیری تلاش‌ها به منظور استفاده از یک رویکرد متفاوت برای یک چنین برنامه‌ای شده‌ام. براساس این رویکرد آموزش‌ها کوتاه‌تر خواهد بود اما این آموزش‌ها قابلیت بیشتری به نیروهای تحت آموزش خواهند داد.

آستین افزود: با نگاه به وضعیت رقه و موصل به وضوح مسائلی هستند که ما به منظور افزایش قابلیت و سرعت عملیات‌هایمان باید انجام دهیم و این مساله نیز به ظرفیت بیشتری نیاز خواهد داشت.

ژنرال آستین در چند موقعیت از آنچه که "نیروهای بومی" برای پیشبرد جنگ با داعش تحت حمایت آمریکا در سوریه توصیف کرد، سخن گفت.

با این حال مایک راندز ، سناتور دیگر آمریکایی درباره ادعای آستین مبنی بر توانایی "نیروهای بومی" در باز پس گیری موفق شهر رقه اظهار تردید کرد.

سناتور گراهام از ژنرال ووتل پرسید که چند درصد از واحد موسوم به "نیروهای دموکراتیک سوریه" کردها هستند که ووتل در پاسخ گفت: کردهای سوریه حدود 80 درصد از نیروهای دموکراتیک سوریه را تشکیل می‌دهند.

این گروه گروهی است که ژنرال آستین در صحبت‌هایش درباره به اصطلاح نیروهای بومی در سوریه به آن اشاره کرد.

سناتور گراهام درباره طرح بازپس گیری پایتخت خلافت داعش یعنی شهر رقه سوال کرد که در پاسخ ووتل گفت: در حال حاظر طرحی برای بازپس گیری رقه وجود ندارد و ما طرحی برای حفظ شهر رقه نیز نداریم.

در پایان رودریگز درباره لیبی نیز گفت: ممکن است یک دهه ایجاد نظم در این کشور به طول بینجامد. وی اظهار داشت: شاید حدود 10 سال زمان برای ساختن دوباره این جامعه زمان نیاز باشد.

انتهای پیام


ویدیو مرتبط :
#27 چرا به AMP نیاز داریم؟