سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



سوئیفت دوباره فعال می‌شود


پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : رئیس كل بانك مركزی با اعلام بدهی ناچیز خارجی كشور، گفت: با اجرای برجام، نقل و انتقال مالی، فعالیت‌های بانكی، بیمه و سوئیفت از سر گرفته می‌شوند. به گزارش مهر، ولی‌ا... سیف كه برای شركت در همایش تخصصی فاینانس یورو به فرانكفورت آلمان سفر كرده است، در جمع بانكداران اروپایی و آلمانی سخنرانی كرد و اظهارداشت: بانك مركزی سرمایه‌گذاری خارجی و بازدهی آن را ضمانت می‌كند. او گفت: جامعه بین‌الملل می‌تواند از مزایای رابطه اقتصادی با ایران بهره‌مند شود. ایران اقتصادی بزرگ دارد و GDP آن در میان ۲۰ اقتصاد بزرگ جهانی قرار می‌گیرد و دومین اقتصاد بزرگ خاورمیانه است. ایران عوامل تولید فراوان، نیروی كار جوان و تحصیل‌كرده، زیرساختارهای توسعه‌یافته و البته منابع طبیعی بزرگی را در اختیار دارد. این كشور بزرگ‌ترین ذخایر گاز طبیعی و چهارمین ذخایر بزرگ نفتی جهان را داراست. این عوامل تولید به همراه نیروی كار مولد و انرژی ارزان قیمت، مزیتی رقابتی برای شركت‌های ایرانی خلق می‌كند. 

 بدهی خارجی ایران ناچیز است رئیس كل بانك مركزی اظهارداشت: در رابطه با تراز خارجی (می توان گفت) اقتصاد ایران جایگاه قدرتمندی از نظر ذخایر بین‌المللی دارد. سطح بدهی خارجی كشور بسیار پایین است و هیچ سابقه نكول در پرداخت‌ها حتی در دوران جنگ یا تحریم‌ها به چشم نمی‌خورد. اخیرا و به خاطر فقدان كانال‌های پرداخت، چند مورد پرداخت با تاخیر مواجه شدند كه آنها نیز بلافاصله پس از اجرای برجام به انجام خواهند رسید. به گفته سیف، اقتصاد ایران برای بازارهای اروپایی ناآشنا نیست و هر دو منطقه سابقه همكاری درازمدت دارند. در سال ۲۰۱۰ آلمان با تجارتی به ارزش 7/2 میلیارد دلار یكی از بزرگ‌ترین شركای تجاری ایران بود. علاوه بر این، نظام بانكی ما با ۲۷ بانك آلمانی روابط كارگزاری دارد. او با اعتقاد بر اینكه دو عامل مهم «سیاست‌های منطقی اقتصاد كلان» و «پیوستن به اقتصاد جهانی» چشم‌انداز اقتصاد ایران در دهه آینده را شكل می‌دهند، تصریح كرد: به همین دلیل در گفت‌وگو با گروه ۱+۵ دولت ایران تلاش زیادی انجام داد تا روابط خود با جامعه بین‌الملل را بازسازی كند. با وجود برجام، ایران نشان می‌دهد كه به مزایای همكاری و تجارت متقابل ایمان دارد. رئیس كل بانك مركزی ادامه داد: دولت و بانك مركزی ایران در دو سال گذشته سیاست‌هایی را برای برقراری ثبات در سطح اقتصاد كلان به اجرا گذاشتند. دولت خود را متعهد كرد با هدف تقویت رشد و مقابله با تورم بالا سیاست پولی و مالی منظم‌تر و شفاف‌تری اتخاذ كند. این اقدام موثر بود و به كاهش معنادار تورم و افزایش نرخ رشد منجر شد. نرخ تورم از ۴۰ به ۱۵ درصد كاهش یافت و بانك مركزی متعهد شد تورم را باز هم بیشتر كاهش دهد. سیف گفت: همچنین بانك مركزی اصلاحاتی را برای تقویت ثبات مالی، تاثیرگذاری سیاست پولی و تخصیص كارآمد منابع در بخش بانكی به اجرا گذاشته است. این اصلاحات حوزه نظارت بانك مركزی را توسعه می‌دهند و قصد دارند با اقدامات كاهش‌دهنده وام‌های معوق، سلامت ترازنامه‌های بانكی را مورد هدف قرار دهند. آنها همچنین به گسترش اعتبارات به حوزه وسیع‌تر اقتصاد كمك می‌كنند. رئیس كل بانك مركزی با اشاره به اینكه توافق اخیر بین ایران و گروه ۱+۵ اثرات منطقه‌ای و جهانی مهمی به همراه دارد، خاطرنشان كرد: رفع تحریم‌ها به ایران امكان می‌دهد صادرات نفت را از سر گیرد، سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی را جذب و در تمام موضوعات اقتصادی با بقیه كشورهای جهان مشاركت كند. برجام به ویژه بر نظام بانكی تاثیر می‌گذارد كه متحمل سنگین‌ترین تحریم‌ها شد. نقل و انتقال مالی، فعالیت‌های بانكی، بیمه و سوئیفت از سر گرفته می‌شوند. به گفته او تردیدی نیست كه این توافق به بهبود فضای تجاری داخلی و خارجی منجر خواهد شد. بنابراین، مقامات ایران مصمم هستند تا برجام را اجرا كنند و به عقیده من این عامل مهمی برای كاهش ریسك بالقوه سرمایه‌گذاری در ایران خواهد بود. 

 برجام 15 سال طول می‌كشد رئیس بانك مركزی با بیان اینكه توافق هسته‌ای شور و هیجان مثبتی را در میان شركت‌های بین‌المللی خواستار بازگشت به ایران برانگیخته است، گفت: این امر به ویژه درباره موسسات مالی مصداق پیدا می‌كند. ما در قبال این همتایان بین‌المللی وظیفه داریم تا فضایی فراهم‌سازیم كه از ورود به بازار حمایت كند، مشوق ثبات مالی باشد، پایدار باشد و از سرمایه‌گذار پشتیبانی كند. بانك مركزی ایران تعهد می‌كند از هیچ اقدامی برای تحقق این هدف فروگذاری نكند. او تصریح كرد: در حال حاضر سرمایه‌گذاران بین‌المللی مجازند ۱۰۰ درصد مالكیت بانك‌های مناطق آزاد و ۴۰ درصد مالكیت بانك‌های سرزمین اصلی را در اختیار گیرند، همچنین برای تسهیل تجارت، ما توان بالقوه تشكیل بانك مشترك فرامرزی را مطرح می‌سازیم. بانك مركزی ایران با ارائه تضمین از طریق قانون تقویت و پشتیبانی از سرمایه‌گذاری خارجی، سرمایه‌گذاری‌ها و بازدهی آنها را ضمانت می‌كند. سیف ادامه داد: بانك مركزی با هدف پذیرش یك چارچوب مقرراتی منطبق با بال سه حوزه نظارت خود بر موسسات مالی را گسترش می‌دهد. الزامات حداقل سرمایه، ذخایر نقدینگی و اجرای آزمون استرس از جمله معیارهایی هستند كه بانك مركزی برای تضمین ثبات در بخش بانكی به كار می‌گیرد. او با بیان اینكه در نتیجه تحریم‌ها، ایرانیان از دسترسی به خدمات بانكداری بین‌المللی محروم شدند، اظهارداشت: آنها مجبور شدند پول را از راه‌های غیرمتعارف انتقال دهند، از كارت‌های اعتباری صادر شده حذف شدند و از حقوق مسلمی محروم شدند كه باید به تمام مشتریان بانكی داده شوند. در مجموع ما باید این وضعیت را تغییر دهیم. رئیس كل بانك مركزی در پایان گفت: برجام ۱۵ سال به طول می‌انجامد. در حال حاضر ما انتظار داریم روابطی درازمدت و پیشرو با شركای بانكی جهانی خود داشته باشیم. اعتقاد عمیق داریم كه صرف تعاملات كوتاه‌مدت بین ایران و دوستانش مزیت چندانی نخواهد داشت. 

ارمان


ویدیو مرتبط :
آموزش نحوه ی فعال و غیر فعال کردن آیکونها بصورت عمومی و اختصاصی در جوملا