فرهاد جواهر: براي خواننده شدن بايد پول داشته‌باشي نه صدا و اعتبار


فرهاد جواهر: براي خواننده شدن بايد پول داشته‌باشي نه صدا و اعتبار

هنر آنلاين/ جواهر کلام که از خوانندگان مطرح دهه 80 به حساب مي‌آيد، نسبت به شرايط کنوني موسيقي ابراز گله کرد و گفت: جو کنوني موسيقي اصلا مناسب نيست و خوانندگان پيشکسوت و صاحب نامي که در دهه قبل جزو ستارگان عرصه موسيقي بودند، هم اکنون درسکوت موسيقايي به سر‌مي‌برند.
فرهاد جواهرکلام گفت: وقتي بايد با پول و صرف هزينه کلان روي بورس بود، ترجيح مي دهم صدسال وارد چنين مقوله اي نشوم.

اين خواننده با بيان اينکه ستارگاني که پيش از اين در آسمان موسيقي ايران درخشيده‌اند، با زحمت فراوان وارد اين عرصه شده اند افزود: آنها براي تک تک آهنگ‌هايي که خوانده‌اند، تلاش شبانه روزي داشته اند وقتي خواسته اند به عرصه خوانندگي وارد شوند، از فيلترهاي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي رد شده اند در حالي که امروزه کافي است پول داشته باشي تا بتواني يک شبه راه شهرت را بروي.

خواننده«فقط خودم، فقط خودت» در ادامه صحبتهاي خود اضافه کرد: بانگاهي به دو دهه قبل موسيقي يعني اواخر دهه هفتاد و همين طور دهه 80، متوجه برخي اسامي مي شويم که موسيقي را به شکلي کاملا حرفه اي دنبال کرده اند ، ازخشايار اعتمادي گرفته تا مابقي دوستان! ولي فکر مي کنم امروزه ديگر از صدا و اعتبار خبري نيست و فقط بايد پول داشته باشي تا مطرح شوي.

وي در پاسخ به اينکه اين پول از سمت خواننده، صرف چه اموري مي‌شود، گفت: اين پول صرف خبرنگار، پخش آلبوم، حتي پخش تک قطعه و ... مي شود. ديگر هيچ چيز مثل سابق نيست که به زحمت بخواني و خواننده شوي و بعد آن را به هزاران زحمت ديگر پخش کني و به دست اهلش برساني! امروزه بيش از هر چيزي بايد با تهيه کننده، با پخش کننده، با رسانه ها و ... زدوبند کرد تا تبليغ آلبومت روي اسلايدر سايتهاي موسيقي باشد. مردم هم که ديگر دنبال موسيقي نيستند بلکه از تبليغ آنها دست به انتخاب مي زنند و هر آلبوم جاي بهتري در تبليغ داشت، آن را تهيه مي کنند.

جواهرکلام با اشاره به اينکه مردم بيش از هرچيزي به چشمانشان اعتماد دارند، گفت: فضاي کنوني موسيقي، فضاي تبعيض است. وقتي ما رسانه نداريم و در عوض بعضي ها با پول، رسانه‌ها را مي خرند و اختصاصي مال خودشان مي‌کنند، ديگر چه مي توان کرد؟ درگذشته مردم خودشان براي خريدن آلبوم خواننده محبوبشان، وقت صرف مي کردند و به فروشگاه‌هاي محصولات فرهنگي سرمي زدند و بعد دست به انتخاب مي زدند. بعدها که به جاي نوارکاست، سي دي به بازار آمد، بازار کپي رايت داغ شد و بعدتر بازار دانلود آثار موسيقي و ناديده گرفتن زحمات هنرمند براي هنري که کشيده است! کار به جايي رسيد که امروزه ديگر انتشار آلبوم در قالب سي دي نيز بي فايده است.

وي افزود: متاسفانه هيچ چيز سرجاي خودش نيست . من خودم وقتي به گذشته برمي گردم، مي بينيم که دست کم 150 قطعه موسيقي دارم و از اين بين مردم لااقل 15 کارم را شنيده اند و مي شناسند. پس بايد بين من و امثال من با خواننده اي که با يک يا نهايتا دوقطعه معروف شده و پشت سرهم کنسرت مي گذارد، باشد که نيست!

فرهادجواهر کلام همچنين گفت: براي حل اين معضل فقط مي توان کساني را به عرصه وارد کرد که بلدکار و وارد باشند. افراد کارآزموده، مي توانند کمک دهندگان خوبي در اين زمينه باشند. متاسفانه مردم اين روزها از کنسرت اشباع شده اند، از بس کنسرت‌هاي تکراري از خوانندگان تکراري با صداهاي تکراري شنيده اند. طرف سوپر ميوه داشته و به يکباره دلش هوس خواندن کرده و خواننده شده است. همين شخص پشت هم کنسرت مي دهد، چون لابي و پول دارد. تهيه کنندگان هم که فقط به فکر جيب خود هستند و دل براي کسي نمي سوزانند. کساني هم که قدرت خريد بليت کنسرت دارند، ديگر به کنسرت نمي روند و قيمت بليت ها هم براي شهرونداني است که بالاتر از ميدان ونک زندگي مي‌کنند. پس تکليف شهروندان پايين از ونک چه مي شود؟ مگر آنها موسيقي نمي‌خواهند؟ مگر سهمي از هنر و فرهنگ اين جامعه ندارند که محکوم به ناتواني درخريد حتي يک بليت در سال شده‌اند؟

وي درپايان با بيان اينکه متاسفانه خوانندگان ما براي بسته شدن يک سايت به رييس جهموري نامه مي نويسند اما براي ارزاني بليت که حق مردم است، کاري نمي‌کنند و اين خنده دار است، تصريح کرد: خنده دارتر اين است که يک شبه تصميم مي گيرند کسي را مطرح کنند و از همان شب صدا و سيما، رسانه ها ، راديو و ... دست به دامن احسان عليخاني و فرزاد حسني مي شوند و او را معروف مي کنند و بر سرزبان عوام مي اندازند. سوال من اين است که چرا به زور مي خواهيد از ناخواننده، خواننده بسازيد؟


ویدیو مرتبط :
مصوبات شورای پول و اعتبار