داستان سه معدنچی ایرانی در ژاپن/ پایان نمایش شاعرانه است


داستان سه معدنچی ایرانی در ژاپن/ پایان نمایش شاعرانه استمهر/ مرتضی غفاری یکی از کارگردانان نمایش «فاجعه معدن کوشیرو» عنوان کرد این اثر درباره جوانانی است که در دهه ۷۰ برای کار به ژاپن می رفتند.
مرتضی غفاری یکی از دو کارگردان نمایش «فاجعه معدن کوشیرو» درباره اجرای این اثر در جشنواره تئاتر فجر به خبرنگار مهر گفت: نمایش «فاجعه معدن کوشیرو» آبان ماه در تماشاخانه موج نو اجرا شد و در حال حاضر برای حضور در بخش مهمان جشنواره تئاتر فجر آماده می شود. این نمایش در اولین روز جشنواره یعنی امروز پنجشنبه اول بهمن ماه ساعت ۱۸ و ۲۰:۳۰ در تالار حافظ به صحنه می رود.

وی درباره تغییراتی که اثر نسبت به اجرای جشنواره خواهد داشت، توضیح داد: در اجرای جشنواره الهام جلالی و نفیسه زارع به دلیل مشغله کاری نتوانستند همراه ما باشند که آوا شریفی و آیدا صادقی جایگزین آنها شده اند. مهمترین تغییری که این نمایش نسبت به اجرای عمومی داشته تغییر در طراحی صحنه اثر است. چون در جشنواره ما در تالار حافظ اجرا می رویم که شرایط این سالن خیلی متفاوت از سالن کوچک موج نو است بنابراین ما مجبور شدیم تغییرات اساسی در طراحی صحنه به وجود بیاوریم که البته این فضاسازی نیز برایمان تجربه جالبی شده است.

غفاری درباره داستان نمایش عنوان کرد: «فاجعه معدن کوشیرو» داستان سه معدنچی ایرانی در دهه ۷۰ را در ژاپن به نمایش می گذارد. این نمایش داستانی خیالی اما ریشه در واقعیت دارد و دورانی را به تصویر می کشد که جوانان ایرانی در دهه ۷۰ برای کار به ژاپن می رفتند. «فاجعه در معدن کوشیرو» از یک حقیقت اجتماعی در دهه ۷۰ وام گرفته است. سه جوان ایرانی در یک معدن در ژاپن کار می کنند اما روزی این معدن دچار ریزش شده و این سه معدنچی در آنجا محبوس می شوند. این سه خاطرات، افکار و درونیاتشان را در معدن به یاد می آورند و همین افکار و خاطرات قصه را جلو می برد.

وی در پایان صحبت هایش بیان کرد: این نمایش در بخش های وجود اسطوره ای نیز پیدا می کند و در مرز بین واقعیت و خیال روایت می شود. یکی از معدنچیان این قصه با دختری تایلندی آشنا است که این دختر در حال آماده سازی نمایشی اساطیری است. این دختر در فضایی خیالی وارد معدن می شود و ما داستان حبس معدنچیان را به صورت موازی با داستان دختر تایلندی و داستان های دیگری از دو معدنچی دیگر را دنبال می کنیم. این نمایش در پایان در فضایی شاعرانه به اتمام می رسد.

نمایش «فاجعه معدن کوشیرو» به نویسندگی محمد زارعی و کارگردانی مشترک مرتضی غفاری و محمد زارعی روایت ماجراهای ذهنی و عینی سه معدنچی ایرانی است که در اوایل دهه‌ نود میلادی در یک معدن زغال سنگ در شرق ژاپن حبس شده اند.

در این نمایش داوود پژمان فر، آوا شریفی، آیدا صادقی، میلاد شجره، رزیتا شیخعلی زاده و امیرحسین طاهری به ایفای نقش می پردازند و گروه اجرایی آن عبارتند از سلما پورامین دستیار کارگردان، صالح تسبیحی طراح پوستر و بروشور، مهرداد متجلی عکاس، صبا کسمایی طراح نور، میلاد فرزین فر طراح همخوانی، محدثه محفوظی طراح عروسک، آوا شریفی طراح حرکت، هدا زارعی ساخت آکسسوار، سمیرا خادم حسینی و فائزه فلاح دوخت لباس، حمیدرضا چیت چیان ساخت تیزر، مهرداد زمانی و اکبر رسولی دستیاران صحنه، آزاده ملک زاده روابط عمومی، سحر صنیعی مشاور رسانه ای.


منبع: مهر


ویدیو مرتبط :
پایان زیبا و شاعرانه فیلم فوق العاده زیبای آمریکایی