سرگرمی


2 دقیقه پیش

دانلود بازی اندروید

اندروید (از یونانی: به معنای مَرد، انسان، شبه آدم یا رُبات (آدم آهنی))، (به انگلیسی: Android) یک سیستم عامل همراه است که گوگل برای تلفن‌های همراه و تبلت‌ها عرضه می‌نماید و ...
2 دقیقه پیش

بازی اکشن-ماجرایی اسطوره های کوچک/ Pocket Legends

آخرین خبر/ Pocket Legends یکی از جذاب ترین بازی های آنلاین اکشن و سرگرم کننده برای سیستم عامل اندروید است. باید اشاره کرد که این بازی، اولین و بهترین بازی کمپانی MMO است که موفقیت ...



انواع، مزایا و معایب یک میوه‌ نارس به نام چغاله بادام


چغاله بادام،میوه‌ نارس

چغاله‌بادام دارای حجم بسیار بالایی از فیبرهای قابل‌هضم و غیرقابل‌هضم است. از این رو، مصرف بیش از اندازه آن در یک نوبت یا در یک روز، می‌تواند باعث احساس پری بیش از اندازه، نفخ شدید، دل‌درد و سوءهاضمه شود.

انواع، مزایا و معایب یک میوه‌ نارس به نام چغاله بادام

چغاله‌بادام جزو میوه‌های نارس طبقه‌بندی می‌شود و در واقع، یک مرحله قبل از تبدیل شدن به بادام است. پوست سبز و نسبتا سفت آن همراه غشای سفید و سخت داخل آن، همان پوست‌های سفت بادام رسیده هستند. مغز آبکی و سفید آن هم همانی است که بعدها به یکی از مغذی‌ترین مغزها تبدیل می‌شود. چغاله‌بادام طرفداران زیادی دارد اما هنگام خرید و مصرف آن باید نکاتی را در نظر داشت.

چغاله؛ ریز یا درشت؟

از نظر ارزش تغذیه‌ای و فواید و مضرات، هیچ تفاوتی بین چغاله‌های ریز و درشت وجود ندارد. ریز و درشتی چغاله‌ها به نوع بادام و جنس درخت آنها بستگی دارد. معمولا چغاله‌های ریز، سفت‌تر و چغاله‌های درشت‌تر، تردتر هستند. این ویژگی به جنس پوست محصول نهایی آنها بستگی دارد. بنابراین اگر با جویدن چغاله‌های سفت مشکل دارید، بهتر است سراغ ریزترها نروید.

چغاله؛ کرک‌دار یا بدون کرک؟

اگر دقت کرده باشید، برخی از چغاله‌ها کرکی‌تر از سایر چغاله‌ها هستند. این مساله چندان ربطی به نوع چغاله ندارد و بیشتر به نارسی آنها مربوط می‌شود. چغاله‌های نارس‌تر، کرکی‌تر هستند و چغاله‌هایی که مدت بیشتری روی درخت مانده‌اند، کرک کمتری دارند. البته گاهی فروشندگان برخی چغاله‌ها را با اسکاچ یا ابر می‌شویند که این کار می‌تواند باعث از بین رفتن کرک چغاله شود. به هر حال، کرک‌دار بودن یا نبودن چغاله‌ها هم دلیلی بر برتری‌شان نیست.

افراط، ممنوع!

چغاله‌بادام دارای حجم بسیار بالایی از فیبرهای قابل‌هضم و غیرقابل‌هضم است. از این رو، مصرف بیش از اندازه آن در یک نوبت یا در یک روز، می‌تواند باعث

    احساس پری بیش از اندازه
    نفخ شدید
    دل‌درد
    سوءهاضمه

شود. به همین دلیل بهتر است این میوه نارس را تنها در حد رفع هوس میل کنید و در مصرف آن افراط نکنید.

حتما آن را بشویید

به ‌هیچ عنوان چغاله‌بادام را بلافاصله پس از خریدن از دستفروشان، مصرف نکنید. حتما آن را با آب شرب و پاکیزه بشویید تا انواع آلودگی‌های محیطی را از این میوه نارس دور کنید. برخی از چغاله‌هایی که دستفروشان می‌فروشند، با آب‌های آلوده شسته می‌شوند و می‌توانند ناقل بیماری‌هایی مانند حصبه، وبا یا عوارض ناشی از آنها مانند اسهال، استفراغ و حالت تهوع شوند.

خواص چغاله‌بادام

از آنجایی که چغاله‌بادام نوعی میوه نارس است، به هیچ عنوان نمی‌تواند معرف محصول نهایی خود (بادام) و خواص آن باشد. برخی از منابع به خواصی مانند پیشگیری از گرفتگی‌های عضلانی در اثر مصرف چغاله‌بادام اشاره کرده‌اند اما واقعیت این است که هنوز مشخص نیست چه مقدار از مصرف این محصول در چه مدت زمانی می‌تواند چنین تاثیری البته بدون بر جای گذاشتن عوارض ناشی از دریافت فیبر چغاله‌بادام داشته باشد. به هر حال، نکته مهم اینجاست که چغاله‌بادام در بیشتر موارد به‌عنوان یک خوراکی فصلی و هوسانه مطرح بوده و هست و ما نمی‌توانیم تکیه چندانی بر خواص آن داشته باشیم. در طب سنتی تاکید شده مصرف چغاله‌بادام می‌تواند خشکی دهان را به‌طور موقت برطرف کند.

ممنوعیت‌های چغاله‌بادام

بهتر است افراد مبتلا به ناراحتی‌های گوارشی مانند نفخ، سوءهاضمه و ریفلاکس یا سالمندان و کودکانی که توان جویدن ندارند و دستگاه گوارششان ضعیف است، چغاله‌بادام را با احتیاط و محدودیت‌های بیشتری میل کنند. چغاله‌بادام‌های تلخ هم مانند بادام‌های تلخ حاوی مقدار محدودی از اسید سیانیدریک و ترکیبی از سم خطرناک سیانور هستند و به همین دلیل استفاده از چنین محصولاتی می‌تواند باعث ایجاد درجاتی از مسمومیت در فرد شود.

منبع:سلامت


ویدیو مرتبط :
‫خورش چغاله بادام Khoresh chaghale badam‬‎