علمی


2 دقیقه پیش

رزرو بلیط هواپیما مشهد

سفر به مشهد از آن دست سفرهایی‌ست که قرن‌ها از عمر محبوبیت‌اش می‌گذرد و زائران امام هشتم شیعیان، خود را به وسیله‌های مختلف به این شهر می‌رساندند. خوشبختانه ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...



رها سازی سرریز سد كرخه به سمت تالاب هورالعظیم


به گزارش ایرنا از پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست، احمدرضا لاهیجان زاده افزود: با پیگیری اداره كل حفاظت محیط زیست استان خوزستان وهمكاری سازمان آب و برق این استان، تمام دریچه های مخزن شماره 2 به روی مخزن شماره 3 تالاب باز شده و آب با دبی 35 تا 40 متر مكعب بر ثانیه از مخزن شماره 2 به مخزن شماره 3 رها سازی شده است.
وی اظهار كرد: مخزن شماره 1 و 2 تالاب آبگیری كامل شده و سرریز این مخازن به مخزن شماره 3 در حال انجام است.
لاهیجان زاده ابراز امیدواری كرد با روند آبگیری تالاب مدت 2 سال تمام مخازن و همچنین بخش های خشك شده تالاب هورالعظیم آبگیری شود.
مخزن شماره 3 دارای مساحتی 15 هزار هكتاری است كه تاكنون بیش از 3 هزار هكتار آن آبگیری شده است.
*** تالاب هورالعظیم
هورالعظیم یا تالاب بزرگ هویزه بزرگترین تالاب استان خوزستان و یكی از بزرگترین تالاب‌های ایران است، در مرز ایران و عراق واقع شده و حدود یك سوم این تالاب در ایران و مابقی آن در كشور عراق است، این تالاب از دیدگاه منابع جانوری و گیاهی بسیار غنی بوده كه اكنون این منابع با نابودی روبرو است.
این تالاب از آبهای اضافه رود كرخه، دویرچ و بخشی از آبهای اضافه اروند رود تشكیل شده ‌است. ژرفای آن كم است ولی تدریجا در وسط آن به چند متر می ‌رسد. سراسر هورالعظیم با نی پوشیده شده است. مساحت مشخص شده توسط اداره كل محیط زیست خوزستان به عنوان تالاب حدود 118000 هكتار است.
تالاب هورالعظیم به دلیل تامین نشدن حق آبه مورد انتظار، با كم آبی روبرو است و بیش از نیمی از بخش ایرانی این تالاب از بین رفته است.
خشك شدن هورالعظیم چه در ایران و چه در عراق میزان وقوع توفان ‌های شن را افزایش داده است و باعث شده استان خوزستان با گرد و غبارهایی بیش از چندین برابر استاندارد مواجه شود.
علمی 9014**1440

انتهای پیام /*


ویدیو مرتبط :
سرریز سد كرخه