سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



عارف: در دنیا نگاه ویژه‌ای به جمهوری اسلامی ایران وجود دارد


عارف: در دنیا نگاه ویژه‌ای به جمهوری اسلامی ایران وجود دارد

تسنیم/ عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: اگر می‌خواهیم در توسعه و پیشرفت کشور موفق شویم هیچ راهی جز اعتماد به جوانان نداریم.

محمدرضا عارف عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در پنجمین کنفرانس ملی مدیریت اجرایی که در دانشکده مدیریت دانشگاه تهران برگزار شد، با گرامیداشت سالروز آزاد سازی سوسنگرد با بیان اینکه کشور ما در مسیر شتابان توسعه و پیشرفت قرار دارد، گفت:بدون هیچگونه اغراقی باید بگویم در دنیا توجه و نگاه ویژه‌ای به جمهوری اسلامی ایران وجود دارد. این توجه به دلایل مختلف سیاسی، فرهنگی، تاریخی و جغرافیایی است.

وی یکی از مهمترین چالش‌های درباره چالش‌های مدیریت دانست و افزود: برای تحقق برنامه‌های توسعه و پیشرفت نیازمند مدیریتی علمی و توسعه گرا و اخلاق مدار هستیم. ما نیازمند یک الگوی علمی و بومی "ایرانی-اسلامی" برای مدیریت هستیم.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: باید بپذیریم که مدیریت یک علم است و با رویکردهای علمی و متناسب با شرایط مدیر تربیت کنیم.

عارف تصریح کرد: اگر می‌خواهیم بر اساس واقعیت نگاه کنیم، باید گفت که تنها مزیت کشور ما، نیروی انسانی ماست نه منابع زیر زمینی ما. چون ارزش کل منابع زیرزمینی ما از ارزش تولید ناخالص داخلی بعضی کشور‌ها کمتر است.

وی با انتقاد از عدم ثبات مدیریت در کشور، شرایط احراز پست‌های مدیریتی را مهم و تأثیرگذار در توسعه و پیشرفت کشور دانست و گفت: یکی از مهم‌ترین چالش کشور در مقطع فعلی اخلاق است. اگر ما از مدیریت بحث اخلاق را شروع کردیم به طور طبیعی می‌توانیم در بخش‌های دیگر اثر مثبت بگذاریم.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تأکید کرد: ناکارآمدی‌ها، فسادها و عدم موفقیت‌ها همه ریشه در بی‌اخلاقی‌ها دارد. معتقدم که اخلاق کلیدواژه تعالی و پیشرفت کشور است.

عارف مشکل اصلی امروز کشور را بی‌اخلاقی عنوان کرد و افزود: درسطح مدیریتی کشور بازگشت به اخلاق را یکی از ضرورت‌های مهم قرار گرفتن کشور در مسیر پیشرفت و تعالی و تحقق آرمان‌ها است.

وی با بیان اینکه اخلاق، کلید واژه تعالی و پیشرفت و نجات کشور از بحران‌ها و از سوء مدیریت‌هاست، تأکید کرد: اخلاق حرفه‌ای ضامن اثربخشی رویکردهای حرفه‌ای است. اخلاق ستون فقرات و یک الزام برای توسعه و پیشرفت کشور می‌دانم.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با تأکید بر اینکه مشکل اصلی کشور بیش از هر چیز بی اخلاقی است که دامن بسیاری از حوزه‌ها را فراگرفته است، گفت: اعتقاد ما این است که باید سیاست مبتنی بر اخلاق را دنبال کنیم؛ چون خیلی از مشکلات ما ما در عالم سیاست و دعواهایی که دربین جریان‌های سیاسی می‌بینید که نتیجه باخت - باخت هم دارد به دلیل کنار گذاشتن اخلاق است.

عارف با بیان اینکه در خیلی از دعواها از سرمایه‌های نسل‌های آینده‌مان هزینه می‌کنیم، اظهار داشت: باید 20 سال گذشته مدیریت از نسل اول به نسل دوم منتقل می‌شد، اما این کار را انجام ندادیم.

وی با تأکید بر اینکه «ما نسل اولی‌ها هنوز آمادگی انتقال مدیریت به نسل‌های بعدی را نداریم»، ادامه داد: باید تحقیق کنیم و ببینیم که متوسط عمر مدیران ارشد در دهه‌های 60، 70، 80 و 90 چقدر است که من فکر می‌کنم در هر دهه این متوسط سن افزایش یافته است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: اگر می‌خواهیم در توسعه و پیشرفت کشور موفق شویم، هیچ راهی جز اعتماد به جوانان نداریم.

عارف در مورد مدیریت جوانان تصریح کرد: آیا جوانانی که در دهه 60 به آنها اعتماد شد و جنگ و کشور را اداره کردند. در دهه 90 نمی‌توانند کشور را اداره کنند؟ مطمئناً می‌توانند. قبل از آنکه خیلی دیر شود باید مسئولیت را با حضور خودمان به نسل‌های بعدی واگذار کنیم و اگر این کار را انجام ندهیم، زمانی می‌آید که توانایی این کار را نداریم.

وی گفت: هیچ راهی نداریم جز اینکه تا با واگذاری مسئولیت به جوانان فرصت همراهی آنها را حداقل برای چند سال داشته باشیم. مگر ما نسل اولی‌ها چقدر دیگر وقت داریم؟ که در خوشبینانه‌ترین حالت تا سال 1400 است.

رئیس بنیاد امید ایرانیان با بیان اینکه ما نیازمند مدلی علمی و عملی هستیم که بتوانیم این واگذاری مدیریتی را اجرا کنیم، افزود: حرمت بزرگتر‌ها باید حفظ شود و از تجربیات آن‌ها استفاده شود که این تجربیات یا مبتنی بر دانش علمی یا مبتنی بر سعی و خطا بوده است؛ ما بیشتر بر اساس سعی و خطا تجربه کسب کرده‌ایم و سوال این است که آیا باز هم باید سعی و خطا تکرار شود؛ در کشور ما جواب مثبت است و بناست که هر مدیری که می‌آید از صفر شروع کند.

عارف گفت: باور من این است که پذیرش جوانان و واگذاری مسئولیت به آنان برای توسعه کشور یک الزام است و نه یک انتخاب. باید مدیریت اجرایی، مدیریت جوانان باشد و بزرگترها در جایگاه مشاوره باشند و البته باید این ظرفیت در جوانان ایجاد شود که خود را عقل کل ندانند.

وی همچنین در بخش دیگری از سخنان خود به بحث چالش عدم ثبات در مدیریت و شرایط احراز پست مدیریت اشاره کرد و افزود: یک گرفتاری این است که با یک تغییر در یک دستگاه همه چیز بهم می‌خورد و از صدر تا ذیل همه چیز دچار تغیر می‌شود.

رئیس بنیاد امید ایرانیان ادامه داد: وقتی دولت تغییر می‌کند، بعضی تغییرات نیز طبیعی است؛ اما نه اینکه همه چیز از صدر تا ذیل عوض شود.

عارف همچنین با اشاره به چالشی دیگر در عدم مدیریت منابع به بحث به‌کارگیری زنان برجسته اشاره کرد و گفت: امروزه بیش از 50 درصد از جمعیت فارغ‌التحصیلان دانشگاهی را زنان تشکیل می‌دهند. چقدر در مدیریت کشور این جامعه پنجاه درصدی نقش دارد؟ آیا می‌خواهیم با استفاده از تنها 50 درصد از نیروها پیشرفت کنیم و درمنطقه وارد رقابت شویم؟

وی با بیان اینکه «نرخ مشارکت زنان در کشور ما 12 درصد است»، تأکید کرد: چقدر از این نیروی ارزنده که در خیلی از عرصه‌های انصافاً نسبت به مردها برتری دارند، استفاده کرده‌ایم؟ باید برای این فکر شود، نمی‌خواهم که شعاری برخورد شود چون یک حرکت مسکنی انجام می‌شود و بعد آن را رها می‌کنیم.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه به اخلاق صرفاً به چشم یک ویژگی فضیلت بخش نگاه نمی‌کنم، خاطرنشان کرد: پرهیز از تخریب و بدگویی و اظهارنظرهای بیهوده، رفاقت و تعامل با مدیران و دستگاه‌های مختلف، همدلی و اتحاد، اعتماد به نفس و خودباوری، حاکمیت ارزش‌ها و خدمتگزاری به مردم، رعایت اصول اخلاق مدیریت از جمله وقت شناسی، انضباط کاری، سعه صدر و وجدان کاری از جمله توصیه‌های بنده به مدیران نهادها و دستگاه‌های مختلف کشور است.


ویدیو مرتبط :
یگان ویژه جمهوری اسلامی ایران