علمی


2 دقیقه پیش

رزرو بلیط هواپیما مشهد

سفر به مشهد از آن دست سفرهایی‌ست که قرن‌ها از عمر محبوبیت‌اش می‌گذرد و زائران امام هشتم شیعیان، خود را به وسیله‌های مختلف به این شهر می‌رساندند. خوشبختانه ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...



فلسفه اسلامی بر تمام حوزه‌های اندیشه غرب در قرون وسطی تأثیر گذاشت


خبرگزاری مهر، سرویس دین و اندیشه-جلال حیران‌نیا: پروفسور «توماس اسکانلون» استاد دانشگاه هاروارد و احیاء کننده نظریه قراردادگرایی اخلاقی در دوره معاصر در خصوص تأثیر فلسفه اسلامی بر فلسفه غرب در قرون وسطی گفت: به طور کلی اندیشه اسلامی تأثیر بسزایی بر اندیشه غربی در قرون وسطی داشته است. بدون این تأثیر اندیشه غربی راه پیشرفتی را که طی کرده است را دشوار بود که طی کند. اندیشه اسلامی در حوزه های مختلفی بر اندیشه غرب در قرون وسطی اثر گذاشت.

وی در ادامه افزود: در واقع همه حوزه های اندیشه غربی در قرون وسطی از فلسفه اسلامی متأثر شد. در حوزه ریاضیات اندیشه اسلامی و متفکران اسلامی تأثیرات شگرفی بر اندیشه غربی و بر ریاضیات گذاشتند.

استاد سابق دانشگاه پرینستون در ادامه تصریح کرد: در علوم(science) هم اندیشه اسلامی و متفکران اسلامی تأثیر شایانی بر علم غربی گذاشتند.

وی در خصوص نقش نهضت ترجمه در جهان اسلام و ترجمه و حفظ متون فلسفی یونان باستان و انتقال آن به دنیای غرب در قرون وسطی نیز تصریح کرد: نهضت ترجمه در جهان اسلام و اندیشمندان مسلمان نقش مهمی در ترجمه متون یونان باستان به دوره جدید ایفا کردند.

اسکانلون تأکید کرد: این نقش تنها محدود به ترجمه متون نبوده است بلکه اندیشمندان مسلمان و جهان اسلام نقش مهمی در حفظ متون دوران باستان و به ویژه متون فلسفی یونان باستان به دوره جدید ایفا کردند.

وی در ادامه یادآور شد: مسلماٌ اگر این تلاشها نبود این متون به دوران و نسلهای بعدی نیز منتقل نمی شد.

استاد دانشگاه هاروارد در ادامه افزود: فیلسوفانی و متفکران جهان اسلام چون ابن سینا نقش مهمی در انتقال اندیشه های یونان باستان به دوران مدرن داشتند. واقعا اگر این متفکران نبودند فهم و درک ما از اندیشه یونان باستان بغرنج و دارای پیچیدگی خاصی می شد.

وی تأکید کرد: متفکران اسلامی و جهان اسلام نقش مهمی در حفظ آثار دوران هلنیستی داشت که اگر این تلاشها نبود این آثار و اندیشه ها به فراموشی سپرده می شد.

توماس مایکل اسکانلون فیلسوف معاصر، استاد سابق دانشگاه پرینستون و استاد فعلی دانشگاه هاروارد است. حوزه مطالعاتی او منطق ریاضی، اخلاق و فلسفه سیاسی است. «چه چیزی را ما به یکدیگر مدیون هستیم»، «دشواری تساهل»، «نظریه اخلاق» و «ابعاد اخلاقی» از جمله آثار او به شمار می‌روند.

اسکانلون از فیلسوفانی است که نظریه قراردادگرایی را در فلسفه اخلاق معاصر احیا کرده است. قراردادگرایی ریشه در آرای کانت و هابز دارد و توسط افرادی چون رالز و اسکانلون در دوره معاصر بسط و توسعه یافته است.


ویدیو مرتبط :
دانشمندان اسلامی قرون وسطی