ظریف: منتظر تصمیم‌گیری آمریکا هستیم


وزیر امور خارجه ایران با اشاره به قانون محدودیت صدور روادید در سفر به ایران گفت: این موضوع یک پیام بسیار بد برای ایرانی‌ها به همراه دارد مبنی بر اینکه آمریکا روی سیاست خصمانه در قبال ایران تکیه کرده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در گفت‌وگو با پایگاه خبری المانیتور در محل اقامت نماینده ایران در سازمان ملل در نیویورک در پاسخ به سئوالی درباره مصوبه جدید آمریکا برای محدودیت ورود افرادی که پیش از این به ایران، سوریه، عراق و سومالی سفر کرده‌اند، گفت: متاسفانه ما در حال دریافت پیام‌های مختلفی از واشنگتن هستیم که اغلب نیز منفی هستند. یکی از آنها مصوبه جدید مبنی بر قانون محدودیت لغو روادید است. ما اکنون منتظریم ببینیم دولت آمریکا چگونه می‌خواهد خود را با تعهداتش طبق برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) تطبیق دهد.

وزیر امور خارجه کشورمان در پاسخ به این سئوال که آیا لغو تحریم‌های آمریکا علیه ایران در روز اجرای توافق هسته‌ای می‌تواند موجب بهبود روابط میان تهران و واشنگتن شود، گفت: ما باید صبر کنیم و ببینیم چه چیزی پیش می‌آید. اقدام آمریکا برای تغییر قانون لغو روادید که مسافرانی را که به ایران سفر کرده‌اند هدف قرار می‌دهد بی‌معنی است. من در روزهای گذشته با وزیر امور خارجه آمریکا در این باره گفت‌وگو کردم و اکنون منتظرم تا آنها تصمیم‌گیری کنند.

وی ادامه داد: کشور شیعه ایران هیچ ارتباطی با گروه تروریستی داعش ندارد بنابراین واضح است که این قانون جدید آمریکا بی‌معنی است. چراکه نه ایرانی‌ها و نه هیچ‌کسی که تاکنون به ایران سفر کرده‌اند هیچ ارتباطی با وقایع وحشتناکی که در پاریس یا در سن‌برناردینو یا هر جای دیگری اتفاق افتاده، ندارد. اما آنها در این هدف قرار گرفته شده‌اند. من فکر می‌کنم که این امر کسانی را که این قانون را به تصویب رسانده‌اند بی‌اعتبار می‌کند. آنهایی که این قانون را ارائه و آنهایی که آن را اجرا می‌کنند.

ظریف تاکید کرد: این مساله همچنین یک پیام بسیار بد برای ایرانی‌ها به همراه دارد مبنی بر اینکه آمریکا روی سیاست خصمانه در قبال ایران تکیه کرده است و مهم نیست که چه اتفاقی می‌افتد.

وی در ادامه درباره تلاش‌های بین‌المللی برای پایان دادن به بحران سوریه گفت: از اینکه روند دیپلماتیک بین‌المللی در خصوص سوریه سبب شده است ایران و عربستان سعودی بار دیگر وارد گفت‌وگوهای مستقیم شوند خرسندم اما ابهاماتی درباره نیات برخی اعضای جامعه بین‌الملل وجود دارد و مشخص نیست که آیا واقعا آنها از یک راه‌حل دیپلماتیک برای جنگ سوریه حمایت می‌کنند یا نه؟

وزیر امور خارجه ایران در ادامه تایید کرد که این کشور گفت‌وگوهای دوجانبه‌ای با عربستان در هفته‌های اخیر در حاشیه نشست‌ها داشته است، اما این تعاملات بسیار مختصر بوده است.

ظریف افزود: گفت‌وگوهای بسیار کوتاهی وجود داشت که مورد استقبال قرار گرفت. من با همتای عربستانی خود رایزنی کرده‌ام. همچنین سفیر ایران نیز در حاشیه گفت‌وگوهایی داشته است. ما امیدواریم که این شروع خوبی باشد اما حتی نزدیک به آنچه که باید باشد نیست. ما همواره آماده بوده‌ایم تا با همسایگانمان وارد تعامل شویم و ما معتقدیم که همسایگان ما در اولویت قرار دارند.

وی تصریح کرد: هر زمان که دوستان سعودی ما آماده ورود به یک گفت‌وگوی جدی باشند ایران را آماده خواهند یافت.

وزیر امور خارجه کشورمان همچنین در پاسخ به سئوالی درباره تلاش‌های جان کری وزیر امور خارجه و دولت اوباما به علاوه روسیه و اتحادیه اروپا برای متقاعد کردن عربستان درباره حضور ایران در گفت‌وگوها بر سر مسائل منطقه‌ای گفت: این حقیقت که افراد اجازه دهند بازیگران اصلی برخی دیگر را از این روند دیپلماتیک بیرون نگه دارند خلاف قاعده است، اینکه دور میز مذاکره بازیگران اصلی حضور نداشته و گفت‌وگو نکنند. بنابراین باید بگویم که آنچه پیش از این بوده (حضور نداشتن ایران در مذاکرات ژنو در خصوص سوریه) خلاف قاعده بود، اما اکنون شاهد وقوع آن نیستیم.

وی ادامه داد: من معتقدم که جامعه بین‌الملل درباره تلاش برای تسهیل رایزنی‌ها میان دولت سوریه و مخالفان بدون قرار دادن هرگونه پیش‌شرطی به ویژه درباره اینکه روند انتقالی در سوریه باید به همراه برکناری بشار اسد رئیس‌جمهور این کشور از قدرت باشد، واقع‌بینانه‌تر عمل کرده است.

ظریف تصریح کرد: از نظر من زمانی که افراد فهمیدند این کار غیرممکن است و متوجه شدند که اگر خواهان یک راه‌حل سیاسی برای کابوس سوریه هستند باید بتوانند بدون پیش‌شرط دور یک میز بنشینند. من فکر می‌کنم که این درک درستی است. اینکه شما باید مذاکره را آغاز کنید و از طریق یک روند مذاکره به نتیجه دست یابید، نه اینکه انتظار داشته باشید پیش از آغاز مذاکره نتیجه حاصل شود.

وی گفت: به طور قطع اختلاف‌نظرهایی وجود دارد. ما متاسفانه درباره اینکه تروریست‌ها چه کسانی هستند اختلاف داریم، درباره ظهور القاعده، داعش و جبهه النصره که از سوی برخی همسایگان و دوستان ما به عنوان مخالفان و نه تروریست یاد می‌شوند و به طور قطع ما درباره اینکه این روند سیاسی چگونه باید به یک دولت واحد ملی منتهی شود اختلاف‌نظر داریم. از نظر من موضوع دیگری که ممکن است بر سر آن اختلاف وجود داشته باشد این است که بعضی از دوستان ما همچنان بر این باورند که راه‌حل نظامی برای سوریه وجود دارد.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان ادامه داد: فکر می‌کنم که این یک توهم است. به طور قطع باید یک عنصر نظامی در این میان وجود داشته باشد اما باید یک راه‌حل سیاسی پیدا شود. لازم است که ما با اتکا به رویکرد جامع مشکل کنونی این گروه‌های افراط‌گرا را حل کنیم.

ادامه دارد...


ویدیو مرتبط :
آمریکا منتظر ناو سبلان باشد