ترين ها/ محبوب‌ترين پول‌شوي ايراني!


مهر/ خودش مي‌گويد در اين سفر وقتي به مقصد مي‌رسد تنها پولي که در جيب داشته يک اسکناس کهنه هزارتوماني بوده است که با اکراه و خجالت آن را به سمت راننده دراز مي‌کند و راننده هم به دليل پاره بودن اسکناس از گرفتن آن امتناع مي‌کند، موضوعي که براي مرد روستايي گزارش ما انگيزه مي‌شود تا سراغ همه اسکناس کهنه برود و آن‌ها را دوباره صاحب عيار و اعتبار کند.

اسکناس کهنه بده؛ اسکناس نو تحويل بگير
مهدي آزادي در گفتگو با مهر مي‌گويد: در حال حاضر سالانه افراد زيادي براي درست کردن اسکناس کهنه و فرسوده‌شان به من مراجعه مي‌کنند که بدون هيچ‌گونه دستمزدي و به‌صورت رايگان آن‌ها را ترميم مي‌کنم.
آزادي که کارش رونق گرفته است ادامه داد: هم‌اکنون اسکناس‌هاي کهنه مغازه خودم، دوستان و آشنايان و کساني که با کار من آشنا هستند و محل‌هايي مانند کميته امداد، موسسه‌هاي خيريه، داروخانه‌ها، جايگاه سوخت و سوپرمارکت‌ها را تحويل گرفته و پس از ترميم به آن‌ها برمي‌گردانم.
وي بابيان اينکه ازآنجايي‌که به اين کار علاقه شديد دارد، اسکناس در هر حدي از کهنگي که باشد آن را ترميم مي‌کند، بيان کرد: مغازه‌ام در کنار مدرسه قرار دارد و پول‌هايي که دانش آموزان براي خريد مي‌آورند بيشتر پاره و کهنه هستند که خودم آن‌ها را ترميم مي‌کنم.

روزانه يک‌ميليون تومان اسکناس ترميم مي‌کنم
اين مغازه‌دار روستايي با اشاره به اينکه روزانه مبلغ يک‌ميليون تومان اسکناس ريز و درشت کهنه و فرسوده را به‌صورت رايگان مرمت مي‌کند، اظهار داشت: ابتدا اسکناس‌هاي کثيف را شستشو و تميز ميکنم و پارگي آن‌ها را چسب مي‌زنم و آن‌ها را با گيره آويزان مي‌کنم تا خود را بگيرد سپس بعضي از آن‌ها که نياز به صاف شدن دارد را «اتو» زده، بسته‌بندي ميکنم، باند مي‌زنم و روانه بازار مي‌کنم.
آزادي افزود: اين کار من کمکي به اقتصاد کشور به‌حساب مي‌آيد چون سالانه براي درست کردن اسکناس‌هاي نو هزينه‌هاي زيادي بايد صرف شود و مردم به‌راحتي آن را از بين مي‌برند درصورتي‌که اين اسکناس‌ها نياز اصلي هر جامعه‌اي است و همه براي به دست آوردن آن تلاش مي‌کنند.
اين مغازه‌دار روستاي زيودار پلدختر ادامه داد: اگر از اسکناس خوب نگهداري شود علاوه بر اينکه در موقع خريد، استفاده و خرج کردن در مقابل ديگران شرمنده نخواهيم شد ، اسکناس عمر بيشتري پيدا مي‌کند و کشور در اين رابطه هزينه کمتري متحمل مي‌شود.

کار ترميم و مرمت اسکناس برايم عادت شده است
آزادي بابيان اينکه ديده‌ام بلاهاي زيادي سر اين اسکناس‌ها مي‌آورند، گفت: ترميم اسکناس ها ديگر برايم يک عادت شده، عادتي ۱۸ ساله که اکنون کسبه شهر هم اسکناس‌هاي فرسوده خود را براي ترميم تحويل من مي‌دهند.
وي به رکوردهايش در زمينه ترميم اسکناس هم اشاره کرد و اظهار داشت: پيش آمده که مبلغ ۲۰ ميليون تومان اسکناس کهنه و پاره را به کمک اعضاي خانواده‌ام در مدت کوتاهي ترميم کرده ام.

عمر اسکناس‌ها هشت سال بيشتر مي‌شود
آزادي افزود: در حال حاضر اسکناس‌هاي از رده خارج‌شده را با عملياتي که روي آن انجام مي‌دهم طوري بازسازي و مرمت مي‌کنم که ماندگاري و دوام آن تا هشت سال ادامه پيدا کند.
اين مغازه‌دار روستايي اعلام کرد: اگر مسئولان حمايت کنند مي‌توانم در سطح گسترده‌تر و در چندين استان اين کار را به‌طوري‌که مردم راضي باشند به عهده بگيرم تا کشور به‌واسطه اين کار هزينه کمتري متحمل شود.

از مسئولان انتظار دارم به کارم اهميت دهند
وي گفت: از مسئولان شهرستان انتظار دارم که به اسکناس‌هاي فرسوده اهميت بيشتري داده و به آن‌ها رسيدگي کنند و از شخصي که در اين کار سررشته دارد براي مرمت و درست کردن اسکناس‌ها استفاده کنند.
کار تعمير اسکناس در خانواده «آزادي» تنها به «مهدي» محدود نمي شود، بقيه خانواده هم به نوعي يا تشويق کننده اين حرکت هستند و يا در بخش هايي به وي کمک مي کنند.
مادر اين مغازه‌دار روستايي پلدختري در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: ۱۸ سال است که فرزندم اين کار را به‌صورت رايگان براي مردم انجام مي‌دهد و اهل خانه همگي او را در اين راه تشويق مي‌کنيم.
حامد آزادي برادر مغازه‌دار روستايي نيز مي‌گويد: در کار تعمير و مرمت اسکناس‌هاي فرسوده به برادرم کمک مي‌کنم ، براي اين کار اسکناس‌هاي فرسوده را از مردم جمع‌آوري و براي ترميم و بازيافت آن‌ها را به برادرم تحويل مي‌دهم.
وي افزود: پول‌هاي فرسوده رانندگان مسافرکش که از روستاي زيودار به پلدختر مسافر حمل مي‌کنند را برادرم بدون هيچ دستمزدي ترميم مي‌کند و باوجود علاقه شديد خودش به اين کار اعضاي خانواده نيز وي را تشويق مي‌کنند.

برادر مغازه‌دار پلدختري: دولت امکانات و وسايل موردنياز را در اختيار برادرم قرار دهد
برادر اين مغازه‌دار روستايي گفت: برادرم براي انجام اين کار با يکسري مشکلات روبه رو است که انتظار مي‌رود دولت امکانات و وسايل موردنياز را در اختيارش قرار داده تا بتواند اين کار را در سطح وسيع‌تر و گسترده‌اي انجام دهد.
وي افزود: سالانه اسکناس‌هاي زيادي به دليل فرسودگي از چرخه اقتصاد کشور خارج مي‌شوند که اگر دولت زمينه و بستر مناسب را براي اين کار فراهم کند هم کارآفريني شده و هم کمک خوبي به بانک مرکزي مي‌شود.
نيما آزادي فرزند مهدي آزادي نيز مي‌گويد: ترميم اسکناس‌هاي کهنه و پاره باعث شده که حجم کارهاي پدرم افزايش يابد و من وقتي‌که از مدرسه به خانه‌بر مي‌گردم حدود دو تا سه ساعت از وقتم را صرف کمک به پدرم براي ترميم اسکناس‌هاي فرسوده مي‌کنم و از اين کار راضي هستم.

سال گذشته بيش از ۸۵ ميليارد تومان اسکناس فرسوده در لرستان امحا شد
يک کارشناس اقتصادي لرستاني در اين زمينه به خبرنگار مهر گفت: خيلي از افراد در نگهداري اسکناس به عنوان سرمايه ملي دقت لازم را ندارند و وقتي پول را به‌صورت مچاله شده را داخل جيب‌هايمان جاي مي‌دهيم شايد ديگر به اين فکر نمي‌کنيم که سالانه چه هزينه گزاف و سنگيني صرف امحاي اسکناس‌هاي فرسوده و چاپ اسکناس‌هاي جديد مي‌شود.
عيني افزود: در سال ۹۳ بيش از ۸۵ ميليارد تومان اسکناس فرسوده در لرستان جمع‌آوري و براي امحا از استان خارج و به بانک مرکزي تحويل داده شد.
اين کارشناس اقتصاد گفت: طبق اظهارنظر يکي از مقام‌هاي بانک مرکزي، سالانه ۵۰۰ تا ۷۰۰ ميليون قطعه اسکناس فرسوده امحا مي‌شود که براي چاپ هر يک از آن‌ها حدود ۷۵ تومان و در مجموع مبلغي حدود ۳۷.۵ تا ۵۲.۵ ميليارد تومان در سال براي اين کار هزينه مي‌شود.
عيني متوسط عمر اسکناس در ايران را پنج سال برآورد کرد و افزود: با توجه به کيفيت اسکناس‌ها اين زمان بايد دست‌کم دو برابر اين مدت يعني ۱۰ سال باشد .


ویدیو مرتبط :
آخرین سلام یک مجری محبوب در برنامه ای محبوب