تحلیل رادیو آمریکا از بازداشت ملوانان آمریکا


خبرگزاری ایرنا: رادیو آمریکا با اعلام اینکه «اقدام ایران در توقیف ملوانان منطقی بود»، گزارش داد: نیازی به توضیح نیست که هر کشوری از حق گشت زنی، دفاع از مرزهای آبی و توقیف شناورهای نظامی دیگر کشورها که بدون اجازه وارد محدوده ملی شوند، برخوردار است.

تارنمای صدای آمریکا افزوده است: خبر توقیف دو شناور نیروی دریایی آمریکا در خلیج فارس با 10 ملوان، ساعاتی پیش از آغاز سخنرانی سالانه رییس جمهوری آمریکا در برابر نشست مشترک کنگره منتشر شد.

در ادامه گزارش آمده است: تهران در واکنشی سریع اعلام کرد که این شناورها بدون اجازه وارد آب های ایران شده و زمان بازداشت در داخل حریم دریایی جمهوری اسلامی بودند و دولت آمریکا هم به نظر می رسید به این مساله اذعان داشت.

رادیو آمریکا تاکید کرده است: در واقع از نگاه کاخ سفید، این اقدام خصمانه نبود و تهران هم پس از یقین از این که ورود به مرز آبی تصادفی بوده، ارائه عذرخواهی آمریکا و قول تکرار نشدن چنین تخلفی در آینده، ملوانان را آزاد کرد.

این رادیو در ادامه افزوده است: با این وجود، بیشتر رسانه های در آمریکا به این مسائل سطحی نگریستند یا بی توجهی کردند و چهره های رسانه ای خبری هم با سپر کردن سینه های خود، اقدام ایران را خصمانه خواندند.

آنها گفتند «ملوان های ما گروگان گرفته شده اند و این نشان می دهد که آنها (تهران) تا چه حد غیرقابل اعتماد هستند.»

شماری از گزارشگران و تحلیلگران شناخته شده در شبکه های «سی.ان.ان»، «ام.اس.ان بی.سی» و روزنامه نیویورک تایمز هم تا آنجا پیش رفتند که گفتند اقدام خصمانه ایران از سوی آمریکا بی پاسخ می ماند، ولی همزمان با بیان اینکه تهران از 300 روز باقیمانده ریاست جمهوری باراک اوباما لذت ببرد، خط و نشان کشیدند ایران پس از آن با وضع متفاوتی روبه رو خواهد شد.

این تحلیلگران حتی بحث قوانین حفاظت از زندانیان جنگ موسوم به کنوانسیون ژنو را پیش کشیدند و این اقدام را به واقعه سفارت آمریکا در تهران تشبیه کردند.

رادیو آمریکا گزارش داد: تصور کنید وضعیت معکوس بود و دو قایق ایرانی بدون اجازه وارد حریم دریایی آمریکا شده بودند و آن وقت چهره های رسانه ای طی چند دقیقه اعلان جنگ می دادند. در ادامه گزارش آمده است: علت این برداشت، تصور حاکم سیاسی و رسانه ای در آمریکا است که واشنگتن مالک تمام دنیا می باشد و نظامیان آمریکایی حق دارند هر جا می خواهند – حتی داخل مرز آبی ایران – سر بکشند و هر مقاومتی در برابر این اقدام، تخاصم و شرورانه تلقی خواهد شد.

رسانه های آمریکایی در حالی واشنگتن را قربانی «تخاصم تهران» نشان می دهند که ایران کمتر از سه درصد آمریکا بودجه نظامی دارد، اسراییل و عربستان متحدان کاخ سفید بیش از پنج برابر ایران برای ارتش خود هزینه می کنند و در 15سال گذشته نیروهای آمریکا در عراق، افغانستان و در پایگاه های منطقه ای اطراف ایران حضور دارند.

با وجود این رویکرد حاکم بر رسانه های جریان اصلی در آمریکا - احساسی و اینکه واشنگتن مالک تمام جهان است-، روزنامه نگاران مستقل این امکان را دارند تا نظر خود را آزادانه بیان کنند.


ویدیو مرتبط :
تمرین تیراندازی ملوانان نیروی دریایی آمریکا