سلامت


2 دقیقه پیش

لیپوماتیک

لیپوماتیک به عنوان یک روش مناسب برای لاغری موضعی شکم، پهلو، ران و اطراف ران ، ناحیه پشت، غبغب و بازو شناخته می شود ، لیپوماتیک در واقع یک دستگاه قدرتمند و هوشمند است که ...
2 دقیقه پیش

با شجاعت پایان همکاری منفعلانه نظام پزشکی با وزارت بهداشت را اعلام کنید

سلامت نیوز:رییس نظام پزشکی‌ مازندران با ارسال نامه ای به علیرضا زالی رئیس کل نظام پزشکی طرح تحول سلامت را همانند طرح مسکن مهر و پرداخت یارانه عمومی دانست و با تاکید بر ...



دکتر سلام/ آیا عوارض بیماری‌های سیستماتیک را می‌دانید؟


  X  

دکتر سلام/ آیا عوارض بیماری‌های سیستماتیک را می‌دانید؟

شهر خبر/ مسعود گرشاسبی رئیس انجمن ژنتیک با اشاره به اینکه بیماری‌های ژنتیکی بسیاری وجود دارد که یکی از مهم‌ترین این نوع بیماری‌های سیستماتیک است اظهار کرد: بیماری سیستماتیک نوعی بیماری است که به طور همزمان فرد را دچار چند نوع بیماری می ‌کند و چندین اندام وی را درگیر می‌‌کند و ممکن است فرد از بیماری خود مدتها غافل باشد و نشانه‌های‌ آن را جدی نگیرد.
وی افزود: در بیماری‌های سیستماتیک اندام‌های مختلف شامل اندام‌های داخلی، چشم، دستگاه گوارش، دستگاه تنفسی، دستگاه عصبی و... درگیر این نوع بیماری می‌شوند و با توجه به نوع بیماری و در افراد علائم در اندام‌های خاص آن‌ها بروز پیدا می‌کند. به طور مثال ممکن است علائم بیماری در برخی از افراد در دستگاه گوارش آنها زودتر از سایر اندام‌ها و دستگاه‌های بدن وی نمایان شود.

گرشاسبی تصریح کرد: بیمارانی که دچار بیماری سیستماتیک می‌شوند باید سریع و بدون اتلاف وقت به متحصصان مراجعه کنند و با انجام آزمایشات ژنتیکی از سلامت خود اطمینان پیدا کنند.
رئیس انجمن ژنتیک تأکید کرد: ممکن است بیماران سیستماتیک 6ماه یا یک سال و شاید هم بیشتر متوجه بیماری خود نشوند. بهتر است افرادی که به سلامت خود اهمیت می‌دهند هر 6 ماه یا یکسال یک دفعه برای اطمینان بیشتر آزمایشات ژنتیکی را انجام دهند.
وی در پایان گفت: بیماری‌های سیستماتیک مانند بیماری‌های ژنتیکی با قرار گرفتن در معرض عوامل محیطی و شیمیایی تشدید پیدا می‌کنند. بهتر است این بیماران در معرض نور آفتاب و نورهای شیمیایی کمتر قرار بگیرند و از مواد شیمیایی کمتر استفاده کنند و در هنگام تغذیه نیز با احتیاط بیشتر نوع تغذیه خود را انتخاب کنند تا دچار این چنین عوارضی نشوند.


ویدیو مرتبط :
موشن گرافیک آیا می دانید عوارض شما در کجا هزینه می شود؟