علمی


2 دقیقه پیش

رزرو بلیط هواپیما مشهد

سفر به مشهد از آن دست سفرهایی‌ست که قرن‌ها از عمر محبوبیت‌اش می‌گذرد و زائران امام هشتم شیعیان، خود را به وسیله‌های مختلف به این شهر می‌رساندند. خوشبختانه ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...



دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP


پروژه چیست؟

پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ها عوامل زمان، هزینه و دامنه کار به عنوان پارامترهای موثر بر پروژه مطرح می شوند. لذا یک تعریف جامع تر از پروژه این می باشد که: پروژه مجموعه از فعالیتهای مرتبط است که برای حصول یک هدف تعریف شده در یک بازه زمانی معین و با بودجه مشخص انجام می شود. به عبارت دیگر عوامل زمان و هزینه بخشی از تعریف پروژه هستند. و موفقیت یک پروژه بر مبنای این پارامترها سنجیده می شود. یعنی یک پروژه موفق پروژه ای است که درآن رسیدن به اهداف تعریف شده با هزینه انجام فعالیتها و زمانی که برای آنها صرف می شود توازن منطقی داشته باشد. و در صورتی که هر یک از سه عامل مذکور از حدود مشخص شده تجاوز نمایند نتیجه می تواند یک پروژه ناموفق یا غیر اقتصادی شود.

مدیریت پروژه

مدیریت پروژه ، نظام سازمان یافته و به نوعی مدیریت منابع می باشد به نحوی که پروژه با یک چشم انداز مشخص، کیفیت مشخص، زمان مشخص و قیمت تمام شده مشخص به اتمام برسد. اولین موضوعی که در مدیریت پروژه اهمیت دارد، این است که اطمینان حاصل کنیم پروژه با محدودیت‌های مشخص تعریف شده باشد و دومین موضوع، بهینه سازی اختصاص منابع و یکسان‌سازی داده‌های مورد نیاز به منظور دستیابی به اهداف از پیش تعیین شده در پروژه می‌باشد؛ چرا که پروژه از یک‌سری فعالیت‌های کاملاً مشخص که از منابع (مالی، انسانی، مواد، انرژی، فرصت، تدارکات، ارتباطات و…) به منظور رسیدن به اهداف از پیش تعیین شده استفاده می نمایند، تشکیل شده است. ولی بطور کلی می‌توان گفت هدف از اجرای پروژه برآورده کردن ایده‌ ها و نیازها و رسیدن به اهداف می‌باشد. دهه 1950 به عنوان شروع دوران مدیریت پروژه که در آن زمینه های مهندسی در کنار هم قرار گرفتند و به صورت واحد عمل کردند شاخص شده است.

کنترل پروژه

کنترل پروژه فرایندی است در جهت حفظ مسیر پروژه برای دستیابی به یک تعادل اقتصادی موجه بین سه عامل هزینه ، زمان و کیفیت در حین اجرای پروژه ، که از ابزار و تکنیکهای خاص خود در انجام این مهم کمک می گیرد . در واقع کنترل ، اجرای دقیق و کامل برنامه تدوین نشده برای پروژه است، بگونه ای که هنگام خروج از برنامه بتوان با تشخیص علل و طرح اقتصادی ترین فعالیتها ، پروژه را به نزدیکترین حالت ممکن در مسیر اولیه و اصلی خود بازگرداند .

کنترل پروژه فرآیندی است که باید به صورت مستقل از مدیریت پروژه انجام شود. این فعالیت شامل تایید و کنترل فعالیت های پروژه برای تقویت عملکرد تعریف شده و اهداف رسمی می باشد. به عبارت ساده، کنترل پروژه شامل افراد، فرآیند ها، ابزار مورد استفاده برای مسایل مربوط به برنامه ریزی، مدیریت و کاهش هزینه، زمان و ریسک هایی است که ممکن است بر یک پروژه تاثیر بگذارند. کنترل پروژه معادل فرآیند مدیریت پروژه قالب بندی شده است که برای تسهیل زیر فرآیند های مدیریت ایمنی، کیفیت،سازمانی، رفتاری و ارتباطات ایجاد شده است.

با ارائه دوره کنترل پروژه با msp و دوره مدیریت پروژه ، مؤسسه رایتک سعی کرده است که برنامه ریزی و مدیریت پروژه به صورت دقیق و در عین حال مفید، مختصر و کاربردی مورد بررسی قرار گیرد و شیوه ای از برنامه ریزی و مدیریت پروژه را با توجه به شرایط کاری ارائه گردد که در عین سادگی بسیار کاربردی باشد. در انتهای دوره نیز امکان اخذ مدرک جامع مدیریت پروژه دارای مهر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بدون پرداخت وجه برای شرکت کنندگان مقدورمی باشد.


ویدیو مرتبط :
استقرار سیستم مدیریت پروژه در سازمان های پروژه محور (دوره ال