ایستگاه های سنجش آلودگی هوا چگونه کار می کند؟/ از سیاهی فیلتر ها تا نمایشگر هایی که همه می پندارند ایستگاه است


16ایستگاه توسط محیط زیست و 21 ایستگاه توسط کنترل کیفیت شهرداری در زمینه پایش کیفیت هوای تهران فعالیت می کنند.

آلودگی هوا به طرق گوناگونی می‌تواند آثار زیان بار درازمدت و کوتاه مدتی بر سلامت انسانها بگذارد. تاثیر آلودگی هوا بر افراد مختلف متفاوت  بوده و آسیب پذیری برخی افراد مانند بیمار های قلب و عروقی ، کودکان و سالمندان  در برابر آلودگی هوا بسیار بیشتر از سایرین است.

به گزارش عصر ایران معمولا در فصل زمستان و به دلیل پدیده وارونگی دما موضوع آلودگی در شهر های صنعتی و پر جمعیت مشکلاتی را پدید می آورد و باعث می شود تا مسئولان تصمیماتی را درکمیته اضطرار آلودگی هوا اخذ کنند که این تصمیمات بر مبنای اعدادی است که به عنوان شاخص آلودگی هوا شناخته می شود.

معمولا در اطلاع رسانی در مورد آلودگی هوا اعداد و ارقامی اعلام می شود که رسیدن به هر کدام از این عددها لزوم اقدامات خاصی را می طلبد .

محمد رستگاری،معاون نظارت و پایش محیط زیست استان تهران در گفت و گو با عصر ایران در مورد چگونگی محاسبه  این اعداد در ایستگاه های سنجش آلودگی هوا گفت:در گذشته 7 ایستگاه سنجش آلودگی هوا  توسط سازمان حفاظت محیط زیست ، 4 ایستگاه توسط شرکت کنترل کیفیت هوای شهرداری تهران و 1 ایستگاه توسط وزرات بهداشت فعالیت داشتند که این ایستگاه ها براساس پروژه بانک جهانی و با نظارت کارشناسان بین المللی افزایش یافت و هم اکنون 16 ایستگاه توسط سازمان حفاظت محیط زیست و 21 ایستگاه توسط کنترل کیفیت شهرداری در زمینه پایش کیفیت هوای تهران فعالیت می کنند.

وی ادامه داد: علاوه بر ایستگاه های شهر تهران 11 ایستگاه نیز در شهرستان های استان تهران فعالیت می کنند که در زمینه پایش میزان آلایندگی فعالیت دارند.

رستگاری در مورد چگونگی فعالیت این ایستگاه ها گفت: بر اساس استاندار های بین المللی 6 نوع آلاینده به صورت روزانه  انداز ه گیری می شود که برخی از آنها شامل مونواکسیدکربن، دی اکسیدگوگرد،دی اکسید نیتروژن، ازن و ذرات معلق با قطر کمتر از 2.5 میکرون  است.

وی با بیان اینکه در زمینه آلاینده های گازی مشکلات بسیارکمتر شده است خاطر نشان کرد : هم اکنون در مورد ذرات کمتر از 2.5 میکرون دارای مشکل هستیم زیرا ذرات با قطر بالای 10 میکرون توسط سیستم تنفسی دفع شده و وارد ریه ها نمی شود ولی در مورد ذرات کمتر از 2.5 میکرون به دلیل اینکه این ذرات بسیار کوچک هستند به صورت مستقیم جذب بدن شده و وارد خون می شوند .

وی ادامه داد: هر آلاینده با یک غلظت خاص روی بدن تاثیر می گذارد در ذرات 10میکرون اگر این ذرات تا غلظت 150 میکروگرم در مترمکعب تا 24 ساعت هم تنفس شودروی بدن تاثیر سویی ندارد ولی این میزان برای ذرات کمتر از  2.5 میکرون 35 میکروگرم است.

وی در تعریف شاخص های انداز گیری آلاینده ها گفت:در زمان هایی که میزان ذرات آلاینده بسیار ناچیز در هوا باشد به طوریکه  استنشاق آن روی بدن تاثیر سوء نداشته باشد آن هوا را پاک می گوییم که عدد آن بین 0 تا 50 است.

در هوای سالم عدد بین 50 تا 100 است که تنفس در این هوا برای اکثریت جامعه هیچ اثر سویی دربرندارد و فقط برای افرادی که دارای حساسیت های خاص هستند ممکن است مشکل آفرین باشد.

عددبین 101 تا 150 است را هوای ناسالم برای گروه های حساس می نامیم که تنفس در اینگونه هوا برای بیماران قلبی و ریوی ،سالمندان و کودکان در مناطق باز مناسب نیست.اعداد 150 تا 200  وضعیت بسیار ناسالم و 201 تا 300 نیز حضور در وضعیت خطرناک است که دراینگونه شرایط کیفیت هوا برای کل افراد جامعه نامناسب است.

 

شاخص های آلایندگی چگونه اندازه گیری می شود

معمولا در مناطق مختلف ایستگاه های اندازه گیری شاخص های آلایندگی نصیب می شود این ایستگاه ها  گاز های آلاینده و ذرات کمتر از 2.5 میکرون  به صورت کاملا مجزا و روش های متفاوت  انداز گیری می کنند.

در مورد ذارت معلق کمتر از 2.5 میکرون ابتدا ورودی جریان هوا از طریق پمپ ها وارد  دستگاه های انداز گیری می شودایستگاه های سنجش آلودگی هوا چگونه  فعالیت می کنند (عکس)ورود هوا  به دستگاه های اندازه گیریایستگاه های سنجش آلودگی هوا چگونه  فعالیت می کنند (عکس) دستگاه غلظت ذرات را بر اساس شدت جذب انداز گیری کرده و  هر یک ساعت یکبار  علاوه بر ثبت در سیستم در فیلتر های خاص نیز نشان می دهد.ایستگاه های سنجش آلودگی هوا چگونه  فعالیت می کنند (عکس)نقطه های سیاهی که در تصویر دیده می شود میزان آلایندگی را در یک ساعت نشان می دهد . در زمان هایی که آلایندگی ذرات کمتر از 2.5 میکرون  کمتر باشد میزان سیاهی این فیلتر ها نیز کمتر می شودایستگاه های سنجش آلودگی هوا چگونه  فعالیت می کنند (عکس)برای انداز گیری گاز های دیگر نیز هوای جذب شده برای انداز گیری به تفکیک وارد دستگاه های مختلف می شود ایستگاه های سنجش آلودگی هوا چگونه  فعالیت می کنند (عکس)ایستگاه های سنجش آلودگی هوا چگونه  فعالیت می کنند (عکس)پس از انداز گیری میزان آلاینده ها موارد فوق در سرور ها ثبت و سپس اطلاعات به مرکز فرستاده می شودایستگاه های سنجش آلودگی هوا چگونه  فعالیت می کنند (عکس)

در مرکز پایش تمامی اطلاعات ثبت و مورد تجزیه و تحلیل قرار می گیرد و آن چیزی که به عنوان شاخص کیفیت اعلام می شود میانگین 24 ساعت است که اعلام عمومی می شود

ایستگاه های سنجش آلودگی هوا چگونه  فعالیت می کنند (عکس)ایستگاه های سنجش آلودگی هوا چگونه  فعالیت می کنند (عکس)

معاون نظارت و پایش محیط زیست استان تهران در ادامه در مورد نمایشگر هایی که در سطح شهر ها و در محلات  نصب شده است گفت: این نمایشگر ها ایستگاه های اندازگیری آلاینده ها نیست بلکه دادها پس از پردازش در مرکز پایش از طریق مختلف شامل پیامک و اینترنت به این تابلو ها منتقل می شود.

وی افزود: معمولا شهروندان ساکن در محلات تصورمی کنند که ارقام ذکر شده در این تابلوها مربوط به همان منطقه  است ولی در واقع آنچه که بر روی این تابلوها نمایش داده می شود میانگین شاخص آلودگی  شهر تهران است.

ایستگاه های سنجش آلودگی هوا چگونه  فعالیت می کنند (عکس)


ویدیو مرتبط :
پرتاب خدمه جدید به ایستگاه فضایی و 9 نفره شدن ایستگاه