سلامت


2 دقیقه پیش

لیپوماتیک

لیپوماتیک به عنوان یک روش مناسب برای لاغری موضعی شکم، پهلو، ران و اطراف ران ، ناحیه پشت، غبغب و بازو شناخته می شود ، لیپوماتیک در واقع یک دستگاه قدرتمند و هوشمند است که ...
2 دقیقه پیش

با شجاعت پایان همکاری منفعلانه نظام پزشکی با وزارت بهداشت را اعلام کنید

سلامت نیوز:رییس نظام پزشکی‌ مازندران با ارسال نامه ای به علیرضا زالی رئیس کل نظام پزشکی طرح تحول سلامت را همانند طرح مسکن مهر و پرداخت یارانه عمومی دانست و با تاکید بر ...



انواع و اقسام ویتامین ها و توصیه های مهم در مورد آن ها


54543

می خواهیم در مورد انواع ویتامین ها بیشتر بدانیم چه باورها و شایعاتی در مورد مصرف انواع ویتامین ها در بین مردم رایج است در این مطلب به برخی از آن ها اشاره می کنیم

اطلاعاتتان در خصوص ویتامین ها تا چه میزان است؟ آیا شما هم تصور می کنید که مرباها ویتامین های موجود در میوه ها را حفظ می کنند؟ به نظرتان مواد کنسروی عاری از ویتامین هستند؟ یا اینکه همه ی میوه ها سرشار از وتامین C هستند؟ این ها و چند سؤال دیگر جزو باورهایی هستند که در بین مردم شکل گرفته است. اگر می خواهید به جواب علمی چنین سؤالاتی برسید مطالعه ی ادامه ی مطلب را از دست ندهید.

مرباها ویتامین C موجود در میوه ها را حفظ می کنند

این باور نادرست است. ویتامین C موجود در میوه ها بسیار حساس و آسیب پذیر است. بنابراین در حین تهیه ی مربا بخش زیادی از این ویتامین در روند پخت و پز از بین می رود. اگر مرباها را در ظروف مسی یا آهنی تهیه کنید این کاهش ویتامین به دلیل اکسیداسیون بیشتر خواهد شد. بهتر است از ظروف فولاد ضدزنگ استفاده کنید. مرباها سرشار از قند هستند و نمی توان آن ها را حاوی ویتامین ها و مواد معدنی میوه های تازه دانست. بنابراین توصیه نمی شود که از مرباها برای تأمین ویتامین بدن استفاده کنید. بهتر است این مواد غذایی را هر از گاهی برای تنوع در برنامه ی غذایی تان بگنجانید.

شکر قهوه ای بیش از قند و شکر سفید ویتامین دارد؟

این باور اشتباه است. قندی که ما روزانه مصرف می کنیم از نیشکر یا چغندر قند درست می شود. برای اینکه قند و شکر سفید حاصل شود نیشکر یا چغندر قند را تمیز کرده و آسیاب می کنند تا مایع آن ها گرفته شود. این مایع حاوی 85 درصد آب، 15 درصد قند و 1 تا 3 درصد ناخالصی است. برای رسیدن به فاز نهایی و تهیه قند و شکر فرایندهای زیادی از جمله تصفیه سازی، پخت و غیره انجام می شود. اما شکر قهوه ای دقیقاً تمام این مراحل را طی نمی کند و به اندازه ی شکر سفید تصفیه نمی شود. در واقع مقدار کمی ناخالصی در این نوع شکر باقی می ماند و رنگ تیره ی آن نیز ناشی از همین مسئله است.باید بدانید که 100 گرم شکر سفید حاوی 99.6 گرم ساکاروز و 0 تا 5 میلی گرم کلسیم است. همین میزان شکر قهوه ای نیز 99.1 گرم ساکاروز و 50 میلی گرم کلسیم دارد. بنابراین یک حبه قند سفید با قهوه ای تفاوت چندانی ندارند.

محصولات غذایی کنسروی فاقد ویتامین هستند

این باور نیز اشتباه است. «اپرتیزاسیون» که نام خود را از کاشف آن یعنی نیکولا اپرت گرفته است به عمل نگهداری و کنسرو کردن اطلاق می شود که شامل استریل کردن مواد غذایی در ظروف عایق بندی شده (در قوطی های فلزی، ظروف شیشه ای و غیره) است. این کار به منظور نگهداری مواد غذایی به مدت زمان طولانی و حتی به مدت چند سال انجام می شود. این شیوه ی کنسرو کردن اغلب مورد انتقاد قرار می گیرد و بسیاری از افراد بر این عقیده هستند که در چنین روش نگهداری میزان زیادی از ویتامین ها از بین می روند.

مرباها سرشار از قند هستند و نمی توان آن ها را حاوی ویتامین ها و مواد معدنی میوه های تازه دانست. بنابراین توصیه نمی شود که از مرباها برای تأمین ویتامین بدن استفاده کنید. بهتر است این مواد غذایی را هر از گاهی برای تنوع در برنامه ی غذایی تان بگنجانید

با این حال نباید فراموش کرد که این روش نگهداری مواد غذایی برای نخستین بار به دلیل پیشگیری از بروز مشکل اسکوربوت (کمبود ویتامین C) در بین ملوان ها به کار گرفته شد. از آن زمان تلاش زیادی برای محدود کردن اثرات کنسروسازی روی مواد غذایی انجام شده است. هر چند همیشه مصرف مواد غذایی تازه در الویت قرار داشته و برتری زیادی به مواد غذایی کنسروی یا یخ زده دارند اما این بدین معنی نیست که این مواد غذایی فاقد ویتامین باشند. با این حال باید بدانید که سبزیجات تازه ای که به مدت یک یا دو روز در یخچال یا در دمای محیط قرار می گیرند در معرض از دست دادن ویتامین ها هستند. به عنوان مثال اسفناج در عرض یک روز بین 70 تا 80 درصد ویتامین C خود را از دست می دهد. بنابراین بهتر است میوه و سبزیجات را به صورت تازه مصرف کنید.

سبزیجات یخ زده حاوی ویتامین کمتری هستند؟

نادرست است. میزان ویتامین های موجود در سزیجات یخ زده تفاوت چندانی با سبزیجات تازه ندارد. ویتامین ها حساس هستند و در معرض نور و هوای آزاد از بین می رود. در روند یخ زدن ارزش غذایی سبزیجات (دمای زیر 18 درجه ی سانتی گراد) حفظ می شود.

تمام میوه ها سرشار از ویتامین C هستند؟

خیر. یکی از فواید و خواصی که به میوه ها نسبت می دهند میزان ویتامین C بالای آن هاست. درست است که اکثر میوه ها حاوی این ویتامین هستند اما برخی از میوه ها هستند که ویتامین C ناچیزی دارند. میوه هایی که سرشار از این ویتامین هستند شامل انگور فرنگی، توت فرنگی، پرتقال، نارنگی، انبه، گریپ فروت و کیوی هستند. در واقع هر 100 گرم از این میوه ها حدود 30 تا 200 میلی گرم ویتامین C دارند. در عوض هر 100 گرم از انگور، سیب، گلابی، موز یا گیلاس و آلبالو حاوی 10 میلی گرم از این ویتامین می باشند. بنابراین لازم است که میوه های متنوعی مصرف کنید تا به اندازه ی کافی ویتامین C دریافت کنید.

کره حاوی ویتامین A است

درست است. کره  یکی از منابع طبیعی و ضروری ویتامین A محسوب می شود. طبیعی از این جهت که کره از زدن خامه ی شیر حاصل می شود. ضروری از این جهت که 25 گرم کره حدود 20 درصد نیاز روزانه به ویتامین A بدن یک فرد بزرگسال را تأمین می کند. ویتامن A برای رشد لازم است و نقش محافظتی در برابر بیماری ها و عفونت ها دارد. این ویتامین به حفظ نرمی و سلامت پوست کمک می کند. نقش اساسی آن مربوط به سلامت چشم ها می شود. کمبود این ویتامین باعث خشکی پوست، کاهش دید شبانه و کاهش قدرت دفاعی بدن در برابر عفونت ها می شود. بنابراین می توانید این ماده ی غذایی را در صبحانه و به میزان کم مصرف کرده و از ویتامین A آن بهره مند شوید.


ویدیو مرتبط :
انواع و اقسام صــــدقـــــه