آنها که پای سفره هفت‌سین نیستند/کسانی که بدون تعطیلی راه نوروز را هموار می‌کنند


مسعود سلطانی فر رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری می گوید: در تعطیلات نوروز سال 94 ، 60 میلیون و 84 هزار "نفر اقامت در شب" در 31 استان به اضافه هفت منطقه آزاد کشور ثبت شده است و در سال نوروز سال 93 نیز 55 میلیون و 777 هزار و 99 نفر - شب اقامت به ثبت رسیده است.

وی معتقد است، اگربه طور میانگین سفر یک فرد چهار شب فرض ‌شود، بر اساس آمار 60 میلیون و 84 هزار نفر در نوروز 94، حدود 15 میلیون نفر مسافر داشتیم. البته حدود 200 هزار ویلای شخصی در استان‌های شمالی وجود دارد که تقریبا همه آن‌ها در نوروز مورد استفاده صاحبان‌شان قرار داشت و امکان ثبت اقامت از این ویلاها را وجود نداشته است. علاوه بر این هزاران هزار خانه مسافر در شهرهای زیارتی وجود دارد که هنوز در چارچوب سایت خانه مسافر ثبت نشده بنابراین اقامت آن‌ها نیز شمارش نشده است.

براساس این آمارهای حجم بسیاری از سفرها درایام نوروز رخ می دهد که برای تامین امنیت و حفظ جان مسافران، از ماهها قبل هزاران نفر در قالب نیروهای امدادی و انتظامی در خودشان را آماده خدمت رسانی به مردم می کنند.

در شرایطی که نوروز آغاز تعطیلات است اما برای هزاران نیروی امدادی وانتظامی پرکارترین ایام سال محسوب می شود.

امین صابری نیا رییس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی وزارت بهداشت با تشریح برنامه مراکز درمانی در ایام نوروز گفت: برنامه امدادی نوروز با عنوان "طرح سلامت نوروزی ۹۵" از ساعت هشت صبح ۲۶ اسفند آغاز شده و تا هشت صبح روز ۱۵ فروردین سال ۹۵ ادامه خواهد داشت که در این راستا 4هزارو ۹۷۰ دستگاه آمبولانس اورژانس ۱۱۵ و ۲ هزارو ۱۵۸ پایگاه اورژانس برای این ایام در نظر گرفته شده که ۸۳۳ مورد آن در شهرها و ۱۳۲۵ مورد آن در جاده‌ها مستقر می‌شوند.

وی گفت: : امسال تعداد بالگردها اورژانس به ۱۹ فروند برای خدمت‌رسانی در ایام نوروز می‌رسد که ارائه خدمت را در محورهای مواصلاتی و مناطق صعب‌العبور انجام می‌دهند. همچنین ۵۷ دستگاه اتوبوس آمبولانس و ۳۰ دستگاه موتور آمبولانس را برای طرح نوروزی سال ۹۵ فعال و در مبادی ورودی و خروجی شهر‌ها ۲۹۷ ایستگاه سلامت را راه‌اندازی کرده‌ایم. همچنین دو فروند شناور دریایی در شهرهای جنوبی استان هرمزگان، بنادر و جزیره قشم فعال شده‌اند و در مواقع لازم ارائه خدمت را انجام می‌دهند.

رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی می گوید :در مجموع در این طرح هزار و ۵۰۰ نفر نیروی انسانی به کار گرفته شده اند و باید فعالیت مراکز شبانه‌روزی بهداشتی و درمانی روستایی و شهری در ایام عید نوروز مانند روزهای عادی باشد و حتی اعطای مرخصی نیز بر اساس ضوابطی داده می‌شود و باید به گونه‌ای باشد که ارائه خدمات دچار مشکل نشود در غیر این صورت مرخصی‌ها لغو می‌شوند.

**اقدامات نوروزی پلیس

یکی دیگر از نیروهایی که در طول سفر هایی نوروزی حضور آنها به وضوح احساس می شود، پلیس و نیروهای راهداری است که استقرار در طول جاده های کشور به دنبال ایجاد سفر امنی برای مسافران هستند.

سردار امیری جانشین رئیس پلیس راهور کشوردر رابطه با اقدامات نوروزی پلیس راهور گفت: ستاد نوروزی نصر برای ساماندهی سفرهای نوروزی راه اندازی شده و این قرارگاه تمام ملزومات این ایام شامل تجهیزات و هماهنگی سازمانی را انجام می دهد و از ۲۵ اسفند ماه تا ۱۵ فروردین ماه در یک بسیج عمومی برای امنیت سفرهای نوروزی اقدام می شود.

بیش از ۵۰۰ هزار نفر از نیروهای دستگاههای اجرایی در طرح نوروزی وارد ماموریت می شوند و در کنار نیروی انتظامی که همه توان خود را بکار گرفته تلاش می کنند تا سفری ایمن، آرام و بی حادثه در ایام نوروز برای مردم محقق شود.

همچنین علی اصغر احمدی دبیر كل جمعیت هلال احمر ازتشکیل دو هزار و هفتصد پایگاه توسط جمعیت هلال احمر كشور در روزهای نوروز برای ارائه خدمات به مسافران خبر داد.** توصیه های نیرو های امدادی وانتظامی به مسافران

در کنار آمادگی نیروهای امدادی برای کاهش صدمات جانی در سفرهای نوروزی آنها توصیه هایی برای مردم دارند تا در این ایام شاهد کمترین خسارات ها باشیم .

مسافران حتما قبل از حرکت، مسیرها را کارشناسی کنند و از جاده‌هایی که ظرفیت لازم برای انجام مسافرت را دارند، اطلاع یابند.همچنین باید از ورود به جاده‌هایی که با آنها آشنایی قبلی ندارند، بویژه در ساعات پایانی شب خودداری کنند و در صورت بروز سانحه ضمن حفظ خونسردی و جلوگیری از اضطراب، با ارگان‌ها امدادی و شماره 115 برای فراخوانی آمبولانس و 110 برای فراخوانی پلیس تماس بگیرند. بر این اساس توجه داشته باشند که شماره 115 در ایران بدون نیاز به پیش شماره استفاده می‌شود و به اولین مرکز مربوط به فوریت‌های پزشکی وصل خواهد شد.

داشتن خواب کافی و رانندگی با سرعت مجاز از دیگر توصیه ها به مسافران است.

انتهای پیام/


ویدیو مرتبط :
عید نوروز و سفره هفت سین