سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



جبهه گیری رسمی طالبان افغانستان، باب فتنه داعش را می بندد


به گزارش روز یکشنبه ایرنا، گروه طالبان، افغانستان را قلمروی خود می داند و ورود گروه تروریستی و الحادی داعش را به این سرزمین، تجاوز به این قلمرو تلقی می کند. به همین خاطر همزمان با جنگ علیه دولت ، به مقابله با حضور عناصر این گروه در افغانستان پرداخته و با اندوخته های بیش از دو دهه نبرد در مناطق کوهستانی، توانسته است این گروه تازه وارد را به عقب براند.
گروه طالبان، یک هفته پس از آخرین درگیری های شدید میان نیروهای این گروه با عناصر وابسته به داعش در افغانستان، با انتشار اطلاعیه ای اعلام کرد که در مناطق شمالی استان زابل، میان اعضای این گروه و افراد داعش که پیش از این هم در ننگرهار خسارات فراوانی به مردم وارد کرده بودند، درگیری هایی صورت گرفت.
طالبان ادعا کرده است ابتدا از عناصر وابسته به گروه تروریستی داعش خواسته است که از برخوردهای جابرانه برای به دست آوردن پول، گروگان گیری افراد بی گناه، قتل های بدون محاکمه و ربودن زنان و کودکان در افغانستان دست بردارد، اما آنان به این خواسته ها، پاسخ منفی داده اند.
بنا به ادعای طالبان، پس از دریافت این پاسخ منفی و بی ثمر بودن توصیه ها و تلاش فراوان علمای محلی برای بازداشتن این گروه تروریستی از اقدام های ظالمانه و مرتد خواندن طالبان، به عنوان آخرین راه حل، عملیات نظامی دقیقی، با استفاده از ورزیده ترین نیروهای این گروه تدارک دیده شد تا با کمترین تلفات، این فتنه در منطقه دفع شود.
طالبان مدعی شده است آنچه که در رسانه ها به عنوان درگیری های درون گروهی طالبان، منتشر شده، درگیری با «منصور دادالله» یکی از فرماندهان مخالف این گروه بوده که پس از جدایی از طالبان، به گروه تروریستی داعش پیوسته و تلاش طالبان برای جدا کردن وی از این گروه نتیجه نداده است.
بر اساس ادعای طالبان، افراد مسلح وابسته به داعش، پس از مقاومت کوتاهی تسلیم شدند و اکنون در خانه های خود تحت نظر زندگی می کنند و باب این فتنه بسته شده است و افرادی را که این گروه در استان های ننگرهار و غزنی، ربوده بود، آزاد شده اند.
آگاهان به مسائل افغانستان معتقدند که داعش برای حضور در افغانستان با چالش مواجه است و برخلاف تصور همگان، افکار سلفی در عامه مردم این کشور ریشه ندارد و افکار سلفی، تنها در میان عده ای از پشتون های مکتب «دیوبندی» وجوددارد که از پاکستان به افغانستان، منتقل شده اند.
وحید مژده یک کارشناس سیاسی افغان معتقد است که داعش در افغانستان با یک مشکل مواجه است و رهبری داعش برای «خراسان » برنامه دارد که از نظر آنان خراسان، شامل کشورهای افغانستان، تاجیکستان، ازبکستان، ترکمنستان، و بخشی از چین، است و نام آن را خراسان قدیم گذاشته اند.
وی می افزاید: داعش، تاکنون رهبری خراسان را از قوم پشتون ها انتخاب کرده است. مسوول گروه داعش در افغانستان فردی به نام «حافظ سعیدخان» از منطقه «اروکزی اجنسی» در پاکستان است. افرادی که در حمایت از داعش در استان ننگرهار افغانستان می جنگند، براساس قوم و قبیله می جنگند و مبارزه آنان اعتقادی نیست. لذا ادعای خلافت اسلامی داعش، در افغانستان، از درون یک قوم بیرون می آید. این چالش داعش در افغانستان است.
به گفته وی، نکته مهم این است که داعش توان کنار زدن طالبان را ندارد. طالبان در افغانستان قوی است و پیشروی های داعش را عقیم گذاشته است و در شمال افغانستان، طالبان، مناطقی را در تصرف خود دارد و توانسته است راه داعش را سد کند.
مژده افزود: تا زمانی که طالبان در افغانستان هست داعش شانسی برای قدرت گرفتن در این کشور ندارد، مگر اینکه طالبان به چند گروه تقسیم شود که در آن صورت، معادله تغییر خواهد کرد.
طالبان اینک به دو گروه تقسیم شده است. گروهی تحت نظر ملا «ااختر محمد منصور» فعالیت می کنند و گروهی دیگر زیر پرچم ملا «محمد عبدالرسول»، قرار گرفته اند، اما سرکوب داعش توسط طالبان، درست در شرایط انشعاب صورت گرفته است و این نشان می دهد که دست کم در آینده نزدیک، گروه تروریستی داعش برای حضور در افغانستان، مشکل دارد.
«اکرم محمدی» یکی از استادان علوم سیاسی دانشگاه کابل در این باره به خبرنگار ایرنا می گوید که فقر مادی و مشکلات اقتصادی یکی از عوامل احتمالی عمده در موفقیت داعش برای سربازگیری در افغانستان است و اگر دولت بتواند وضعیت اقتصادی را تغییر دهد، شانس داعش برای حضور پررنگ در این کشور بسیار پایین خواهد بود.
آساق **1610 **1446

انتهای پیام /*


ویدیو مرتبط :
کشتار جمعی داعش و طالبان در سرپل افغانستان