انتقال جدیدترین تکنولوژی‌های پایش آلاینده‌های مواد غذایی از اتریش


دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و آژانس بهداشت و سلامت غذای اتریش (AGES) در زمینه انتقال تکنولوژی پایش آلاینده‌های مواد غذایی و ایمنی غذا، آموزش محققان، گذراندن دوره‌های تخصصی کوتاه مدت، همکاری تحقیقاتی با مرکز تحقیقات سلامت غذا تفاهم‌نامه همکاری امضا کردند.

به گزارش سرویس پژوهشی ایسنا، این تفاهم‌نامه به دنبال سفر دکتر علی اصغر پیوندی، رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و جمعی از معاونان و بازدید از این مرکز منعقد شد. آژانس بهداشت و سلامت غذای اتریش (AGES) یکی از معتبرترین مراکز پایش آلاینده‌های مواد غذایی در اروپا محسوب می‌شود. رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و هیأت همراه ضمن بازدید از قسمت‌های مختلف AGES نشستی مشترک با رییس و مسؤولان آژانس برگزار کردند و طرفین به معرفی توانمندی­‌ها و زمینه و نحوه همکاری‌ها و در نهایت تنظیم تفاهم‌نامه پرداختند.

بر اساس این گزارش، آژانس بهداشت و سلامت غذای اتریش (AGES) مؤسسه­‌ای است متعلق به دولت اتریش که در ارتباط نزدیک با وزارتخانه­‌های بهداشت، کشاورزی، محیط زیست و مدیریت آب اتریش در زمینه سلامت غذا فعالیت می‌کند. مأموریت AGES فراهم کردن اطمینان همه جانبه‌­ای در ارتباط با ایمنی غذا، سلامت غذا، بهداشت دام و طیور و امور بهداشت عمومی در اتریش است. این مؤسسه همچنین مسؤولیت انجام مطالعات ارزیابی ریسک و تحقیقات در زمینه­ سلامت غذا را در اتریش برعهده دارد.

این آژانس با در اختیار داشتن پیشرفته‌­ترین سیستم‌­های آنالیز آلاینده‌های مواد غذایی و متخصصان متبحر، در سه مرکز مستقر در سه شهر اتریش تمامی اجزای زنجیره­ تولید غذا را در این کشور از مزرعه تا میز غذا مطابق استانداردهای اتحادیه اروپا پایش می‌کند. کارشناسان این مؤسسه با حضور در بسیاری از گردهمایی‌های کمیسیون‌های سیاستگذاری و سلامت غذا در اتحادیه اروپا نقش محوری در این زمینه ایفا می‌کنند.

بر اساس این گزارش، در این بازدید دکتر زرقی معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، دکتر سلام زاده معاون دارو و غذا و رییس مرکز تحقیقات سلامت غذا، دکتر یزدان پناه معاون پژوهشی مرکز تحقیقات سلامت غذا و مشاور معاونت فناوری‌های زیستی ریاست جمهوری و دکتر کبارفرد رییس آزمایشگاه جامع تحقیقاتی، دکتر پیوندی رییس دانشگاه را همراهی می‌کردند. این سفر که بر اساس مأموریت محول شده از سوی معاونت علمی و فن­اوری ریاست جمهوری و سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت به دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی (مرکز تحقیقات سلامت غذا) مبنی بر انتقال تکنولوژی پایش آلاینده‌ها در مواد غذایی و تضمین سلامت غذا در سطح کشور صورت گرفته است، زمینه مناسبی برای همکاری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و آژانس بهداشت و سلامت غذای اتریش را فراهم می‌کند.


ویدیو مرتبط :
فرایند انتقال مواد غذایی از مادر به جنین