سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



استقبال کردهاي ايراني و خارجي ازنخستين جايزه ادبي مرحوم يونسي


مهر/ نويسندگان و شاعران کُرد ايراني و خارجي از نخستين جايزه ادبي کتاب کُرد با نام جايزه ادبي دکتر ابراهيم يونسي که اسفندماه امسال در بانه برگزار مي شود، استقبال چشمگيري کردند.
 نخستين جايزە ادبي کتاب کُرد با نام جايزه ادبي دکتر ابراهيم يونسي که قرار بود در ۱۹ بهمن ماه امسال در سالروز وفات ابراهيم يونسي در شهرستان بانه برگزار شود با توجه به پيش بيني هايي هواشناسي از وضعيت جوي بانه در اين ماه شده به اسفندماه موکول شده است.
نخستين جايزه ادبي کتاب کُرد در بخش هاي شعر، داستان کوتاه و بلند(رمان) و ترجمه (از زبان کُردي به فارسي يا از کُردي به فارسي و زبان هاي ديگر) برگزارمي شود.
شرکت کنندگان بايد از هر اثر خود چهار نسخه به زبان کُردي سوراني که در طول سه سال اخير هم منتشرشدند به دبيرخانه ارسال کنند.

از ديگر بخش هاي اين جايزه ادبي پژوهش و مقاله است و پژوهش هايي که با زبان هاي فارسي و کُردي با موضوع هاي ادبي و فرهنگي مربوط به مناطق کردنشين نوشته شده باشند در اين جايزه ادبي شرکت داده مي شوند.

در بخش ويژه نيز مقاله و تحقيقي که با موضوع معرفي کتاب هايي که با زبان کُردي نوشته شده و ويژگي هاي مقاله نويسي علمي در آن رعايت و در يکي از نشريات رسمي منتشر شده باشد در اين جشنواره شرکت داده خواهد شد.
اين جايزه ادبي با پشتيباني مالي شهرداري و شوراي اسلامي شهر بانه برگزار مي شود و درارتباط با بيان اهداف برگزاري اين جايزه ادبي و ارائه گزارشي از تعداد آثار ارسال شده به دبيرخانه نشست خبري در کافه کتاب کال سنندج با حضور مديرکل امور کتابخانه هاي استان کردستان، رئيس مرکز تحقيقاتي کردستان شناسي دانشگاه آزاد اسلامي واحد سنندج، شهردار بانه، جمعي از اعضاي شوراي اسلامي اين شهر و جمعي از فعالان فرهنگي و هنري استان برگزار شد.

ادبيات يکي از شاخصه هاي اصلي هويت فرهنگي وادبي يک ملت هستند
شهردار بانه در اين نشست گفت: شهرداري تنها حامي مالي اين جايزه ادبي است و هيچ گونه دخالتي در مباحث تخصصي ندارد و تمامي اقدامات مربوط به اين کار فرهنگي ارزشمند توسط نويسندگان و صاحب نظران اين حوزه انجام مي شود.
بابک رستم‌‌‌پور بيان کرد: اميدواريم با اجراي اين برنامه گام موثري در راستاي توسعه فرهنگ و هنر ادب کردي برداريم.

وي با بيان اينکه ادبيات يکي از شاخصه هاي اصلي هويت فرهنگي و ادبي يک ملت محسوب مي شود، اظهراداشت: در صورتي که فضايي براي تقويت مسائل فرهنگي در جامعه ايجاد شود توسعه و پيشرفت هم براحتي بدست خواهد آمد.

وي عنوان کرد: در برهه کنوني يکي از بزرگترين مشکلات موجود در جامعه ما به ضعف ها و تنگناهاي موجود در حوزه فرهنگي برمي گردد.

شهرداري بانه تا سه سال آينده حامي مالي جايزه ادبي کتاب کُرد خواهد بود
رئيس شوراي اسلامي شهربانه هم دراين نشست گفت: شورا و شهرداري بانه حامي چندين برنامه فرهنگي وهنري هم چون جشنواره فيلم ژيار، شب شعر منطقه اي، جشنواره داستان نويسي بوده و هست.
وريا وثوقي اظهارداشت: حمايت مالي شهرداري از جايزه ادبي کتاب کُرد با هدف ايجاد محيطي مناسب براي حضور هنرمندان ونويسندگان و تبادل تجربيات و ايجاد فضايي براي آشنايي هرچه بيشتر نسل جوان با نويسندگان واديبان کُرد صورت گرفته است.

وي عنوان کرد: برگزاري اين جايزه ادبي موجب مي شود که مردم اقصي نقاط ايران، بانه را فقط با پاساژها و مجتمع هاي تجاري آن نشناسند و آگاهي پيدا کنند که نخبه هاي زيادي در اين شهر پرورش پيدا کردند که نه تنها براي استان بلکه براي کشورمان هم بسيار مثمر ثمر بودند.

رئيس شوراي اسلامي شهربانه اعلام کرد: شورا و شهرداري بانه برگزاري سالانه و حمايت مالي ازاين جايزه ادبي را تا سه آينده تضمين و تقبل مي کند.
وثوقي عنوان کرد: احداث فرهنگسرا و موزه در بانه از جمله اقدامات فرهنگي ديگري است که شهرداري بانه استارت آن را از سال جاري زده است.

برگزاري جايزه ادبي کتاب کُرد تدوام داشته باشد
مديرکل کتابخانه هاي عمومي استان کردستان هم در اين نشست به برگزاري نخستين همايش ملي مترجمان کُرد ايراني در سال ۹۲ در استان اشاره کرد و گفت: جاي بسي خرسندي است که در ادامه اين همايش امسال شاهد برگزاري جايزه ادبي کتاب کُرد براي اولين بار در استان هستيم.

اسماعيل احمدي عنوان کرد: زماني که پيگير اقدامات مربوط به همايش ملي مترجمان کُرد ايراني هم چون دعوت از نويسندگان مطرح کشور براي شرکت در اين همايش بوديم خيلي ها از کُرد بودن ابراهيم يونسي که يکي از مترجمان برجسته و نامي ايراني است اطلاع نداشتند.
وي ادامه داد: ابراهيم يونسي چون کار حرفه اي خود را دنبال کرد توانست به قله هاي رفيع ادبيات و فرهنگ در ترجمه و تاليف دست پيدا کند.

وي بيان کرد: دکتر يونسي تنها به ترجمه آثار ادبي نويسندگان مطرح دنيا بسنده نکرد و در طول حيات بابرکتش آثار زيادي را هم تاليف کرد که بسياري از آثار او هم چون کتاب داستان نويسي هنوز هم جزو برترين اين حوزه است.
مديرکل کتابخانه هاي عمومي استان کردستان افزود: اميدواريم هرسال شاهد برگزاري جايزه ادبي کتاب کُرد در استان باشيم.

ابراهيم يونسي ادبيات جهان را به ايراني ها معرفي کرد
رئيس مرکز تحقيقاتي کردستان شناسي دانشگاه آزاد اسلامي واحد سنندج در اين نشست گفت: متاسفانه در جامعه ما ميزان مطالعه بسيار پايين است و همين مسئله منجر به ايجاد مشکلات فرهنگي و حتي اقتصادي و سياسي فراواني شده است.

اميد ورزنده عنوان کرد: مردم جامعه ما تصور مي کنند کار و رسالت شهرداري و شوراي شهر تنها عمراني است در صورتيکه شهرداري ها در تمام دنيا متولي اقدامات فرهنگي هستند.

وي بيان کرد: اميدواريم ديگر شهرداري هاي سطح استان به ويژه شهرداري سنندج ازاقدام شهرداري بانه در برگزاري جايزه ادبي کتاب کُرد و ديگر کارهاي فرهنگي که توسط اين نهاد برگزار مي شود، الگو برداري کنند.

وي نحوه نوشتن آثار به زبان کُردي هم در رسانه ها و هم در تعدادي از کتاب ها را آشفته و غير استاندارد خواند و افزود: : يکي از مزيت هاي برگزاري اين جايزده ادبي اين است که شيوه و نحوه استاندارد نوشتن آثار به زبان کردي ايجاد مي شود.

رئيس مرکز تحقيقاتي کردستان شناسي دانشگاه آزاد اسلامي واحد سنندج ادامه داد: يکي از دغدغه هاي موجود در برگزاري اين جايزه ادبي انتخاب آثاري است که از استاندارد لازم برخوردار باشند.

ورزنده با اشاره به اينکه ابراهيم يونسي نخستين کسي است که ما را با نحوه داستان نويسي آشنا کرد، گفت: همه ما مديون دکتر ابراهيم يونسي هستيم و او يکي از مترجمان برجسته کشورمان است که ادبيات جهان را به ايراني ها شناساند.

ارسال ۳۰ اثر از داخل کشور به دبيرخانه جايزه ادبي کتاب کُرد
فريا يونسي يکي از فعالان فرهنگي شهرستان بانه و يکي از عوامل اجرايي برگزاري جايزه ادبي کتاب کُرد است، که در اين نشست به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.

وي عنوان کرد: علاقمندان به شرکت در اين جايزه ادبي مي توانند تاپايان آذرماه سال جاري آثار خود را به نشاني بانه کدپستي ۱۵۱ ارسال کنند.

وي با بيان اينکه نمايندگاني هم در اقليم کردستان عراق براي دريافت آثار علاقمندان به شرکت در اين جايزه ادبي تعيين شدند، اظهارداشت: تاکنون ۳۰ اثر از نويسندگان و اديبان و شاعران کُرد از داخل کشور به دبيرخانه اين جايزه ادبي در بانه و آثار زيادي هم به آدرس هاي تعيين شده در اقليم کردستان عراق ارسال شده است.

يونسي با اشاره به اينکه ۹ مقاله هم در ارتباط با شيوه نوشتن ابراهيم يونسي به دبيرخانه ارسال شده است، ادامه داد: براي هر بخش اين جايزه ادبي چندين نفر به عنوان داور تعيين مي شوند.

وي اظهارداشت: براي داوري آثارنويسندگان و ادباي خارجي که در اين جايزه ادبي شرکت کردند در حال رايزني براي تعيين داور از خارج کشور هستيم.


ویدیو مرتبط :
مراسم استقبال از پیکر مرحوم "رکن آبادی"