اولین کارگاه آموزشی جشنواره تئاتر فجر برگزار شد


اولین کارگاه آموزشی جشنواره تئاتر فجر برگزار شد

مهر/ اولین کارگاه آموزشی جشنواره تئاتر فجر با عنوان «نقاشی و ایده هایی برای اجرای تئاتر» صبح روز دوشنبه بیست و پنجم آذرماه برگزار شد.
اولین کارگاه آموزشی جشنواره با عنوان «نقاشی و ایده هایی برای اجرای تئاتر» صبح روز دوشنبه بیست و پنجم آذرماه به مدت چهار ساعت توسط جواد علی محمدی اردکانی در پژوهشگاه فرهنگ و هنر و معماری جهاد دانشگاهی تهران برگزار شد.
علی محمدی مدیر سابق گروه نقاشی دانشگاه علم و فرهنگ که در این کارگاه چهار ساعته به عنوان سخنران حضور داشت با تاکید بر ضرورت تعامل گسترده تر میان دو هنر تئاتر و نقاشی به تبیین چگونگی جستجوی ظرفیت های موجود برای تولید ایده های اجرایی از دریچه زیبایی شناسی و خصوصیات فنی و تکنیکی هنر نقاشی پرداخت.
وی با تقدیر از حرکت نوآورانه جشنواره تئاتر فجر در برگزاری چنین کارگاه‌هایی اظهار امیدواری کرد برپایی این کارگاه بتواند زمینه های مساعد و مناسبی برای برگزاری کارگاه‌های آموزشی مشابه در زمینه رابطه تعاملی هنر تئاتر با هنرهای تجسمی و گرافیک فراهم کند.

این پژوهشگر با تاکید بر وجود زمینه های مناسبی که در دانشکده های مختلف سینما و تئاتر برای خلق دستاوردهای هنری توسط دانشجویان وجود دارد و متاسفانه جای خالی چنین کارگاه هایی در این فضاها بیش از هر زمان دیگری محسوس است، بیان کرد: معتقدم چنانچه رابطه تعاملی هنر تئاتر با سایر هنرها از جمله نقاشی، گرافیک و هنرهای مشابه به شکل مطلوب صورت گرفته و جنبه اجرایی پیدا کند آنگاه ضرورت کارگردانی اجزای اجرایی صحنه همچون نور، طراحی صحنه و موارد مشابه بسیار به چشم خواهد آمد.

علی محمدی در بخشی از این کارگاه ضمن به نمایش گذاشتن آثار نقاشی از بزرگان این رشته هنری از سده سیزده و چهارده میلادی تا کنون عناصر و اجزای موجود در این نقاشی که به صورت نمادها و نشانه های مختلف استعاره ای از طریق ترکیب نوری، رنگ و سایر بخش های موجود در یک اثر نقاشی بروز و ظهور می‌یابند مورد تجزیه و تحلیل قرار داد.

نمایش آثاری از جوتو دی بوندونه نقاش، دیوارنگار و معمار سده چهاردهم ایتالیا که سبک نقاشی گوتیک و بیزانسی وی نقطه آغازین توسعه هنر غرب به شمار می‌رود، دیه‌گو ولاسکز نقاش اسپانیایی که به خاطر نقاشی هایی که از صحنه‌های مهم تاریخی اروپای قرن شانزدهم میلادی تصویر کرده است شهرت فراوانی دارد، نیکولا پوسن، نقاش فرانسوی سبک کلاسیک که وضوح، منطق و خطوط کشیده شده در اطراف رنگ‌ها در نقاشی‌های وی، تاثیرات بسیاری بر آثار نقاش‌های بعد از خود گذاشت و کارهای او به عنوان آثار تاثیرگذار بر سبک باروک در قرن ۱۷ شناخته می‌شوند و تشریح چهار عنصر مهم موضوع، مفهوم، ساختار و سبک تشخیص فرد از دیدگاه پوسن، از جمله بخش های تصویری این کارگاه آموزشی بود.

سایر کارگاه های آموزشی سی و چهارمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر در هفته های آینده برگزار و جزییات آن به زودی اطلاع رسانی می شود.


ویدیو مرتبط :
جشنواره بین المللی تئاتر فجر